بسته پیشنهادی کتاب فلسطین
پنجشنبه 28 دي 1402

بسته پیشنهادی کتاب فلسطین

مجمع ناشران انقلاب اسلامی دست‌چینی از کتاب‌های مهم حوزۀ نهضت مقاومت فلسطین را برای آشنایی با ابعاد مختلف این موضوع گردآوری کرده و به مخاطبان ارائه می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، فلسطین یکی از کانون‌های مهم و استراتژیک جهان اسلام است، سرزمینی که قبله‌گاه نخست مسلمانان بود و تحت تأثیر سیاست‌های استعماری، اینک به «مسئله» نخست جهان اسلام تبدیل شده است. این مسئله از دو جنبه اهمیت دارد؛ از یک سو لزوم بازپس‌گیری سرزمین‌های اشغالی است تا کشور فلسطین به مردمش برگردد و از سوی دیگر سیاست‌های اشغالگرانه و توسعه‌طلبانه رژیم اشغالگر صهیونیستی است که اگر فرصت پیدا کند به فلسطین و لبنان قناعت نخواهد کرد. پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 مانعی بزرگ بر سر راه توسعه‌طلبی‌های رژیم صهیونیستی ایجاد کرد و طی این سال‌ها جمهوری اسلامی ایران همواره بر موضع خود در حمایت از فلسطین و دشمنی با اسرائیل تأکید کرده است. موضعی که برخاسته از مبانی فکری و دینی انقلاب اسلامی است و ریشه‌های عمیق انسانی و دینی دارد. مردم نیز که صاحبان اصلی این انقلاب هستند این موضع را حفظ کرده‌اند. دشمنان بشریت هر روز تلاش دارند تا با خدعه و نیرنگ از طریق ابزارهایشان از جمله هجمه رسانه‌ای به رژیم منحوس و کودک‌کش صهیونیستی مشروعیت بخشند؛ بنابراین آشنایی عمیق و آگاهی همه‌جانبه جامعه با مسائل جهان اسلام و به‌ویژه فلسطین یک نیاز ضروری است و بخش قابل‌توجهی از این آگاهی در گرو مطالعه هوشمندانه است. در بسته مطالعاتی حاضر دست‌چینی از آثار خوب را معرفی کردیم تا مخاطب با وجوه مختلف و راهبردی مسئله فلسطین و ضرورت پایبندی بر آرمان آن آشنا شود.

 

از غزه تا قدس؛ جلوه‌های کارآمدی گفتمان مقاومت اسلامی در فلسطین

انتشارات دیدمان

«هان! ای مسلمانان جهان و مستضعفان گیتی به پا خیزید و مقدرات خود را به دست‌ گیرید. تا کِی نِشسته‌اید که مقدرات شما را واشنگتن یا مسکو تعیین کنند؟ تا کِی باید قدس شما در زیر چکمۀ تفاله‌های امریکا و اسرائیل غاصب، پای‌کوب شود؟ تا کِی سرزمین قدس و فلسطین و لبنان و مسلمانان مظلوم آن دیار در زیر سلطۀ جنایت‌کاران به سر برند و شما تماشاچی باشید و بعضی حکام خائن شما آتش‌بیار آنان باشند؟» این چند جمله منشور فکری امام‌خمینی(ره) دربارۀ فلسطین است. مقام معظم رهبری هم همین دیدگاه را تداوم بخشیده‌اند و همواره تأکید می‌کنند فلسطین جز «مقاومت»، راهکار دیگری ندارد.

این کتاب با تأکید بر رویکرد رهبران انقلاب اسلامی، ضرورت گفتمان مقاومت را تبیین می‌کند. برخی از مباحث مهم کتاب عبارت‌اند از: حملۀ رژیم صهیونیستی به غزه و کارآمدی گفتمان مقاومت اسلامی در برابر آن، بازخوانی روز قدس در مکتب امام(ره)، راهبردهای رهایی قدس شریف از نگاه امام‌خامنه‌ای(حفظه الله)، فرصت‌های مسلح‌کردن کرانۀ‌ باختری، اسرائیل تهدیدی جدی علیه امنیت جهانی و علت حمایت جمهوری اسلامی از فلسطین.

