لزوم روایت سلحشوری زنان در زمانه جنگ
جمعه 21 ارديبهشت 1403

لزوم روایت سلحشوری زنان در زمانه جنگ

به همت مجمع ناشران انقلاب اسلامی در سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، جمعه 21 اردیبهشت آیین رونمایی کتاب «من سارا نیستم»، روایت زندگی همسر شهید سامانلو، برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، به همت مجمع ناشران انقلاب اسلامی در سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، جمعه 21 اردیبهشت آیین رونمایی کتاب «من سارا نیستم»، روایت زندگی همسر شهید سامانلو، برگزار شد.

در این آیین سمیه عالمی، نویسنده این کتاب، گفت: این کتاب پنج سال قبل نوشته شده و امروز رونمایی می‌شود. سارا رباط‌جزی، راوی این کتاب، در هشت‌سالگی پدرش شهید می‌شود و به همین دلیل تصمیم می‌گیرد با کسی ازدواج نکند که روزی به شهادت برسد.

وی اضافه کرد: شهید سعید سامانلو نه نظامی بود و نه از اقشاری که احتمال شهادت داشته باشد؛ اما سرنوشت اینطور رقم خورده بود. در این مسیر سارا نیز به مانند همسر شهید خود به بوته امتحان می‌رود.

به گفته این نویسنده لازم است در کنار سلحشوری مردان، سلحشوری زنانه نیز روایت شود؛ اینکه چطور در خانه و در زمین و زمان با خود می‌جنگد تا همسر خود را به مرز بفرستد. امروز که در صلح به سر می‌بریم، باید این سلحشوری‌‌ها روایت شود.

عالمی با بیان اینکه مدتی از نوشتن این داستان خودداری می‌کردم و نمی‌توانستم داستان شهید را بنویسم، گفت: اتفاقی برای من افتاد و شهید سامانلو را در خواب دیدم که می‌پرسید چرا داستان من را نمی‌نویسی. بعد از این اتفاق تصمیم گرفتم آن را بنویسم.

این نویسنده تاکید کرد: شهید سامانلو توجه و وابستگی زیادی به خانواده داشت و این نگاه و اهداف متعالی و شجاعت بی‌نظیر است که شهید را به سمت شهادت و همسر شهید را به پذیرش آن وامی‌دارد.

وی همچنین به کتاب خود درباره زنان سوریه اشاره کرد و گفت: در مطالعات و مراجعات به شهر‌های مختلف من به مناسبت زن و سرزمین متمرکز شدم. زنان سوریه برای حفظ سرزمینشان خانه‌‌های خود را ترک نکرده و در محاصره می‌مانند. قدرت حفظ سرزمین توسط زنان باید بیشتر معرفی شود.

همچنین همسر شهید سامانلو در این آیین تصریح کرد: ما خانواده شهدا وقتی آثاری در خصوص شهدایمان می‌بینیم، قدردان هستیم.

سارا رباط‌جزی افزود: هر مجموعه‌ای در زمینه شهدا قدم برمی‌دارد، به واقع انتخاب‌شده از سوی شهدا هستند.

وی در خصوص این کتاب ادامه داد: تمام کتاب را به دلیل اینکه بخش‌هایی از زندگی‌ام است، دوست دارم؛ اما به دلیل اینکه در هشت‌سالگی پدرم را از دست دادم، شروع کتاب را که مربوط به پدرم است، بیش از سایر قسمت‌‌ها دوست دارم.

راوی کتاب «من سارا نیستم» اضافه کرد: روایت شهادت پدرم و همسرم هر دو سخت‌ترین قسمت‌‌های کتاب بود. با وجود اینکه نمی‌خواستم همسرم نیز به مانند پدرم شهید شود، فرزندان من نیز مانند خودم شهادت پدر را تجربه کردند.

وی عشق به خدا را رمز موفقیت شهدا توصیف کرد و افزود: شهدا لحظه به لحظه سنجشی از اعمال خود دارند که خدا راضی هست یا نه و بر همین اساس می‌توانم بگویم شهدا جذب خدا شدند.

همسر شهید با بیان اینکه انتقال خبر شهادت همسرم به فرزندانم بسیار سخت و تلخ بود گفت: اما به خاطر لطفی که حضرت زینب به ما همسران شهدا دارد، توانستم با صبوری با این موضوع کنار بیایم و این صبر هدایت خداوند بود.

وی اضافه کرد: شاید بعد جسمی شهید در کنار خانواده‌اش نباشد، اما بعد روحی و معنوی و کمک‌‌های شهید پایدار است و اینکه گفته می‌شود شهدا نمی‌میرند، به‌واقع درست و بجاست. هر کسی که به شهید متوسل می‌شود، برکات و کمک ‌های بسیاری دریافت می‌کند.

در پایان این مراسم کتاب «من سارا نیستم» توسط فرزندان شهید، علی و محمدحسین سامانلو، رونمایی شد.

نظر بدهید