بیانیه هیئت داوران گروه داستان و رمان نوجوان
شنبه 20 آذر 1400

بیانیه هیئت داوران گروه داستان و رمان نوجوان

بسم الله الرحمن الرحیم

 

جهان است و پیشروی روایت‌ها. جهان است و جنگ روایت‌ها. امروز جهان است و داستان‌هایی که بازتاب فرهنگ و روزگار و تاریخ ملت‌ها هستند. ملتی که با کودکان و نوجوانانش از تاریخ و روزگارش حرف نزند، حتماً در پیوند نسل‌ها و روایت واقعیت‌ها دچار نقصان می‌شود و چه بسا از همان جا ضربه‌ای سهمگین بخورد.

خرسندیم که با این دغدغه، جایزۀ ادبی دیگری به نام «شهید اندرزگو» بنا نهاده شده و با رویکرد تجلیل و حمایت از آثار این عرصه، گام دوم خود را به استواری پشت سر گذاشت.

ما داوران بخش کودک و نوجوان جایزۀ شهید اندرزگو تلاش کردیم رویکرد حمایتی و ترویجی مسئولان را مدنظر قرار دهیم و با مطالعۀ دقیق آثار، برترین داستان‌های دو سال اخیر را با موضوع انقلاب شناسایی کنیم.

بی شک، هر انتخاب و قضاوتی خالی از اشتباه و نقصان نبوده و ادعای ما صرفاً تلاش در جهت کشف آثار برتر دو سال اخیر ادبیات کودک و نوجوان است.

آنچه در داوری آثار این دوره توجه را به خود جلب می‌کرد، ظهور قلم‌هایی تازه و نویسندگانی جوان و خوش‌ذوق است که با حمایت مسئولان و تلاش در جهت فنی‌ترشدن داستان‌ها، می‌توانند آیندۀ خوبی را برای ادبیات رقم بزنند. همچنین در آثار بخش کودک، جا دارد که نویسندگان و ناشران رویکردی جدی‌تر را پیش بگیرند و با پشتوانۀ مطالعاتی قوی‌تری به تولید آثار مناسب این قشر آینده‌ساز بپردازند. به امید آنکه همگی مرهون عنایت خداوند قرار گرفته و گامی مثبت در جهت اعتلای فرهنگ ایران اسلامی‌مان برداریم.

نظر بدهید