«کهکشان نیستی» روح انسان‌ها را لمس می‌کند
چهارشنبه 27 ارديبهشت 1402

«کهکشان نیستی» روح انسان‌ها را لمس می‌کند

جشن ۱۰۰ هزارنسخه‌ای کتاب پرفروش «کهکشان نیستی»، زندگینامه داستانی آیت‌الله سید علی قاضی طباطبایی، با حضور محمدعلی فیاض‌بخش، ناشر اثر و اسماعیل سلطانی، کارشناس حوزه کتاب و نشر، چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی،  محمدعلی فیاض‌بخش، مدیرمسئول انتشارات فیض فرزان، درباره چاپ این اثر گفت: انتشارات فیض فرزان بازوی نشر موسسه فرهنگی هنری جلوه نور علوی است که در خصوص ترویج مکتب علمی و تربیتی مرحوم علامه طباطبایی اهتمام دارد. مکتب علامه طباطبایی امتداد مکتب مرحوم ملاحسین‌قلی قزوینی است که از میان سلسله شاگردان ایشان، مرحوم قاضی مهم‌ترین فرد این حلقه است. از این جهت شخصیت ایشان برای من اهمیت ویژه‌ای داشت. فیاض‌بخش از نویسنده اثر، محمدهادی اصفهانی نیز یاد کرد و گفت: ایشان هم تعداد زیادی از اساتید این مکتب را درک کرده‌اند. آقای قاضی جایگاه ویژه‌ای در سلسله اساتید این مکتب و نقش پررنگی در ترویج معارف عملی و نشری این مکتب دارد و در میان توده مردم از میان این سلسله مشهورتر است. از این جهت جا داشت یک کار دراماتیک و رمان پیرامون این شخصیت کار شود. نویسنده همت کرد و حدود پنج سال کار نوشتن این اثر طول کشید. ایشان تمام اسناد آیت‌الله قاضی را مطالعه کرد و تمام شخصیت‌هایی که از شاگردان یا مصاحبان ایشان زنده مانده بودند و باواسطه بودند، ایشان به سراغشان رفت و گفتگو کرد. نویسنده هرآنچه درباره قاضی وجود داشت جمع کرد.

این ناشر ویژگی مهم نویسنده را اینطور عنوان کرد: ایشان نظام علمی و سلوکی و تربیتی مکتب مرحوم قاضی را یاد گرفته بود. آن سیر معرفت‌النفسی که آقای قاضی طی کرده بود ایشان با آن نظام آشنا بود؛ لذا آن نظام سلوکی و تربیتی را در کتاب پیاده کرده است. بخشی از علت گیرایی کتاب هم این است که آن سیر انفسی و حرکت سلوکی آیت‌الله قاضی را بازنمایی کرده است. مخاطب وقتی با کتاب همراه می‌شود، با آن سیر انفسی آیت‌الله قاضی همراه می‌شود و این ویژگی خاص کتاب است. اسماعیل سلطانی، کارشناس حوزه کتاب و نشر، درباره دلیل استقبال از این اثر گفت: این اثر حاصل فهم آقای اصفهانی از مکتب آیت‌الله قاضی است. ایشان چون این مکتب را فهم کرده، توانسته خلق کند. سلطانی ادامه داد: زندگینامه علما غالبا مورد توجه مردم قرار می‌گیرد و به طور میانگین بین پنج تا ده‌هزار نسخه فروش می‌رود. درباره آقای قاضی این امکان برای به ۵۰۰ هزار نسخه رسیدنش موجود است. مردم برای پذیرش به یک آدم راه‌رفته و الگو نیاز دارند. اینکه قاضی مسیر را رفته، برای مردم قابل پذیرش شده. همچنین کتاب قیمت‌گذاری بسیار مناسبی دارد و ناشر در این خصوص سهم‌خواهی نکرده است. فیاض‌بخش درباره انتشار این کتاب به زبان‌های دیگر گفت: آنچه در این کتاب مشاهده و لمس کردیم، این است که این کتاب با روح‌های انسان‌ها ارتباط می‌گیرد. دقیقا آدم‌ها در آن نقطه خالی و کمبودی که در این روزگار دارند، در مواجهه با این اثر می‌فهمند گمشده‌شان چنین محصولاتی است. ما فهمیدیم این کتاب نزدیک شده به نقطه خلا و کمبود انسان روزگار حاضر که در واقع معنای زندگی است. به همین دلیل در مخاطب فارسی زبان استقبال بسیار زیاد بود و به دنبالش مخاطب غیرفارسی زبان هم به این کتاب علاقه‌مند است. ترجمه عربی کتاب در حال انجام است و در حال مقدمه‌چینی برای عرضه به زبان‌های دیگر هم هستیم. فیاض‌بخش درباره تازه‌های نشر انتشارات فیض فرزان در پایان گفت: کتاب «یاد استاد» را امسال عرضه کردیم که شامل مجموعه مصاحبه‌هایی با شاگردان و مصاحبان مرحوم سعادت‌پرور است که ایشان شاگرد سلوکی علامه طباطبایی بوده. همچنین یک مجموعه پنج‌جلدی تحت عنوان «مراقبات اخلاق توحیدی» که مجموعه دستورهای سلوکی و تربیتی آیت‌الله قاضی است که زیر نظر استاد محمدتقی فیاض‌بخش جمع‌آوری شده است.

نظر بدهید