از کسانی که اهل تربیت‌اند ضربه می‌خوریم
پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403

از کسانی که اهل تربیت‌اند ضربه می‌خوریم

در سلسله نشست‌های تبیینی مجمع ناشران انقلاب اسلامی در سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، حجت‌الاسلام محسن عباسی ولدی تصریح کرد: به دلیل بی‌توجهی به پیچیدگی‌های تربیتی دوران مدرن، بیش از هر قشری از کسانی که اهل و مسئول تربیت‌اند، ضربه خورده‌ایم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، در سلسله نشست‌های تبیینی مجمع ناشران انقلاب اسلامی در سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، حجت‌الاسلام محسن عباسی ولدی تصریح کرد: به دلیل بی‌توجهی به پیچیدگی‌های تربیتی دوران مدرن، بیش از هر قشری از کسانی که اهل و مسئول تربیت‌اند، ضربه خورده‌ایم.

مدرس مسائل تربیتی اضافه کرد: دوران مدرن مسائل جدیدی خلق کرده که اگر رعایت نکنیم، دچار نامسئلگی می‌شویم.

وی افزود: عمده مشکلات به این دلیل است که تربیت توحیدی را نهادینه نکردیم و در ادامه از نسل جوان انتظار داشته‌ایم که آسیب نبیند. اگر خدا را وارد زندگی فرزندان خود نکرده باشیم، چطور انتظار داریم به سمت آسیب نرود.

کارشناس دین ادامه داد: امروز چنین نسخه‌هایی توسط روان‌شناسان با نسخه مادی تجویز می‌شود؛ در حالی که این غفلت‌های تربیتی موجب می‌شود تا بعدها والدین مجبور به لایروبی ذهن و روان فرزندان خود شوند.

حجت‌الاسلام عباسی ولدی تصریح کرد:در حالی که مسائل اصلی تربیتی به حاشیه رانده شده است، یک سری مسائل مادی‎گرا به اسم تربیت دینی به جامعه تزریق می‌شود و نمونه‌هایی از آن را می‌توان در شبکه‌های اجتماعی مشاهده کرد.

وی اضافه کرد: امروز بسیاری از کسانی که برای فرزندان ما نسخه تربیتی می‌پیچند، با الفبای تربیت هم آشنا نیستند و فقط در سایه تبلیغات رسانه‌ای شناخته‌شده هستند.

افزایش سن ازدواج نتیجه تفکر مادی‌گرا است

به گفته این مدرس، از مسائلی که دوران مدرن برای ما ساخته، افزایش سن ازدواج است. در مقابل، سن بلوغ کاهش یافته است. اگر برنامه‌ای برای ازدواج نداشته باشیم، بسیاری از اقدامات ما بی‌نتیجه خواهد بود.

حجت‌الاسلام عباسی ولدی با بیان اینکه گروهی در آمار و علم تقلب می‌کنند تا سن مطلوب ازدواج را بالاتر اعلام کنند، ادامه داد: حتی برخی کارشناس‌های مذهبی در رسانه‌های مذهبی هم این را می‌گویند.

وی اضافه کرد: محاسبات فرد مسلمان با افراد عادی جامعه باید متفاوت باشد و بتواند بر اساس آموزه‌های قرآن نسبت با تربیت خود و فرزندان خود اقدام کند.

به گفته کارشناس امور تربیتی، شکست اروپا از زمانی بود که خداوند را از علم جدا ساخت و معارف وحیانی را غیرعلمی عنوان کرد. امروز ما تربیت جامعه را بر همین اساس قرار داده‌ایم و در کمال غفلت آن را قبول کرده‌ایم. 

کارشناس مسائل تربیتی تاکید کرد: همین تفکر و اتصال به عقاید مادی‌گرا موجب شده از آموزه‌های قرآن دور شویم؛ در حالی که اگر توقعات مادی در جامعه پایین می‌آمد و فرزندان را بر همین اساس تربیت می‌کردیم، مشکلات بسیاری حل و فصل می‌شد. فقر در جامعه انکارکردنی نیست؛ اما این قناعت و توکل و فعالیت است که چاره بسیاری از مشکلات خواهد بود.

این مدرس و محقق با اشاره با اینکه تفکر مادی‌گرا بین نمازخوان‌ها و هیئتی‌ها نفوذ کرده است، اضافه کرد: این در حالی است که آموزه دینی ما مغایر چنین تفکری است. کسانی که با نان دین تفکر مادی‌گرایانه را ترویج می‌کنند، خطرناک‌تر از گروهی هستند که بدون اعتقاد به دین چنین دیدگاهی را ترویج می‌کنند.

۱۰ سال است مسئله جمعیت را فریاد می‌زنم

وی همچنین در خصوص پویش «ایران، جوان بمان» گفت: ما با موضوع سالمندی و کاهش جمعیت مواجهیم. به دلیل اوج جمعیتی دهه شصت، تصور این است که مشکل ما مشکل جمعیت نیست. 

حجت‌الاسلام محسن عباسی ولدی تاکید کرد: این موضوع توجه دوست و دشمن را جلب کرده است؛ چرا که از اصلی‌ترین مولفه‌های قدرت جمعیت است. 

وی با اذعان به اینکه نرخ باروری در سال ۶۸ حدود ۶.۴ بوده است و قرار بود در سال ۹۰ برسیم به عدد ۴، این در حالی است که در سال ۹۰ به ۱.۶ رسیده‌ایم، ادامه داد:در حالی که نرخ جایگزینی ۲.۱ است. در سال ۱۴۲۰ جمعیت ما ۹۰ میلیون خواهد بود که از این تعداد ۲۰ میلیون سالمند است.

این کارشناس مسائل تربیتی تصریح کرد: مطابق نظر کارشناسان ایران زیر چرخ سالمندی خود له خواهد شد. این وضعیت در حالی است که هیچ کشوری بعد از سالمند شدن نتوانسته خود را جوان کند.

وی گفت: به عنوان فعال سبک زندگی ده سال است مسئله جمعیت را فریاد می‌زنم. در مقابل، تولیدات سازمان‌های رسانه‌ای و فرهنگی به هیچ عنوان قابل قبول نیست و با وجود تاکید رهبر معظم انقلاب به موضوع رسانه، به این کلیدواژه توجه نمی‌شود.

وی مشکل اصلی را قانع نکردن مردم عنوان کرد و گفت: رسانه پای کار نیامده و حتی فعالان فرهنگی در این حوزه نمره قبولی ندارند.

نویسنده کتاب «ایران، جوان بمان» تصریح کرد: از بین ده‌ها کتابی که نوشته‌ام یا می‌نویسم، کتابی که می‌توانم در آخرت به آن تکیه کنم، همین است؛ چرا که این کتاب را هر کسی خوانده تاثیر گرفته است.

در این مراسم از پویش «ایران، جوان بمان» رونمایی و ویژگی‌های آن برای حضار تشریح شد. علاقه‌مندان برای شرکت در این پویش می‌توانند به سایت iranjavanbeman.ir مراجعه کنند‌.

نظر بدهید