روایت‌هایی کوتاه از شهدای یک روستا در «زیر سایه نخل»
سه شنبه 25 مرداد 1401

روایت‌هایی کوتاه از شهدای یک روستا در «زیر سایه نخل»

«زیر سایه نخل»؛ روایت‌هایی کوتاه از شهدای روستای ایزی، در روزهای اخیر به همت انتشارات «راه یار» منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلام؛ «زیر سایه نخل»؛ روایت‌هایی کوتاه از شهدای روستای ایزی به قلم محمدحسین ایزی؛ کتابی است که به تازگی چاپ دوم آن توسط انتشارات «راه یار» روانه بازار نشر شده است.

هر شهری به چیزی شهره است، مثلاً کرمان به زیره و کاشان به گلاب. روستاها هم همین گونهاند؛ باشتین به شروع قیام سربداران مشهور است و افچنگ و شمآباد به داشتن شهدای بیشمار در روزهای جنگ. بعضی روستاها اما مثل گنجینههایی هستند که باید غبار از سرورویشان تکانده شود تا همه مفتون هنرنمایی مردان و زنان و جوانانش شوند. ایزی یکی از همین روستاهاست، پنج کیلومتر با سبزوار فاصله دارد و بهرغم این نزدیکی، گنجهای روستا سالهاست غریب ماندهاند...

روستایی، اهل مبارزه است با خشکسالی و نداری و... . دارایی روستایی، توکل است و چشم امیدش به آسمان. وقتی صحبت از مبارزه و قیام علیه شاه شد، مردمان روستا هم در صف مبارزه حاضر شدند. از ایزی میآمدند شهر و در دعای کمیل و روضۀ امام شهید شرکت میکردند و ایمان داشتند به اینکه هر روز عاشوراست و هر زمینی کربلا. برای همین تا وقتی پشت دشمن را به خاک نمالیدند، دست از مبارزه برنداشتند. مردمی که مبارزه را زیر سایۀ نخل آموخته بودند؛ نخلی که روز عاشورا زیر سایهاش جمع میشدند و فریاد میزدند «یا حسین شهید». نخلگردانی آیین مردم ایزی در روز عاشوراست و نخل نمادی از شهدای کربلا...

 

گوهر بزرگ روستای ایزی، سیزده شهید این روستاست؛ شهدایی که سالهاست کسی برایشان کاری نکرده. البته باید خدا را شاکر بود که هنوز بنیاد شهید پایش به روستا باز نشده و قبور شهدا را یکسانسازی نکرده است! در قبرستان روستا چند سنگ مزار با جعبۀ آینه و پرچم ایران، شرف روستا شده است. سالها این گنجینهها جلوی چشم همه بود؛ جام جمی که باید با چشم دل به آنها نگاه میشد: «سالها دل طلب جام جم از ما میکرد/ آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا میکرد» تا اینکه دو سال قبل نوجوانی پانزدهساله بهاسم محمدحسین ایزی عزم کرد دربارۀ شهدای روستای ایزی تحقیق کند. متأسفانه بیشترِ پدر و مادر شهدا دستشان از دنیا کوتاه بود. دارایی محمدحسین، فقط اسناد و مصاحبههای سالهای قبل بنیاد شهید بود...

روایت شهدای هر روستا، نیازمند نهضتی فراگیر و مردمی است؛ نهضتی که نویسندههایش میتوانند همین نوجوانان تازه از گرد راه رسیده باشند تا راه شهید فهمیده را ادامه دهند؛ بهشرط آنکه خوب فهم شوند و اندکی میدان ببینند.»

بنابر این گزارش، چاپ دوم کتاب 180صفحه‌ای «زیر سایه نخل» با شمارگان 1000نسخه و با قیمت 50هزار تومان توسط انتشارات «راه‌یار» منتشر شده است.

لازم به ذکر است علاقمندان جهت تهیه این کتاب‌، علاوه بر کتابفروشی‌ها، می‌توانند از طریق سایت و صفحات مجازی ناشر به نشانی raheyarpub.ir نسبت به سفارش کتاب اقدام کنند.

 

انتهای پیام/

نظر بدهید