مهم ترین هدف انجمن قلم، گردهم‌آوردن اهالی ادبیات در راستای اهداف انقلاب اسلامی است
پنجشنبه 21 ارديبهشت 1402

مهم ترین هدف انجمن قلم، گردهم‌آوردن اهالی ادبیات در راستای اهداف انقلاب اسلامی است

نشست تبیین «آینده و اهداف انجمن قلم» پنجشنبه 21 اردیبهشت با حضور محمد سرشار، رئیس هیئت مدیره انجمن قلم، در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی،  نشست تبیین «آینده و اهداف انجمن قلم» پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت با حضور محمد سرشار، رئیس هیئت مدیره انجمن قلم، در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد.

رئیس هیئت مدیره انجمن قلم در معرفی انجمن قلم و اهداف آینده این انجمن بیان کرد: انجمن قلم ایران یک انجمن فرهنگی خصوصی است که در سال ۱۳۷۸ با یک هیئت موسس ۲۰ نفره تاسیس شده تا در زمانی که مسئله جامعه مدنی و تشکیل تشکل‌های ادبی مطرح شد، صدای رسایی برای اهالی قلم انقلاب اسلامی باشد. سرشار گفت: این تشکل در اوایل دهه ۸۰ به عنوان یک تشکل ادبی فراگیر خودش را معرفی کرد و در طول ۲۵ سال فعالیت خود بیش از ۲۰۰ عضو از جمع نویسندگان شاعران و پژوهشگران را با شرایط سختگیرانه به عضویت خود درآورده است. سرشاردر ادامه افزود: مهم‌ترین رویداد شکل گرفته در انجمن قلم، جایزه قلم زرین است که هر سال همزمان با روز ملی قلم ۱۴ تیرماه برگزار می‌شود که خود روز ملی قلم یکی از ابداعاتی بود که توسط انجمن پیگیری شد و به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد و در تقویم ملی ثبت شد. محمد سرشار در بیان پروژه‌های دیگر انجمن قلم گفت: از پروژه‌های دیگر مجموعه کتاب‌های پیشکسوتان ادبیات است که تلاش کرده است با حفظ رویکرد حفظ تاریخ ادبی و تکمیل منابع کتابخانه‌ای، آثار شاخص پیشکستوان ادبی را در حوزه داستان و شعر جمع‌آوری و منتشر کند.

سرشار ادامه داد: مجموعه دیگر مجموعه چهل جلدی از زندگی داستانی مشاهیر تاریخ ایران، دانشمندان، علما، حکم‌رانان است که در این مجموعه تا به حال به دست چاپ رسیده. وی درباره جراید این انجمن گفت: در اوایل دهه نود ماهنامه تخصصی «اقلیم نقد» هم جز معدود ماهنامه‌هایی بود که حوزه نقد داستان و شعر را به صورت تخصصی دنبال می‌کرد. نشریه دیگری که سالها در انجمن قلم منتشر می‌شد، نشریه «اصحاب قلم» بود که آثار نوقلمان را گرد هم می‌آورد و منتشر می‌کرد و بعد در مجموعه کتابهایی با عنوان مجموعه نوقلمان به چاپ می‌رسید که الان هم در تاریخچه انجمن در دسترس است. سرشار درباره فعالیت‌های دوره فعلی هییت مدیره انجمن قلم نیز بیان کرد: در این دوره چند برنامه به طور خاص دنبال می‌شود که اولین آن برنامه جایزه قلم زرین بر اساس سنوات گذشته با یک پیوست رسانه‌ای قوی‌تر است که به نوعی یک جمع‌بندی از وضعیت ادبیات در هریک از این شاخه‌ها از سال گذشته را ارائه می‌کند.

رئیس هیئت مدیره انجمن قلم ادامه داد: پروژه دوم احیای نشریه اقلیم نقد است که بعد از حدود ده سال در قالب نسخه الکترونیک منتشر خواهد شد که وجه تمایز آن با دوره‌های قبل این است که علاوه بر نقد داستان و شعر، نقد سینما، تئاتر و پویانمایی و نقد آثار هنری و هنرهای تجسمی و... هم به آن اضافه می‌شود و درواقع تلاش می‌کند با توجه ویژه به منتقدان و معرفی شیوه‌های اصولی نقد به رشته‌های مختلف ادبی و هنری با کیفیت بیشتری آثار خود را عرضه کنند و نقاط ضعف و قوت خود را بهتر بشناسند. وی افزود: پروژه سوم انجمن دوره‌های آموزشی برای افراد علاقه‌مند برای هنرجویی در رشته‌های مختلف است. از آنجایی اعضای انجمن قلم جز چهره‌های مطرح و صاحب نظر در حوزه مختلف هستند، سعی شده است تجربیات این افراد به نسل جدید و جوان‌ها منتقل شود تا نسل جدیدی از اهالی قلم را داشته باشیم که بتوانند به این جریان کمک کنند‌. مهم‌ترین کمک دوره‌های آموزشی به ادبیات انقلاب مربیگری در پرورش استعداد‌هاست. وی درباره اهداف انجمن قلم نیز اظهار داشت: مهم‌ترین هدف انجمن قلم گردهم‌آوردن اهالی ادبیات در راستای اهداف انقلاب اسلامی و ایجاد همدلی بین این افراد و کمک به پرورش و رشد استعداد‌ها در این راستاست.

نظر بدهید