جلد چهارم کتاب رهیافت‌ها و رهاوردها منتشر می‌شود
شنبه 19 فروردين 1396

مدیر تدوین و چاپ انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی:

جلد چهارم کتاب رهیافت‌ها و رهاوردها منتشر می‌شود

مدیر تدوین و چاپ انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی از انتشار جلد چهارم کتاب رهیافت‌ها و رهاوردها با زیر عنوان قرآن، حدیث، کلام، تاریخ اسلام در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

محمد روحانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، با اشاره به جلد چهارم کتاب رهیافت‌ها و رهاوردها با زیر عنوان قرآن، حدیث، کلام و تاریخ اسلام اظهار کرد: در ابتدای این کتاب تفسیر موضوعی قرآن مطرح شده که تعریف تفسیر و کاربردهای تفسیر موضوعی از موضوعات این بخش است و سپس پیشینه، ضرورت، روش و مراحل تفسیر موضوعی مطرح می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: جامعیت قرآن بخش دوم این کتاب است که مفهوم‌شناسی، پیشینه درباره جامعیت قرآن و بررسی مستندات دیدگاه‌های عقلی و حداکثری درباره جامعیت قرآن در کلام آیت‌الله مصباح یزدی از مباحث مطرح شده در این بخش است.
مدیر تدوین و چاپ انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با بیان اینکه شرایط علمی و معنوی بهره‌مندی از قرآن از بخش‌های دیگر این کتاب است گفت: مبانی تفسیر قرآن در آثار استاد مصباح یزدی در این بخش تبیین شده است. اعجاز قرآن در زمینه هماهنگی درونی و نداشتن اختلافات آیات، کلام خدا، هدفداری، واقع‌نمایی زبان قرآن،‌ بیان تفاسیر و قصص قرآن، شرایط و موانع روحی و روانی بهره‌مندی از قرآن از مباحث مطرح شده در این بخش است.
وی خاطرنشان کرد: تحدی‌های گوناگون به قرآن از مباحث دیگر است که به طور اساسی مفهوم‌شناسی تحدی و دیدگاه دانشمندان درباره رازهای تحدی مورد بررسی قرار گرفته است.
روحانی عنوان کرد: امکان و میزان شناخت حصولی خداوند متعال، علل پیدایش باور به امتناع شناخت خدا و علم حضوری به خدا از دیگر مباحث مطرح شده است.
وی با اشاره به فصل اخلاق در قرآن این اثر گفت: در زمینه‌های اهمیت اخلاق، موضوع علم اخلاق، تعریف اخلاق و کلیات و مبانی علم اخلاق در این بخش مطالبی بیان شده که اخلاق اجتماعی، ‌خانواده، روابط متقابل همسران، همبستگی و عدالت اجتماعی، ارزش منفی دروغگویی و اخلاق اسلامی در شنیدن سخنان و مقابله با متجاوز از جمله موضوعات مطرح شده در این کتاب است.
مدیر تدوین و چاپ انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی خاطرنشان کرد: پژوهش‌های حدیثی آیت‌الله مصباح یزدی از مباحث بخش دیگر این کتاب است که جایگاه حدیث، پیوستگی قرآن و سنت در این بخش مطرح شده است.
روحانی عنوان کرد: بخش دیگر تحلیل تطبیقی و نگاه روزآمد به حوادث قرن اول تاریخ اسلام است که معرفی علم تاریخ، تحلیل تحقیقی و نگاه روزآمد به حوادث قرن اول تاریخ اسلام صورت گرفته و به روش‌شناسی علامه مصباح یزدی در نگاه به حوادث تاریخ اسلام پرداخته می‌شود.
جلد چهارم کتاب رهیافت‌ها و رهاوردها با زیر عنوان قرآن، حدیث، کلام و تاریخ اسلام با تیراژ هزار عدد و قمیت 26 هزار تومان در آینده‌ای نزدیک به همت انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی وارد بازار می‌شود.
 
نظر بدهید