سیاست جایگزین نمایشگاه کتاب، نباید تضعیف‌کننده شبکه توزیع و فروش کتاب باشد
سه شنبه 06 خرداد 1399

سیاست جایگزین نمایشگاه کتاب، نباید تضعیف‌کننده شبکه توزیع و فروش کتاب باشد

مدیر نشر معارف درباره روش‌های جایگزین نمایشگاه کتاب و برگزاری نمایشگاه مجازی گفت: چیزی که باید به آن به چشم یک فرصت نگریست فعال کردن سایر ظرفیت‌های ترویج است. امروز باید به فکر فعال‌سازی ظرفیت‌های دست‌نخورده در ترویج کتابخوانی باشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس،  مسعود پیرمرادیان، مدیر مؤسسه نشر معارف، درباره برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی اظهار داشت: اساسا با همه روش‌های متنوعِ تشویقی که مردم را به خرید کتاب سوق دهد، موافق هستم و معتقدم نباید هیچ ظرفیتی را مغفول گذاشت و نادیده گرفت. مهم این است که سیاستگذاری و شیوه اجرا چگونه باشد؟ بنده با فروش مستقیم کتاب توسط ناشر به مردم مخالفم و آن را سیاست نابودکننده کتابفروشی و شبکه پخش کتاب می‌دانم.

* خریدهای مردم از حالت خرید هیجانی به سمت خرید برنامه‌ریزی شده و هدفمند سوق یابد

مدیر نشر معارف خاطر نشان کرد: اگر برگزاری نمایشگاه کتاب به شکل مجازی توسط کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور و با همکاری ناشران باشد و وزارت ارشاد، بودجه نمایشگاه امسال را به‌عنوان یارانه این نمایشگاه مجازی در نظر بگیرد، با آن کاملا موافقم. همچنین که مدت‌زمان آن هم ۱۰ روزه نباشد، بلکه طولانی‌تر باشد تا خریدهای مردم از حالت خرید هیجانی به سمت خرید برنامه‌ریزی شده و هدفمند سوق یابد.

* سیاست‌ها نباید شبکه توزیع و فروش کتاب را تضعیف کند

پیرمرادیان در ادامه با تاکید بر اینکه با این روش هم کتاب ناشر عرضه و فروخته می‌شود و هم کتابفروشی‌ها رونق می‌گیرند و هم سهم تجارت مجازی کتاب بیشتر می‌شود، ابراز داشت: با این سیاست که فروش کتاب مستقیماً توسط ناشر و با دور زدن کتابفروشی‌ها باشد، مخالف هستم؛ خواه این سیاست در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باشد یا در نمایشگاه مجازی. سیاست‌های ما نباید شبکه توزیع و فروش کتاب را تضعیف کند.

به گفته این ناشر، باید هرگونه برنامه ترویجی و تشویقی با میانداری توامان ناشرین و کتابفروشی‌ها همراه باشد.

* تقویت و توسعه کمی و کیفی طرح فصلی کتاب

وی در پاسخ به اینکه روش یا پیشنهاد جایگزین برای نمایشگاه در صورت عدم برگزاری از نظر شما چیست، گفت: یکی همین برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب است. دومین اقدامی که می‌شود انجام داد تقویت و توسعه کمی و کیفی طرح فصلی کتاب است. منظورم همین طرح‌های بهارانه یا تابستان یا پاییز یا زمستان است که در فصول مختلف برگزار می‌شود. باید ایرادات این طرح را برطرف کرد و آن را از نظر کمی توسعه داد؛ مثلاً مدت زمان آن را بیشتر کرد یارانه تخصیصی را افزایش داد و شیوه اجرای آن را بروز کرد. 

* باید به فکر فعال‌سازی ظرفیت‌های بکر و دست‌نخورده در ترویج کتاب و کتابخوانی باشیم

پیرمرادیان درباره اینکه لازم است امسال نمایشگاه نداشته باشیم یا برگزاری آن ضروری است؟ یا این‌که آیا برگزاری نمایشگاه را در پاییز محتمل می‌دانید؟ تصریح کرد: مسلماً مادامی که ویروس کرونا به طور کامل دفع نشود و ستاد ملی مبارزه با کرونا اجازه برگزاری نمایشگاه را ندهد، از برگزاری نمایشگاه محروم خواهیم بود. لیکن چیزی که باید به آن به چشم یک فرصت نگریست، فعال کردن سایر ظرفیت‌های ترویج است. امروز باید به فکر فعال‌سازی ظرفیت‌های بکر و دست‌نخورده در ترویج کتاب و کتابخوانی باشیم.

نظر بدهید