 

سادیسم اسرائیلی؛ تبیین ریشه‌ها و بررسی ابعاد بین‌المللی ‏جنایات صهیونیست‌ها در غزه

نویسنده: اسدالله افشار

انتشارات سفیر اردهال

فلسطین را کانون استراتژیک جهان اسلام دانسته‌اند. صهیونیست‌های اشغالگر چندین دهه است به این سرزمین تعرض کرده‌اند؛ اما ایستادگی جنبش مقاومت و آرمان بازپس‌گیری قدس شریف، فلسطین را به یکی از الگوهای مقاومت اسلامی تبدیل کرده است. سادیسم اسرائیلی گزارش جنایت‌های رژیم صهیونیستی است و در پی پیروزی جنبش مقاومت در غزه نوشته شده است. این کتاب نشان‌دهندۀ تعهد و عقلانیت نویسندگان و تحلیلگران جامعۀ مطبوعاتی ایران اسلامی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین است. نویسنده در این اثر، نوار غزه و کرانۀ باختری را معرفی می‌کند و به بیان تاریخچۀ تجاوزهای رژیم صهیونیستی به فلسطین و غزه و نیز شکست‌های این رژیم در خاورمیانه می‌پردازد. او در یکی از گزارش‌ها، فاجعۀ نسل‌کُشی پنجاه‌روزه و جنایت‌های جنگی صهیونیست‌ها در این مدت را روایت می‌کند که در نهایت، به پیروزی مردم مقاوم غزه و جنبش مقاومت می‌انجامد و رژیم اشغالگر قدس مجبور به پذیرش آتش‌بس می‌شود. کتاب در قالب 52 گفتار نوشته شده است که برخی از موضوعات آن عبارت‌اند از: مواضع شفاف مردم و مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران به اعتراضات مدنی در سطح جهان، تبیین ریشه‌ها و عوامل حوادث دردناک غزه، تجزیه‌وتحلیل ابعاد بین‌المللی جنگ پنجاه‌روزه، بررسی ابعاد جنایات اسرائیل از منظر حقوق بین‌الملل و چرایی تأیید جنایات اسرائیل در غزه توسط شخصیت‌های حقیقی و حقوقی جهان.


حقیقت سمیر

نویسنده: یعقوب توکلی

انتشارات سوره مهر

فلسفۀ وجودی دفاع از حرم چیست؟ مدافعان حرم چه کسانی هستند و موضوع حرم، از فلسطین گرفته تا سوریه، چه ارتباطی با امنیت و آیندۀ ایران دارد؟ این پرسش‌ها مدت‌هاست به دغدغۀ بسیاری از ایرانیان تبدیل شده است. کتاب حقیقت سمیر اولین خاطره‌نگاری مستند از تاریخ مقاومت در برابر اشغالگری‌های صهیونیست‌هاست که ضمن بیان اطلاعات مفید بسیار، به این سؤال‌ها نیز پاسخ می‌دهد. سمیر قنطار، مبارز شیعۀ لبنانی است که به‌سبب حضور طولانی‌مدتش در زندان‌های رژیم صهیونیستی به «سردار اُسرا» شهرت یافته است. او در دورۀ اسارت، با بسیاری از مبارزان شاخص فلسطینی در ارتباط بود و همین ویژگی بر اهمیت خاطرات او می‌افزاید. یعقوب توکلی در این کتاب، با چینش بجای خاطرات تقریباً سی‌سالۀ دوران اسارت سمیر، هم روایتی تاریخی از جنبش مقاومت فلسطین نقل می‌کند و هم به یکی از مسائل مهم روز می‌پردازد. یکی از قسمت‌های تحسین‌برانگیز کتاب، اعتراض سمیر به ‌حکم دادگاه اسرائیلی است که او را به ۵۴۷ سال و شش‌ ماه حبس محکوم کرده بود. سمیر فقط به شش ماه حبسی اعتراض کرد که قاضی علتش را «ورود غیرقانونی به خاک اسرائیل» عنوان کرده بود. قسمت جالب دیگر، سؤال سمیر از قاضی دادگاه دربارۀ وضعیت اسرائیل است: «آیا تا پایان دوران محکومیت من اسرائیلی باقی می‌ماند؟» این سؤال عصبانیت قاضی را برانگیخت و سبب شد قاضی، سمیر را از دادگاه اخراج کند.

