رونمایی دو عنوان کودک و مجموعه چهارجلدی دفاع مقدس
پنجشنبه 29 ارديبهشت 1401

رونمایی دو عنوان کودک و مجموعه چهارجلدی دفاع مقدس

مراسم رونمایی کتاب‌های «ماشین گِلی بابا»، «نبرد العمیه در خلیج فارس»، «آنچه در شرق کارون گذشت» و «ستاره‌بارون» با همکاری انتشارات دارخوین و مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مجمع ناشران انقلاب اسلامی؛ مراسم رونمایی کتاب‌های «ماشین گِلی بابا»، «نبرد العمیه در خلیج فارس»، «آنچه در شرق کارون گذشت» و «ستاره‌بارون» با همکاری انتشارات دارخوین و مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد. این مراسم با حضور شیما ناصری، ناهید حسن‌پور، گلعلی بابایی، جان‌مراد احمدی و محمود نجیمی برگزار شد.

جان‌مراد احمدی، مدیر نشر دارخوین، در ابتدای مراسم بیان کرد: امضای رجیمی پای کتاب‌هایش این است: «رزمنده‌ای از لشکر حسین خرازی.» ایشان از افرادی است که پس از پایان جنگ، خانه‌نشین نشد و وارد جبهه پیام‌رسانی شد. ایشان مدتی در جبهه تفحص خدمت کرد که حاصلش شد کتاب «مستند تفحص». کار فعلی، کاری بی‌نظیر و مرجع است و ایشان را باید الگوی ملی معرفی کرد. ایشان هم شهادت را به چشم دید، هم الان در جبهه پیام‌رسانی فعال است. این یکی از الگوهای جهاد تبیین است. ایشان یکی از نویسندگان پرکار ماست و سالی دو سه عنوان را آماده می‌کند.

محمود نجیمی بیان کرد: من تنها بی‌سوادی هستم که 31 جلد کتاب دفاع مقدس نوشته‌ام. ورود من به عرصه کتاب نوشتن، به سردار محمود درکی برمی‌گردد که فرمانده من در سال 61 بود. ایشان به ما پدافند هوایی می‌آموخت و می‌گفت آموخته‌های من را یادداشت کنید تا حرف‌های من را فراموش نکنید. در واحد زرهی هم چنین شد و به ما گفتند آموزش‌ها را یادداشت‌برداری کنید. نتیجه این یادداشت‌برداری‌ها این کتاب شد.

وی افزود: روزی رفیقی من را برد پیش آقای سرهنگی و من را معرفی کرد و گفت ایشان مقداری یادداشت دارد؛ اما یادداشت‌های من خیلی کهنه و خراب شده بود. ایشان نوشته‌های من را تایپ کردند و به من دادند و من تازه متوجه شدم که اینها چقدر قشنگ‌اند.

او ضمن بیان خاطراتی از روزهای جبهه گفت: من کتاب نوشتن را مدیون آقای فرامرزی هستم. از 31 جلد کتاب، ده عنوانش خاطرات شخصی من است که شامل خاطرات کودکی و نوجوانی می‌شود تا دوران جنگ. پس از نوشتن خاطرات، متوجه شدم خاطرات جنگ خیلی تحریف دارد و تصمیم گرفتم برایش اقدام کنم. بانی این کار آقای گلعلی بابایی شد که کتاب «همپای صاعقه» را به من داد بخوانم. آقای بهزاد که یکی از نویسندگان کتاب بود، به من گفت شما اصفهانی‌ها چرا کتاب مستند نمی‌نویسید؟ شما خیلی سند دارید. اصفهان بهترین کارایی را در یگان‌های جنگ داشته؛ اما بدترین کارایی را پس از جنگ دارد.

نجیمی بیان کرد: لشکر 14 امام حسین چیزی حدود 13هزار شهید داده و بهترین عملیات‌ها را داشته. من به صورت خودجوش کتاب «نبرد العمیه در خلیج فارس» را کار و منتشر کردم که اولین کتاب در این زمینه بود. این اولین کتاب مستندات است که با خاطرات تلفیق شده. این کار را برای عملیات‌های دیگر هم انجام دادیم و بر رشادت‌های لشکر 14 امام حسین تمرکز کردیم.

