پرسش‌های امروز جوانان 4
دوشنبه 02 مرداد 1396

پرسش‌های امروز جوانان 4

برای اطلاع مربی:
هویت نوجوان باید مطابق با ارزش‌های واقعی ساخته شود.
به آثار مثبت استقلال فرهنگی و آثار منفی تهاجم فرهنگی و نمودهای اجتماعی آن باید توجه شود. پرداختن به مسئلۀ‌ حجاب و ازدواج از مسائل مهم مطرح‌شده در کتاب است. همچنین نقش منفی ماهواره و شبکه‌های خارجی، مسئلۀ مد و ترویج آن، اعتماد به نفس و خودباوری.
آموزش پوشش اسلامی به والدین نیز در تربیت و حیای فرزندان تأثیر‌گذار است.
محورهای کتاب:
بحران هویت
تهاجم فرهنگی
حجاب
ازدواج
معرفی کتاب:
چهارمین جلد از مجموعه کتاب‌های پرسش‌های امروز جوانان شامل چهار فصل است که در فصل اول بحران شخصیت تحلیل و بررسی می‌شود. فصل دوم را محمدرضا سنگری با تهاجم فرهنگی ادامه می‌دهد. ناصر نادری در فصل سوم به تبیین مسئلۀ‌ حجاب پرداخته و فصل پایانی مربوط به مسئلۀ‌ ازدواج است. این کتاب را انتشارات مدرسه در سال 89 به چاپ رسانیده است.
از نکات برجستۀ‌ این کتاب پرداختن به پرسش‌های اساسی همراه با پاسخ‌های مختصر و مفید است. به کار‌گیری پرسش و پاسخ علاوه بر جذابیت مضاعف، ارتباط دوطرفه بین گوینده و مخاطب برقرار می‌کند. تصاویر کاریکاتوری و مرتبط، دیگر گوشه‌های درگیرنشدۀ‌ ذهن را به خود مشغول می‌کند و همۀ ظرفیت مخاطب را به خود اختصاص خواهد داد.
شکل‌گیری فرایند هویت مثبت و اجتناب از پراکندگی شخصیت، تردید و سرگردانی و درنهایت اجتناب از بحران‌زدگی هویت از مسائل مهم مطرح شده در کتاب حاضر است. جامعۀ ما جامعه‌ای جوان است و این مهم گاهی فرصت و گاهی تهدید به شمار می‌آید. انبوه غرایز در دروان جوانی، ضرورت پرداختن دقیق به مسئلۀ‌ حجاب و پوشش را مطرح می‌سازد. تفکیک حجاب از اجبار و عقب‌ماندگی، فلسفۀ‌ حجاب و نقش آن در تعالی شخصیت فرد از اهم مباحث این کتاب است. همچنین مسئلۀ‌ ازدواج که از مهم‌ترین نیازهای امروز جامعه است؛ سبک و سیاق و آداب و رسوم آن نیز از فروعات بحث جدید سبک زندگی اسلامی به شمار می‌رود که در این کتاب تا حدی بیان شده است.
برچسب‌ها:
نظر بدهید