«بچه‌ای که نمی‌خواست آدم باشد» نقد و بررسی شد
پنجشنبه 22 ارديبهشت 1401

«بچه‌ای که نمی‌خواست آدم باشد» نقد و بررسی شد

نشست نقد و بررسی ادبیات دینی کودک و نوجوان با محوریت کتاب «بچه‌ای که نمی‌خواست آدم باشد» با حضور زهرا موسوی نویسنده کتاب، معصومه یزدانی و جعفر توزنده‌جانی برگزار شد. این نشست که با همکاری مجمع ناشران و انتشارات مهرستان برگزار شد، به موضوع ادبیات دینی پرداخت.

به گزارش روابط عمومی مجمع ناشران انقلاب اسلامی؛ زهرا موسوی با بیان اینکه نوشتن یک داستان با محوریت امور دینی روی لبه تیغ راه رفتن است، گفت: به دلیل حساسیت علاقه‌مندان این حوزه روی لبه تیغ راه رفتن است. در کتاب «بچه‌ای که نمی‌خواست آدم باشد» ساختارها شکسته شده و خلاقیت‌های بسیاری رخ داده است.

موسوی ادامه داد: قصد من از نوشتن این کتاب ایجاد پیوند بین ادبیات و مسائل دینی و مذهبی بود که جای کار بسیاری برای نوشتن دارد.

سید احمد حسینی، کارشناس و مدیر بخش کودک انتشارات مهرستان بیان کرد: اتفاق مهمی که در این کتاب افتاده است، توجه به فضای تربیت کودک، هنر، ادبیات، دین و پیوند میان همه این مسائل است.

 

معصومه یزدانی در ادامه این نشست گفت: نقطه قوت کتاب، استفاده از ادبیات طنز در یک موضوع مهم و پرتکرار برا یکودکان است. ویژگی مثبت دیگر القای غیرمستقیم مسائل دینی و تاریخی است.

وی با بیان اینکه ادبیات دینی کودک نیازمند نگاه نو است، اذعان کرد: ادبیات کودک علاوه بر نگاه نو، خلاقیت‌های بسیار نیاز دارد. ادبیات کودک به این طریق می‌تواند حرف‌های جدید و محتواهای دینی را به این نسل منتقل کند.

جعفر توزنده‌جانی کارشناس این نشست گفت: مهمترین کار خانم موسوی خلق یک شخصیت جدید و متفاوت در داستان کودک بوده؛ یعنی همان شتر که این شخصیت خلق شده، شخصیت محبوب و اصلی داستان است و به شدت کودکانه و خواندنی نوشته است.

توزنده جانی گفت: نویسنده «بچه‌ای که نمی‌خواست آدم باشد» یک واقعه‌ای که در گذشته رخ داده است را با زبان امروزی و از طریق یک شخصیت امروزی روایت کرده است.

نظر بدهید