این هفته خوب است
سه شنبه 26 آذر 1398

این هفته خوب است

این هفته برای ارج و قرب کتاب است، نه برای کتاب‌خوان‌ها. برای این است که بدانیم کتاب ارزشمند است. یا بهتر بگویم، برای این است که بدانیم دوستی بهتر از کتاب نداریم.

می‌توانم شعاری صحبت کنم و بگویم هفتۀ کتاب خوب است و اگر نباشد، خیلی چیزها نداریم و ارزش کتاب را باید بدانیم و همین هفته‌ها است که کتاب را برای ما نگه داشته است؛ اما از همۀ این‌ها می‌گذرم و می‌گویم به‌عنوان یک خبرنگار کتاب، هفتۀ کتاب مهم است؛ چون شاید در همین یک هفته بتوانیم خیلی حرف‌ها دربارۀ کتاب بگوییم و بشنویم. درست است آن‌که اهل کتاب‌خواندن است، به هفته و ماه کار ندارد و هر روز و هر روز کتاب برایش مهم است و از کتاب می‌گوید و می‌شنود و می‌خواند.
اما بالاخره بودن این هفته می‌تواند تأثیرهای زیادی داشته باشد. تأثیر از این منظر که همین هفته فقط برای اهالی رسانه مفید واقع شود و در همین یک هفته، کتاب تیتر همۀ رسانه‌ها باشد. در خاطرم هست چند سال پیش یکی از دوستانم می‌گفت: «چرا باید یک هفته به نام کتاب باشد؟ چه فایده‌ای دارد؟ کسی که بخواهد کتاب بخواند، به این هفته و این‌ها کار ندارد، می‌خواند.» همۀ حرف‌هایش را نسبتاً قبول داشتم؛ اما این را هم باید در نظر بگیریم که این هفته برای ارج و قرب کتاب است، نه برای کتاب‌خوان‌ها. برای این است که بدانیم کتاب ارزشمند است. یا بهتر بگویم، برای این است که بدانیم دوستی بهتر از کتاب نداریم. هفتۀ کتاب برای من به‌دلیل همین بهانه‌های کوچک مهم است. حس و حالم در این هفته دقیقاً مثل همان ده روز نمایشگاه کتاب، پرجنب‌وجوش است و دوست‌داشتنی. تا چند سال پیش برای این هفته برنامه‌های زیادی تدارک دیده می‌شد؛ اما در این سال‌ها، برنامه‌ها کمتر شده است. با این حال، کتاب‌ها و کتاب‌فروشی‌ها مهم‌تر شده‌اند. در این یک هفته مسئولان یک روز را به کتاب‌فروشی‌ها اختصاص می‌دهند. چه کتاب‌فروشی‌ای که در یکی از کوچه‌های بازار تهران واقع شده، چه کتاب‌فروشی‌ای که در انقلاب و کریم‌خان است. این هفته برای کتاب و برای کتاب‌فروشان است. برای کسانی که تلاش‌های چندساله‌شان را گذاشته‌اند برای حوزۀ نشر و حتی اگر خسته شوند و سودی نکنند، باز هم در این راه مانده‌اند تا این حوزه سرپا بماند.
همۀ این‌ها را گفتم که بدانیم هفتۀ کتاب به‌خاطر همین‌ها مهم است. اگر این هفته نباشد، خیلی از اتفاق‌های خوب برای کتاب حذف می‌شود. بله، کسی که کتاب‌خوان باشد، به این هفته کاری ندارد و در طول سال کتاب می‌خواند؛ اما این هفته برای مقام کتاب است و همین مهم و ارزشمند است.
شاد بد نباشد بدانیم که همۀ دنیا چنین روزهایی را دارند. حالا نه اینکه مثل ما هفته‌ای به اسم کتاب داشته باشند؛ اما برای کتاب روز دارند و روزهایی را هم برای کتاب‌خواندن در نظر گرفته‌اند. همۀ این‌ها نشان می‌دهد که هفتۀ کتاب مهم است.
برای من به‌عنوان خبرنگار این حوزه، هفتۀ کتاب مهم است و ارزشمند. اصلاً بگذارید شعاری صحبت کنم. ارزش کتاب را باید بدانیم. هفتۀ کتاب خوب است.
 
 
نویسنده: عاطفه جعفری
نظر بدهید