متن بیانیه هیئت داوران گروه داستان و رمان بزرگسال جایزه شهید اندرزگو
دوشنبه 04 شهريور 1398

متن بیانیه هیئت داوران گروه داستان و رمان بزرگسال جایزه شهید اندرزگو

باید به دور از هر گونه تحریف و تطهیر عناصر فاسد، سیاست‌زدگی و ساده‌انگاری، از سوژه‌های دم‌دستی و تکراری به چیستی، چرایی و چگونگی انقلاب برسیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، متن بیانیه هیئت داوران گروه داستان و رمان بزرگسال اولین دورۀ جایزۀ ادبی شهید سیدعلی اندرزگو به شرح زیر است:
 
نگه داشتن دستاوردهای بزرگ اجتماعی با وجود فراموشکاری نهادها و ادارات یا منفعت‌طلبی گروه‌ها و احزاب، کاری سخت است. حفظ این دستاوردها بیشتر از دلسوزی به دوراندیشی و عمل نیاز دارد. انقلاب اسلامی به عنوان یکی از دستاوردهای بزرگ مردم ایران، به احیاء دوباره دین و ارزش‌های انسانی کمک کرد. بر همین مبناء، هنر و ادبیات برآمده از انقلاب هم هنری متعهد و در خدمت ارزشهای انسانی و پله­ای برای تعالی بشر است. این نوع از نگاه به هنر و ادبیات باید عمق داشته باشد و بکوشد ذهن مخاطب را به چیزی بالاتر مشغول کند و آن اینکه حیات انسان هدفدار است و همه تلاش­ها باید در جهت تعالی و رشد انسان باشد.
انقلاب فقط جابجایی قدرت نبود بلکه اصلی­ترین کارکرد آن، تغییر و تحول در نگاه و باورها بود. با توجه به همین تغییر، انقلاب بخش مهمی از تاریخ پر فراز و نشیب کشورمان است و نویسنده متعهد و دغدغه‌مند نمی‌تواند به آنچه در کشورش روی داده بی‌تفاوت باشد. باید به دور از هر گونه تحریف و تطهیر عناصر فاسد، سیاست‌زدگی و ساده‌انگاری، از سوژه‌های دم‌دستی و تکراری به چیستی، چرایی و چگونگی انقلاب برسیم. مبانی ادبیات انقلاب، برآمده از مبانی فکری، اعتقادی، اهداف و ارزشهای انقلاب است. بر همین اساس، آرمان­گرایی، تعهد، واقع­گرایی، پررنگتر شدن هویت فرهنگی دینی و تغییر نگرش در مضمون و محتوا، از ویژگی­های آثار انقلاب است. به نوعی دیگر، داستان و رمان انقلاب باید تصویرگر روح آرمانهای انقلاب باشد؛ و در این میان، درک درست انسان برآمده از انقلاب مهم است. باید بفهمیم این حرکت بزرگ چه دگرگونی را به وجود آورد که انسان قبل از انقلاب متحول شد.
 
ماندگاری وقایع تاریخی به اندازه طول عمر آدمی است اما وقتی به تن تاریخ لباسی از جنس داستان و رمان بپوشانیم، عمر و ماندگاری آن را برای ابد تضمین کرده‌ایم.هیئت داوران داستان و رمان بزرگسال اولین دورۀ «جایزه ادبی شهید سید علی اندرزگو» متشکل از خانم‌ها وجیهه سامانی، فاطمه بهبودی و ساسان ناطق، ضمن تقدیر و تشکر از ناشران و نویسندگان برای حرکت در مسیر ماندگاری این دستاورد بزرگ، اعلام می‌نماید56 اثر راه یافته به مرحله پایانی را برابر سیاست‌ها و اهداف جایزه، با دقت و با توجه به مضمون و محتوا، فرم و تکنیک -‌و آنچه در بالا به آن اشاره شد-‌، بررسی و ارزیابی کرده، در جلسه پایانی خود و پس از پشت سر گذاشتن نقد و دفاع تک‌تک داوران در قبال آثار، اسامی 6 اثر منتخب جایزه را در اختیار دبیر اجرایی جایزه قرار دادند.
در پایان یادآور می‌شود: داستان انقلاب وقتی خودش را نشان می­دهد که در مسیر خلق داستان ایرانی حرکت کند؛ بدون گوشه­چشمی به خوش‌آمدی آنسوی مرزها. روایت انقلاب، باید روایتی از انسان ایرانی و امید آفرین باشد.
 
والسلام و علیکم و رحمه‌الله و برکاته
 

نظر بدهید