بررسی مسائل جوانان
شنبه 30 بهمن 1395

بررسی مسائل جوانان

این کتاب مجموعه‌ای از مقالات از نویسنده کتاب است که در مجله معارف اسلامی به چاپ رسیده است. کتاب بر آن است تا مسائل جوانان را در موضوعات زیر بررسی کند: بحران هویت، بلوغ، غریزه جنسی، نوگرایی، محبوبیت، امیدواری، اعتدال، شادی، انتقاد و مثبت نگری. کتاب موضوعات فوق را در فصل‌های جداگانه‌ای بررسی می‌کند.
«جوان و بحران هویت» اولین موضوعی است که بررسی می‌شود. مؤلف در این بخش به مفهوم شناسی هویت می‌پردازد و اقسام هویت را مطرح می‌کند. در ادامه به بحران هویت اشاره می‌کند و راه دست‌یابی به هویت را برای مخاطب تبیین می‌کند.
«جوان و بحران بلوغ» موضوع دومی است که در کتاب آمده است که در آن انواع بلوغ بیان می‌شود و پس‌ازآن مباحثی درباره بلوغ و چالش‌های مرتبط با آن بررسی می‌شود. بخش‌های بعدی کتاب به جوان و مسائل جنسی مربوط به او می‌پردازد و بیان می‌دارد که چگونه می‌توان غریزه جنسی را تعدیل بخشید.
«جوان و محبوبیت» بخش بعدی کتاب است که در آن به اقسام، عوامل، آثار و موانع محبوبیت اشاره شده است. در مبحث بعدی، نویسنده به مسئله «جوان و نوگرایی» می‌پردازد که بحث اسلام و نوگرایی را نیز در این بخش بررسی می‌کند. در بخش جوان و اعتدال، معنای اعتدال و جایگاه آن در اسلام بررسی می‌شود و در ادامه مسئله «جوان و نشاط» مطرح می‌شود که پس از بیان ضرورت شادی به اقسام آن و مهم‌ترین راهکارها برای رسیدن به شادی مقبول اسلام اشاره می‌شود.
مسئله انتقاد و مثبت نگری دیگر مباحثی است که در این کتاب مطرح می‌شود و در بخش پایانی به موضوع «جوان و امیدواری» اشاره می‌شود که مؤلف این مبحث را در اسلام بررسی کرده و راه‌های رسیدن به امیدواری را معرفی می‌کند.
برچسب‌ها:
نظر بدهید