 

کمپ دیوید؛ خیانت به آرمان فلسطین

حسین شهمرادی

انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی

پذیرش مشروعیت حکومت جعلی اسرائیل بزرگ‌ترین خیانت دولت مصر به آرمان فلسطین بود. این اتفاق در زمان ریاست جمهوری انور سادات و جیمی کارتر و طی قراردادی صورت پذیرفت که بعدها «کمپ دیوید» نامیده شد. انور سادات، شخصیت منفور جهان اسلام، پس از جمال عبدالناصر، رئیس‌جمهور محبوب جهان عرب، قدرت را در دست گرفت. در زمان ریاست جمهوری او، مصر نخستین کشور مسلمانی بود که مشروعیت رژیم جعلی اسرائیل را پذیرفت. این کارِ او ادامۀ جریان مقاومت را دشوار ساخت. نویسنده در نیمۀ نخست کتاب، کشور فلسطین و تاریخ آن را معرفی می‌کند و دربارۀ اهمیتش نزد مسلمانان سخن می‌گوید و سپس، به معرفی رژیم اشغالگر قدس و منازعاتش با کشورهای مسلمان می‌پردازد. او در نیمۀ دوم کتاب، به اصل مطلب، یعنی صلح کمپ دیوید و قراردادهای پیش از آن می‌پردازد و کنفرانس صلح پاریس، نقش سازمان ملل متحد در پیدایش اسرائیل، پیمان کمپ دیوید و بازیگران آن و نیز واکنش‌ها به این پیمان را برمی‌رسد. مرکز اسناد انقلاب اسلامی این اثر را در مجموعۀ انقلاب اسلامی به زبان ساده منتشر کرده است.

 

نهضت فلسطین؛ چالش‌ها و راهبرد‌ها، آیندۀ پیش رو

نویسنده مجید صفاتاج

انتشارات آفاق روشن بیداری

وجود ملت فلسطین و تداوم جنبش مقاومت اسلامی نه‌تنها سلطۀ صهیونیسم بر سرزمین‌های اشغالی، بلکه تمام موجودیت آن را تهدید می‌کند. این واقعیت، با تقویت آرمان مقاومت فلسطین به سیر فروپاشی رژیم اشغالگر صهیونیستی سرعت می‌بخشد. در چنین موقعیتی، پرداختن به مسائل فلسطین و آگاهی‌بخشی دربارۀ جنبش‌های فعال در آن سرزمین ضروری است. کتاب نهضت فلسطین با همین هدف، به دو انتفاضۀ فلسطین در سال‌های ۱۹۸۷ و ۲۰۰۰ و نیز دستاوردهای آن‌ها می‌پردازد و چالش‌های سیاسی و امنیتی و اقتصادی و فرهنگی نهضت فلسطین، فعالیت‌های جنبش‌های مقاومت و جهادی فلسطینی و نیز چشم‌انداز آیندۀ فلسطین و رژیم صهیونیستی را برمی‌رسد. بنا بر آنچه از قرآن مجید و روایات اسلامی و حتی دیدگاه نظریه‌پردازان و کارشناسان اسرائیلی برمی‌آید، رژیم صهیونیستی محکوم ‌به نابودی است. نویسندۀ این کتاب هم به فروپاشی تدریجی اسرائیل و آیندۀ روشن فلسطین تأکید می‌کند.

 

فلسطین از منظر حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای (مدظله‌العالی)

نویسنده: سعید صلح میرزایی

انتشارات انقلاب اسلامی

فلسطین مهم‌ترین مسئلۀ جهان اسلام در دهه‌های اخیر بوده و هست. شناخت ابعاد گوناگون مسئلۀ فلسطین و تبیین جنبه‌های مختلف آن از دیدگاه رهبران جامعه اسلامی، بسیار مهم و ضروری است و بیش‌ازپیش باید به آن توجه کرد.

