رونمایی کتاب «کارآمدی نظام» برگزار شد
شنبه 31 ارديبهشت 1401

رونمایی کتاب «کارآمدی نظام» برگزار شد

مجمع ناشران انقلاب اسلامی با همکاری مرکز پژوهشی مینا و نشر مکث اندیشه، کتاب «کارآمدی نظام» را رونمایی کرد.

به گزارش روابط عمومی مجمع ناشران انقلاب اسلامی؛‌ مجمع ناشران انقلاب اسلامی با همکاری مرکز پژوهشی مینا و نشر مکث اندیشه، کتاب «کارآمدی نظام» را رونمایی کرد.

محمدتقی دشتی، نویسنده کتاب «کارآمدی نظام»، در نشست رونمایی این کتاب که در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد، بیان کرد: در این کتاب می‌خوانیم که راهبردها و کاربردها چه چیزی هستند و تعریف ما از کارآمدی چیست. کارآمدی یعنی یک سیستم بتواند کارش را به نحو احسن انجام دهد. ما در بحث کارآمدی باید به اهداف برسیم. بعد از اینکه به کارآمدی رسیدیم، باید رضایت مردم را هم جلب کنیم.

وی افزود: رضایت مردم و پیامدهای مثبت امور هم از شاخص‌های کارآمدی است. کارآمدی با مشروعیت نظام گره خورده است. رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۴ فرمودند اگر نظام کارآمد نباشد، مشروعیت خود را از دست می‌دهد. اگر کارآمد نباشیم، از غافله جهانی عقب می‌مانیم. با ناکارآمدی، سرمایه‌های مادی و نیروی انسانی از دست می‌رود.

دکتر دشتی بیان کرد: ما در بحث ناکارآمدی به ناامیدی مردم و بی‌اعتمادی آنها می‌رسیم. در وهله اول، ما باید ناامیدی و بی‌اعتمادی را از بین مردم از میان ببریم. ریشه‌های فرهنگی ما دچار اختلالاتی است. فرهنگ ایلی و عشیره‌ای هنوز در فرهنگ ایران وجود دارد. این باعث می‌شود که منافع ایل و عشیره مقدم بر منافع ملی شود. فرهنگ دیگر، فرهنگ ارباب و رعیتی است. این مسائل در ذات فرهنگ ما رسوخ کرده است. فرهنگ حکومت‌ستیزی در ذات ایرانیان وجود دارد. فرهنگ اصیل و ثمره دین هنوز نهادینه نشده است. میان ایرانیان، در مسائل اجتماعی بسیار جنبه‌های دینی پایین می‌آید؛ در صورتی که جامعه دین‌داری هستند. امیرالمومنین می‌گوید ای مالک، با مردم رو در رو ارتباط بگیر. مدیر باید بدون هیچ واسطه‌ای با مردم حرف بزند.

این نویسنده گفت: فساد هم از عوامل ناکارآمدی نظام محسوب می‌شود. نظام اداری کشور که دستان کشور است، در کشور ما فشل است. ما به تحول بنیادی در انقلاب اداری نیاز داریم. اصول حکمرانی در کشور باید نهادینه شود. حالا باید از کجا شروع کرد؟ از شایسته‌سالاری. ما فرم گزینش مدیران و مسئولان ادارات را در یک نرم‌افزار بنام مکنا (مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه) آورده‌ایم.

دشتی در ادامه بیان کرد: در سیستم اداری آموزش فایده‌ای ندارد. هر مدیر باید یک جانشین برای خودش تربیت کند. مدیری که ضعیف هستند، افراد کوتوله را به زیرمجموعه خود می‌آورد تا خودش تبرئه شود. احزاب ما باید مدیران سیاسی تربیت بکنند.

برچسب‌ها: کارآمدی نظام
نظر بدهید