روپایی دنده‌عقب در راه‌پلۀ برج میلاد!
یکشنبه 24 آذر 1398

روپایی دنده‌عقب در راه‌پلۀ برج میلاد!

یکی از چیزهایی که در کشور ما هفته دارد، کتاب است؛ یعنی مثلاً همان طور که هفتۀ هوای پاک داریم، هفتۀ کتاب هم داریم.

یکی از چیزهایی که در کشور ما هفته دارد، کتاب است؛ یعنی مثلاً همان طور که هفتۀ هوای پاک داریم، هفتۀ کتاب هم داریم. البته کتاب یک کم بددست است؛ مثلاً در هفتۀ هوای پاک، مسئولان سوار دوچرخه و مترو می‌شوند و بدین صورت، هفتۀ هوای پاک را گرامی می‌دارند؛ ولی نمی‌شود در هفتۀ کتاب سوار کتاب شد. یعنی می‌شود ها؛ ولی خب، یک کم سخت است. با این حال و با وجود همۀ سختی‌ها، هر سال در هفتۀ کتاب، کتاب گرامی داشته می‌شود. در ادامه، برخی کارهایی را که در روزهای مختلف هفتۀ کتاب برای گرامی‌داشتن کتاب انجام می‌شود، بیان می‌کنیم.
 
شنبه
در همایش افتتاحیۀ هفتۀ کتاب، شعار، پوستر، تمبر، کتاب تجربه‌نگاری، مستند، بنر، بیلبورد و تندیس هفتۀ کتاب رونمایی شد. شعار امسال هفتۀ کتاب این است: «کتاب برای همه، همه برای کتاب.» همچنین، سخنرانان همایش با تأکید بر لزوم مطالعه، کتاب را مهم دانستند. در حاشیۀ مراسم هم یک نفر به‌صورت دنده‌عقب، پله‌های برج میلاد را روپایی زد که حاضران خوششان آمد.
 
یکشنبه
جلسۀ کمیتۀ مرکزی شورای گرامیداشت هفتۀ کتاب، به‌صورت هم‌زمان و دقیقاً در یک ساعت و دقیقه و ثانیه، در استان‌ها تشکیل شد. فقط در یک استان، به‌دلیل نبودن چاقو برای پوست‌کندن پرتقال‌ها، جلسۀ کمیتۀ مرکزی با تأخیر چهاردقیقه‌ای تشکیل شد که استاندار بابت آن از همۀ کتابدارها معذرت‌خواهی کرد. کمسیون فرهنگی مجلس این اشتباه را جبران‌ناپذیر دانست و در نامه‌ای به وزیر کشور، خواستار استعفای استاندار شد.
 
دوشنبه
مسئولان محلی با حضور در کتابخانه‌های محل خود، به‌صورت نمادین یک دقیقه کتاب خواندند. در محلاتی که کتابخانه موجود نبود، یک دقیقه سکوت کردند.
 
سه‌شنبه
نشست مشترک مسئولان حوزه‌های مختلف برای هم‌اندیشی «پیرامون» نحوۀ هم‌افزایی «پیرامون» کتاب برگزار شد! در این جلسه، مسئولان کتاب‌خوانی و ورزش کشور برای برگزاری المپیک کتاب به توافق رسیدند. قرار شد برای پیوند هرچه بیشتر کتاب و ورزش، المپیک کتاب با برگزاری مسابقاتی در رشته‌های پرتاب کتاب به‌جای دیسک، کتاب‌برداری به‌جای وزنه‌برداری، دوی امدادی با کتاب به این صورت که دوندگان به‌جای چوب به هم کتاب بدهند و امثال این‌ها برگزار شود.
همچنین از آنجا که مطالعه و ورزش دو عنصر مهم در مبارزه با اعتیاد جوانان است، ستاد مبارزه با مواد مخدر آب‌میوه و شیرینی المپیک کتاب را متقبل شد.
 
چهارشنبه
مراسم ثبت رکورد تندخوانی با حضور مسئولان گینس برگزار شد. در این مراسم، سرکار خانم ژیلا معرفت‌جوی اصل با مطالعۀ 7392 صفحه در 37 دقیقه، رکورد تندخوانی جهان را سه ثانیه بهبود بخشید.
 
پنجشنبه
طرح تخفیف کتاب که قرار بود به مناسبت هفتۀ کتاب در کتاب‌فروشی‌ها اجرا شود، به‌علت مشکلات فنی ملغی شد. در این طرح، دانشجویان می‌توانستند با ثبت‌نام در سامانه، کارت الکترونیکی دریافت کنند و بعد با شارژ 50هزار تومانی حساب خود، 55هزار تومان کتاب بخرند. مسئولان گرامیداشت هفتۀ کتاب اعلام کردند برای ازبین‌نرفتن پول‌هایی که دانشجویان در حساب خود ریخته‌اند، قرار شد با هماهنگی سازمان میادین میوه و تره‌بار که بحق همیشه یار و یاور کتاب‌خوانی در کشور بوده است، با این کارت‌ها بتوانند در شب عید، پرتقال و سیب بخرند.
 
جمعه
هفتۀ کتاب تمام شد.
 
 
نویسنده: محمدرضا شهبازی
نظر بدهید