نویسنده در کتاب فلسطین می‌کوشد جنبه‌ها و ابعاد گوناگون مسئلۀ فلسطین و اهمیت این سرزمین در جهان اسلام را از منظر رهبر فرزانۀ انقلاب اسلامی بررسی کند. او در بخش‌های آغازین کتاب، اهمیت مسئلۀ فلسطین و نقش انقلاب اسلامی در حمایت از نهضت مقاومت را برای خواننده روشن می‌کند. نویسنده در پی این است که با دیدگاهی تاریخی، به تجزیه‌وتحلیل شکست‌های پی‌درپی اسرائیل از جنبش مقاومت و مسئلۀ انتفاضه بپردازد. همچنین، او به موضوع بیداری اسلامی و لزوم اتحاد مسلمانان و وظایف آنان در قبال فلسطین توجه می‌کند. نویسنده در پایان، موقعیت کنونی منطقه و ضعف‌ها و قوت‌های جنبش مقاومت اسلامی را برمی‌رسد و بر اساس تحلیل‌های خود، دیدگاهش دربارۀ آیندۀ روشن منطقه را بیان می‌کند و با شرح روند پوسیدگی درونی که مدت‌هاست رژیم جنایت‌کار صهیونیستی را درگیر کرده است، نابودی رژیم صهیونیستی را گریزناپذیر می‌داند.

 

غزه، جامعۀ جهانی و حقوق بین‌الملل؛ بررسی ابعاد حملۀ اسرائیل به کاروان آزادی

جمعی از نویسندگان

انتشارات همشهری

جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین، به‌ویژه در منطقۀ غزه، از مسائل مهم مربوط به حقوق بشر است. بسیاری از این جنایات، به‌لحاظ حقوقی، تحریف شده‌اند؛ از همین ‌رو، باید از منظر حقوق بین‌الملل، بررسی و تبیین شوند. حملۀ نیروهای رژیم صهیونیستی به کِشتی کاروان آزادی از رویدادهایی است که نیازمند توضیح و تحلیل از منظر حقوق بین‌الملل است. نویسندگان کتاب غزه، جامعۀ جهانی و حقوق بین‌الملل به‌عنوان متخصصان رشته‌های گوناگون می‌کوشند ابعاد حقوقی حمله به کشتی کاروان آزادی را بررسی کنند. نویسندگان در این کتاب که در هفت فصل تنظیم شده است، ابتدا به بررسی تاریخ و جغرافیای منطقۀ غزه می‌پردازند و سپس، ابعاد حقوقی حمله به کشتی کاروان آزادی را تجزیه‌وتحلیل می‌کنند. آنان در فصل پنجم که از بخش‌های مهم کتاب است، این مسئله را در آینۀ حقوق بین‌الملل دریاها بررسی می‌کنند و ناکارآمدی و سیاست دشمنانۀ غرب در قبال مسئلۀ فلسطین را آشکار می‌سازند.

 

فلسطینِ همیشه در اشغال؛ فلسطین از درون و بیرون

نویسنده: ساری ماکدیسی

انتشارات روایت فتح

مشاهده و تحقیق میدانی از روش‌هایی است که اطلاعات ناب و مهمی را دربارۀ رویدادی تاریخی در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد. از این منظر، مشاهدات خبرنگاران و پژوهشگرانی که از نزدیک، رنج مردم فلسطین را دیده‌اند، بسیار ارزشمند است؛ به‌طوری‌که اگر داده‌های شفاهی آن‌ها در بافت و چهارچوب آماری‌تاریخی تحلیل و طبقه‌بندی شوند، می‌توانند در تبیین هرچه بیشتر حوادث و اوضاع کنونی فلسطین یاری‌رسان باشند.