گلعلی بابایی در ادامه مراسم بیان کرد: اگر بخواهیم یک نمونه از مصادیق آتش به اختیار را بگوییم، محمود نجیمی است. او خودش به تنهایی باری از ادبیات دفاع مقدس استان اصفهان را به دوش می‌کشد. بیست سال پیش، ایشان همیشه یک سری اسناد و مدارک زیر بغلش بود. بعد از تاکید رهبر مبنی بر اینکه چرا یگان‌های دیگر نمی‌روند درباره عملیات‌ها کار کنند، ایشان اقدام به کار کرد. ایشان همیشه دنبال این بود که تاریخ جنگ اصفهان و لشکر اصفهان را جمع‌آوری و نگارش کند. در اصفهان هنوز فرماندهان قدَری هستند؛ ولی متاسفانه کاری انجام نمی‌شود و با هم همکاری نمی‌کنند. این خیلی بد است که آقای نجیمی دارد از جیب خودش برای این کارها هزینه می‌کند.

 

در ادامه مراسم، دو کتاب کودک از نشر دارخوین با عنوان‌های «ستاره‌بارون» و «ماشین گِلی بابا» با حضور نویسندگان آثار رونمایی شدند.

بابایی ضمن عرض تبریک به نویسندگان دو کتاب کودک گفت: جامعه هدف ما باید کودک و نوجوان را هم در بر بگیرد تا با فرهنگ دفاع مقدس آشنا شوند. «ماشین گِلی بابا» درباره شهید علیرضا نوری است و برش کوتاهی از کتاب «صبح روز نهم»است. این یعنی زندگینامه‌های ما این قابلیت را دارند که از بطنشان، کتاب‌های دیگری خارج شود.

ناهید حسن‌پور، نویسنده کتاب «ستاره‌بارون» گفت: این اثر ارتباط مستقیم با یک اثر کودک دیگر دارد. در آن کتاب، چند بیت درباره حاج قاسم سروده بودم. تصمیم گرفتم آن ابیات را از آن متن جدا کنم و کار جدیدی منتشر کنم و تصمیم نداشتم شعر را گسترش بدهم. در مسیر انجام کارهای دیگر برای شهدای دیگر، مدام جای خالی سردار سلیمانی را حس می‌کردم. به تدریج سروده‌های دیگری به آن شعر افزودم و کار را برای بازخوردگیری به مخاطبان در گروه سنی کودک و سلیقه‌های اجتماعی مختلف دادم. کار مورد پسند جامعه هدف واقع شد و کار را به آقای احمدی در نشر دارخوین سپردم. این کار بیست اسفند، روز شهدا، از چاپخانه درآمد. اسم کتاب را بر اساس حرف حضرت آقا که شهدا را به ستاره تعبیر کرده بودند، انتخاب کردم.

شیما ناصری، نویسنده کتاب «ماشین گلی بابا»، بیان کرد: در این دو سه سالی که در حوزه ادبیات پایداری فعالیت می‌کنم، کار «صبح روز نهم» اثر آقای بابایی را تایپ کردم. از سال 80 مربی مهد بودم و متوجه شدم کمبودهایی در ادبیات پایداری و کتب کودک وجود دارد. در این دو سه سال تصمیم گرفتم در این زمینه پیش‌قدم شوم. این رده سنی خیلی حساس‌اند و دایره لغات محدودی دارند و کار باید طوری باشد تا دوران جنگ را بتوانند هضم کنند. در این مسیر، از راهنمایی‌های سردار بابایی بهره بردم. برای نوشتن این کار مدام با یکی از کودکان که از بستگانم بود، مشورت می‌کردم و خیلی از جاها او مرا راهنمایی می‌کرد تا متن را کودکانه بنویسم.

جان‌مراد احمدی در پایان گفت: این دو کتاب شروع کار نشر دارخوین در حوزه کودک است. انتظار می‌رود در استان تهران که شهید نوری شناخته‌شده‌تر است، این کار بهتر توزیع شود. ریتم شعر در «ستاره‌بارون» بسیار جذاب است و در قالب این شعر، به راحتی با زندگی سردار سلیمانی با زبان کودکانه آشنا می‌شویم.

برچسب‌ها: انتشارات دارخوین
نظر بدهید