وضعیت نشر به سمت چاپ دانه‌ای کتاب می‌رود
شنبه 06 شهريور 1400

وضعیت نشر به سمت چاپ دانه‌ای کتاب می‌رود

مخدومی به وضعیت بد صنعت نشر اشاره کرد و با تاکید براینکه تیراژ کتاب‌ها به دانه‌ای رسیده است، گفت: نیازسنجی یکی از اتفاقات مغفول مانده در وزارت فرهنگ و ارشاد است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، «رحیم مخدومی» رییس هیأت مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با بیان اینکه صنعت نشر همانند سایر بخش‌های کشور طی هشت سال گذشته، بخاطر مدیریت غلط و پُر از مسئله تخریب شده است، اظهار داشت: اوضاع صنعت نشر نیز حال و روز بهتری نسبت به سایر موقعیت‌های کشور ندارد و چه‌بسا بدتر است چراکه رویکرد مجمع ناشران دفاع مقدس ارزشی است و بخاطر اینکه نگاه دولت گذشته، نگاهی ارزشی نبود لذا جفای بیشتری به حوزه نشر دفاع مقدس صورت گرفت.

وی به تعطیلی بسیاری از ناشران دفاع مقدس طی هشت سال گذشته اشاره کرد و افزود: بسیاری از ناشران دفاع مقدس بخاطر عدم تامین هزینه‌های جاری و حقوق کارمندان، محل کارشان را به منازلشان منتقل کرده‌اند و دفاترشان را تحویل داده‌اند و صرفا برای اینکه بتوانند چراغ این جریان ادبی روشن بماند، ادامه فعالیت با تعداد آثار تولیدی کم می‌دهند که حداقل تیراژ‌ها نیز چاپ نمی‌شود.

وضعیت نشر به سمت چاپ دانه‌ای کتاب می‌رود

رییس هیأت مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس تاکید کرد: وضعیت نشر به قدری سخت شده است که ناشران اقدام به چاپ دانه‌ای کتاب می‌کنند تا صرفاً آثاری به چاپ برسد و برای سپردن به کتابخانه ملی ارسال شوند و اثری ماندگاری شود. این ناشران بخاطر مشکلات موجود قاعدتاً توان بستن قرارداد با نویسندگان درجه یک را نخواهند داشت لذا از بُعد کیفی نیز قدر و قیمت آثار اُفت خواهیم داشت؛ ما در مجمع ناشران دفاع مقدس با چنین فضایی گام جدیدی را رقم خواهیم زد. البته با همه این احوال، امیدوار هستیم چراکه عرصه‌ای که ما فعالیت می‌کنیم، عرصه ناامیدی نیست یعنی اگر تنهای تنها بمانیم، برخودمان تکلیف می‌دانیم که همچنان مبارزه کنیم و پیش برویم و اجازه ندهیم چراغ‌ها خاموش شود. نقطه امید دوم ما انتخاب خوب مردم برای ایجاد یک دولت انقلابی است که مجلس نیز حال و هوای تازه‌ای پیدا کرد و برای ما بسیار امیدوار کننده است که امیدواریم بتوانیم خرابی‌ها را بسازیم.

مخدومی درخصوص اولیت‌های این مجمع در دوره جدید فعالیت گفت: امیرشهریار امینیان مدیرعامل جدید مجمع است که اهل فکر و اندیشه است و برنامه‌ی مدون و با افق دید خوبی را تدوین کرده است و قرار است در حوزه‌های مختلف از جمله تولید، آموزش و پژوهش، ترجمه و ترویج، این طرح‌ها را با کمک تیم مدیریتی و اجرایی مجمع، این برنامه‌ها را پیش خواهیم برد.

وی حمایت از ناشران دفاع مقدس را یکی از برنامه‌های این مجمع دانست و افزود: طی چند سال گذشته ظلم بسیاری نسبت به ناشران دفاع مقدس صورت گرفته است و توان آن‌ها به حداقل رسیده است. بسیاری از این ناشران حتی توان تامین کاغذ برای چاپ کتاب را نداشته‌اند و حدود ۲ سال است که هیچ کاغذی به آن‌ها تحویل داده نشده است. یعنی مواد اولیه را دریافت نکرده‌اند و ما تلاش خواهیم کرد فرصتی برای حمایت از این ناشران ایجاد شود تا توانمند شوند و گام‌های این مسیر را جدی‌تر پیش ببریم.

نیازسنجی یکی از اتفاقات مغفول مانده در وزارت فرهنگ و ارشاد

رییس هیأت مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس درخصوص دوره جدیفعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اولیت‌های این وزارت‌خانه عنوان کرد: نیازسنجی یکی از اتفاقات مغفول مانده در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است؛ گویا این وزارت‌خانه هیچ‌گاه احساس مسوولیتی نداشته که آیا به‌عنوان متولی فرهنگ جامعه در کدام جامعه، موقعیت و زمانی زندگی می‌کنیم و نیاز‌های این جامعه در حوزه‌های فیلم، نمایش، ادبیات و دیگر مسائل چیست و مخاطبین ما چه کسانی هستند و این مخاطبان از چه گروه‌های سنی هستند و ما برای این اقشار چه محصولی با چه ویژگی‌هایی را خواهیم داشت.

مخدومی گفت: در گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی براساس میزان نفوذ افراد بودجه پخش می‌کردند؛ یعنی هیچ مدیریتی وجود نداشته است و گویا دیگران مدیران ما را مدیریت می‌کردند! دیگرانی که قدرت، نفوذ و سهم داشتند. این موضوع نیز از نتایج آثار مشخص است. مثلا در حوزه سینما چه اتفاقی رخ داده و در طول ۴۲ سال گذشته نیاز‌های جامعه براساس مطالبات انقلاب اسلامی رخ داده است یا برعکس بوده است؟

وی خاطرنشان کرد: بنده به‌عنوان یک ناشر که بیش از ۱۰ سال فعالیت دارم همواره این سوال برایم مطرح بوده است که آیا وزارت ارشاد برای یک بار آیا نمی‌توانست از بنده سوال بپرسد که مشغول چه فعالیتی هستید و درباره چه موضوع کتاب می‌نویسید! یا اینکه مطرح شود نیاز ادبیات در چه موضوعاتی است و ناشران می‌توانند در چه زمینه‌هایی فعالیت کنند. رصد کردن که از اولین وظایف یک مدیر است در سطح وزارت فرهنگ صورت نگرفته است. امیدواریم چنین اتفاقاتی در دوره جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رقم بخورد.

نظر بدهید