ساری ماکدیسی در کتاب فلسطینِ همیشه در اشغال می‌کوشد از منظر آمار و ارقام و به‌کمک روایات شفاهی، به بررسی فلسطین در قرن 21 میلادی بپردازد. به همین منظور، ابتدا مسئلۀ اشغال و ماهیت آن را به‌لحاظ آماری بررسی می‌کند. او در سراسر کتاب در پی این است که مسئله را از دو منظر بیرونی و درونی واکاود؛ برای مثال، در یکی از بخش‌های جذاب و خواندنی کتاب با نگاهی «از خارج به داخل» سعی می‌کند وجود نابرابریِ مشهود در بسیاری از زمینه‌ها، از جمله مالکیت و غذا را اثبات کند. ترجمۀ اثر ساده و روان است و مترجم کوشیده است مطالب را در قالب جملات کوتاه و مستقیم بیان کند. همین ویژگی، کتاب را به اثری خواندنی تبدیل کرده است.

 

اخراج فلسطینی‌ها؛ افشای طرح‌ها و برنامه‌های سازمان‌یافتۀ صهیونیست‌ها در اجبار ساکنان اولیۀ فلسطین به ترک سرزمین‌های خود

نویسنده: نورالدین مصالحه

انتشارات مرکز مطالعات فلسطین

کتاب‌ها و مقاله‌های بسیاری دربارۀ فلسطین و جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم آن نوشته شده است؛ اما پژوهشگران این موضوع را از دریچۀ سیاست‌ها و برنامه‌های صهیونیست‌ها برای غصب‌ فلسطین و بیرون‌راندن مردمان از سرزمین آباواجدادی‌شان کمتر بررسی کرده‌اند. نویسنده در کتاب اخراج فلسطینی‌ها می‌کوشد با رویکردی انتقادی و با تنظیم وقایع به‌صورت زمان‌محور، از جنبه‌های گوناگون به سیاست‌های صهیونیست‌ها برای تبعید مردم فلسطین از منطقه بپردازد. برخی از طرح‌هایی که فلسطینی‌ها را به‌مدت بیش از شصت سال از سرزمین مادری‌شان دور ساخته‌اند، عبارت‌اند از: وایزمن، سوسکین، فایتس، بونیه، جزیره، ادوارد نورمن و دالت. در واقع، این طرح‌ها تلاش صهیونیست‌ها برای یافتن شرکای غربی، به‌ویژه در کشورهای امریکا و بریتانیا و پیداکردن همکارانی در کشورهای عربی مجاور بوده است تا بتوانند عملیات اخراج را انجام دهند.

 

غزه از بازگشت می‌نویسد؛ مجموعه داستان‌های کوتاه از پانزده نویسندۀ فلسطینی

جمعی از نویسندگان

انتشارات آرما

مقاومت مردم فلسطین در مقابل جنایات وحشیانۀ رژیم صهیونیستی، در حوزۀ ادبیات، به‌ویژه در داستان‌نویسی تجلی یافته است. این آثار به‌سبب پویایی و سادگی ماهیتشان، مخاطبان بیشتری را به خود جذب کرده و پیام مقاومت را راحت‌تر و بهتر منتقل می‌کنند. مجموعه داستان‌های کوتاه غزه از بازگشت می‌نویسد را امیرحسین حیدری به فارسی ترجمه کرده و انتشارات آرما در سال 1395 به چاپ رسانده است. رفعت العرعیر با تسلط تمام، داستان‌هایی زیبا برگزیده است که لحظه‌های نابی از زندگی مردم غزه را برای مخاطب روایت می‌کنند. نویسندگان این داستان‌ها جوانان کم‌سن‌وسالی هستند که صدای بمب و گلوله، ترکش‌ها و جنایات وحشیانۀ رژیم غاصب صهیونیستی همراه همیشگی لحظات زندگی‌شان بوده است. داستان‌های این جوانان به ما می‌آموزد که چگونه باید روحی تسخیرناپذیر و اراده‌ای ناگسستنی داشت. در حقیقت، این جوانان، نسل بعدی نویسندگان و اندیشوران فلسطینی‌اند.

 

 

انتهای پیام/

نظر بدهید