«بوی نم باروت» بررسی شد
شنبه 23 ارديبهشت 1402

«بوی نم باروت» بررسی شد

جلسه معرفی و بررسی «کتاب بوی نم باروت»، خاطرات حاج شیخ مرتضی خاکسار به قلم حسین زحمتکش زنجانی از انتشارات خط مقدم، شنبه ۲۳ اردیبهشت در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی،  آقامیرزایی در ابتدای این جلسه با اشاره به نقش مهم روحانیت در اجتماع و در برهه‌های مختلف زمانی بیان کرد: اگر مقیاس‌ها و نسبت‌ها را در نظر بگیریم، متوجه خواهیم شد که به حضور روحانیت خیلی کم پرداخته شده است. وی افزود: آن‌ها بخشی از تاریخ ما هستند که اگر به ایشان پرداخته نشود، بخشی از پازل تاریخ خالی خواهد ماند.

در ادامه حسین زحمتکش، نویسنده کتاب «بوی نم باروت»، درباره سیر نگاشتن این کتاب توضیح داد: صفر تا صد این کار از مصاحبه تا نگارش نهایی متن با خود بنده بوده است. از حیث کار و شروع نگارش کتاب اول من است و اولین کتاب جدی من در زمینه ادبیات است. زحمتکش ادامه داد: ما در دفاع مقدس سوژه زیاد داریم و سوژه‌های مغفول‌مانده و دست‌نخورده‌ای هنوز وجود دارد که می‌شود درباره آنها کار کرد. حضور روحانیت در دفاع مقدس یکی از همین سوژه‌هاست که جای کار دارد . نویسنده کتاب «بوی نم باروت» در توضیح روند نگارش اضافه کرد: از اولین مرحله تا نگارش نهایی این کتاب حدود یک سال و نیم طول کشید؛ اما چاپ آن حدود سه سال زمان برد. زحمتکش در ادامه با اشاره به نوع روایت کتاب بیان کرد: می‌توان از این کتاب به خاطر نوع و سبک روایت‌هایی که دارد، سوژه‌های نابی به دست آورد؛ چراکه در این کتاب از سپاه، ارتش، کمیته و جهاد سازندگی نیز صحبت شده و پتانسیل تقطیع به سوژه‌های متعدد این‌چنینی را دارد.

آقامیرزایی درباره نکات تربیتی این کتاب و دیگر کتاب‌های انتشارات گفت: جنگ ما یک بار مذهبی، اعتقادی و عاشورایی داشت که ملهم از انقلاب بود. واقعا مهم است که به این قضیه پرداخته شود همانطور که حضرت آقا به نهضت صد برابری اشاره می‌کنند و می‌دانند که چه تاثیری دارد.

زحمتکش در توضیح شخصیت آقای خاکسار، راوی داستان، اظهار داشت: در وهله اول اقای خاکسار از هم‌رزمان شهید حمید و مهدی باکری بود و در چندین عملیات با این شهدای بزرگوار تجربه زیستی داشته و خاطراتی از ایشان نقل می‌کند. همچنین خاطراتی از شهید همت و مجتبی عبداللهی و... که خود این موضوع به انباشت‌های ذهنی ما اضافه می‌کند و می‌تواند منبع درسی برای ما باشد. زحمتکش اضافه کرد: به عقیده من قهرمانان واقعی کسانی هستند که برای آبادی سرزمین و دفاع از آن از جان و مال خودشان می‌گذرند و واقعا حیف است که قهرمان‌های ما شناخته نشوند. وی افزود: من معتقدم کسی مثل آقای خاکسار که حتی جانباز هم هستند، جزء قهرمان‌های واقعی کشور است؛ کسی که حاضر نیست لباس روحانیت را حتی در جبهه کنار بگذارد. زحمتکش در توضیح روایت کتاب نیز بیان کرد: نوع روایت کتاب یک روایت تاریخی صرف نیست. من سعی کرده‌ام جاهایی روایت را به داستان نزدیک و تعلیق را در شخصیت‌پردازی‌ها و فضاسازی‌ها حفظ کنم. از این جهت در این کتاب جنبه‌های داستان هم پررنگ است و یک خاطره‌نویسی صرف نیست.

آقامیرزایی نیز شخصیت کتاب را یک شخصیت صمیمی و ساده و معرفی کرد و گفت: این کتاب روایت ساده و دلنشینی دارد. نکته برجسته این کتاب این است که با اینکه خاطره است، اما با عناصر مستند جوری بازی شده است که یک روایت شکل گرفته و نوع چینش و تدوین نویسنده و استفاده از طنز در برخی صفحات در این کتاب با این هدف است که یک متن خوشخوان و خواندنی تحویل مخاطبان بدهد. وی طرح جلد کتاب را نیز یکی از نقاط قوت کتاب دانست و در مجموع این کتاب را کتاب موفقی معرفی کرد.

زحمتکش در ادامه در توضیح سیر خطی کتاب اضافه کرد: سیر زمانی این کتاب تا سال ۷۰ و رحلت امام و چند سال بعد از آن را روایت می‌کند و برداشتی از حدود ۵۰ ساعت مصاحبه با آقای خاکسار است. نویسنده کتاب «بوی نم باروت» در جمع‌بندی صحبت‌های خود نیز بیان کرد: چند سالی است کار پایداری شروع شده و به قوت جلو می‌رود؛ اما متاسفانه گرایش‌ها به سمت ناشرهایی که کتاب‌های هنجارشکن چاپ می‌کنند زیاد شده و باید فکری کرد تا این روند اصلاح شود. تا زمانی که از نگاه رسانه‌های ما قهرمانان واقعی، در سطح ورزشکاران و هنرمندان تنزل پیدا کند، اتفاقی جز این در حوزه نشر ما انتظار نمی‌رود.

 

نظر بدهید