علل عقب‌ماندگی کشورهای اسلامی از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای در یک کتاب
سه شنبه 02 شهريور 1400

علل عقب‌ماندگی کشورهای اسلامی از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای در یک کتاب

علل عقب‌ماندگی کشورهای اسلامی از دیدگاه امام خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای عنوان کتاب تازه انتشارات انقلاب اسلامی است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر،  مرکز اسناد انقلاب اسلامی در جدیدترین اثر خود، علل عقب‌ماندگی کشورهای اسلامی از دیدگاه امام خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای را بررسی می‌کند. 

نسبت جهان اسلام با دنیای امروز از موضوعاتی است که در آثار متفکران و اندیشمندان اسلامی معاصر بسیار حائز اهمیت است. این ضرورت در اندیشه عالمانی که خود پیشرو و پیشگام بسط و اجرای قواعد دینی در چارچوب‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی هستند اهمیتی دو چندان می‌یابد. از این رو بررسی اندیشه رهبران انقلاب اسلامی که بی‌شک بزرگترین رویداد اسلامی قرن اخیر برای حکومت دین در جامعه است بسیار راهگشا خواهد بود.   

کتاب «علل عقب‌ماندگی کشورهای اسلامی از دیدگاه امام خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای» از این منظر موضوعیت دارد که به یکی از مهمترین مسائل جهان اسلام از دیدگاه مهم‌ترین رهبران سیاسی مذهبی معاصر می‌پردازد.

این اثر در یک مقدمه و سه بخش سازماندهی شده است. در مقدمه کلیاتی همچون مفاهیم پژوهش، روش تحقیق و مبانی نظری بررسی و بازتعریف می‌شود. 

نخستین بخش کتاب به بررسی علل عقب‌ماندگی کشورهای اسلامی از دیدگاه امام خمینی(ره) اختصاص دارد. علل داخلی و خارجی انحطاط در کشورهای اسلامی و همچنین راهکارهای خروج کشورهای اسلامی از انحطاط مهم‌ترین سرفصل‌‌های این بخش را تشکیل می‌دهند.

در بخش دوم علل عقب‌ماندگی کشورهای اسلامی از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است. در گام اول علل داخلی انحطاط از منظر رهبر انقلاب اسلامی با مفاهیمی همچون فرهنگ پس‌رونده، فرقه‌گرایی و حکومت‌های مرتجع بازیابی می‌شود. فصل دوم این بخش با محوریت مفهوم "نظام سلطه" پیرامون علل خارجی انحطاط در کشورهای اسلامی به بحث می‌نشیند. همچنین خروج از انحطاط در دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای نیز راهکارهای فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی متعددی دارد که به عناوین مختلف آن در فصل سوم بخش دوم اشاره شده است. 

نویسنده در بخش پایانی کتاب با عنوان «نتیجه‌گیری تفصیلی» مواضع مشترک امام خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای در علل عقب‌ماندگی کشورهای اسلامی و مواضع مشترک در راهکارهای خروج از عقب‌ماندگی را صورت‌بندی می‌کند. همچنین جایگاه الگوی امام خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای در میان نظریات توسعه آخرین عنوانی است که نویسنده بدان می‌پردازد.

«علل عقب‌ماندگی کشورهای اسلامی از دیدگاه امام خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای» به قلم راضیه مهرابی کوشکی به نگارش در آمده و در ۲۹۶ صفحه با قیمت ۶۰ هزار تومان در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. علاقمندان می‌توانند به منظور تهیه این اثر به صفحه منشورات پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی مراجعه کنند و یا با شماره ۲۲۲۱۱۱۷۴ تماس بگیرند.

نظر بدهید