جدیدترین آثار طنز دفاع مقدس رونمایی شد
دوشنبه 23 خرداد 1401

جدیدترین آثار طنز دفاع مقدس رونمایی شد

جدیدترین آثار دفاع مقدس با حضور رزمندگان لشکر ۱۷ علی ابن ابی‌طالب، توسط انتشارات کتاب جمکران رونمایی شدند.

پاییز سال ۱۳۹۹ طی همکاری ستاد ملی کنگره شهدای استان قم و انتشارات کتاب جمکران ده‌ها نفر از رزمندگان دوران دفاع مقدس به ویژه رزمندگان لشکر ۱۷ علی ابن ابی طالب قم کنار هم آمدند تا بعد از روزها و ساعت‌ها مصاحبه، خاطرات آن‌ها جمع آوری و ثبت شود و از میان آنها سوژه‌های مختلف تبدیل به کتاب شوند که از این میان تعدادی از آنها تبدیل به آثاری طنز از دوران جنگ تحمیلی شدند. آثاری که به تازگی و در بهار ۱۴۰۱ مراحل پایانی را سپری کردند و وارد بازار کتاب شدند و به دست مخاطبان رسیدند.

همزمان با سالروز میلاد با سعادت امام رضا علیه السلام مراسم رونمایی از دو کتاب «مرغداری در میدان جنگ» و «جنگ پر ملات» در انتشارات کتاب جمکران با حضور نویسندگان دو اثر و شاعر و طنزپرداز آقای عباس احمدی، سرهنگ بادینلو معاون فرهنگی هنری سپاه استان قم، دکتر خوش گفتار دبیر کنگره شهدای استان قم، حجت الاسلام علی لقمان پور مدر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سرهنگ سید مجتبی اشرفی معاون هماهنگ کننده ناجا، حجت الاسلام آقای دکتر بهداروند از اساتید تاریخ شفاهی و جمعی از رزمندگان و ایثارگران دفاع مقدس برگزار شد.

در این مراسم سیدسعید هاشمی، نویسنده کتاب «مرغداری در میدان جنگ» گفت: کتاب من خاطره نگاری نیست. داستان است براساس خاطرات رزمندگان قم، که با الهام از آثار آقای محمدرضا کاتب که از طنزنویسان دوران جنگ بود نوشتم. اولین نویسنده‌ای که از شادی‌ها در جنگ در کیهان بچه‌ها نوشت.

فاطمه تقی زاده که دبیر بخش طنز ادبیات پایداری نشر جمکران است ضمن بیان تاریخچه‌ای از تشکیل بخش طنز و چگونگی سوژه یابی و دسته بندی موضوعات مصاحبه‌ها با رزمندگان از ضرورت طنزنویسی و ورود به عرصه‌های جدیدتر برای مخاطب کودک و نوجوان برای آشنایی با دفاع مقدس گفت.

در پایان، خادمان حرم رضوی با در دست داشتن پرچم متبرک شده حرم مطهر آن امام رئوف، فضای جلسه و مهمانان را عطرآگین کردند و سپس با اهدای هدایایی به نویسندگان و امضای یادگاری رزمندگان بر تابلو دو اثر، مراسم به پایان رسید.

کتاب «مرغداری در میدان جنگ» به قلم «سید سعید هاشمی» با تصویرگری «اسماعیل چشم‌رخ» و کتاب «جنگ پر ملات» به قلم «فاطمه تقی زاده» با تصویرگری «کوثر رضایی» توسط انتشارات کتاب جمکران در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

نظر بدهید