نشست بررسی کتاب «طعمه هتل هیلتون» برگزار شد
دوشنبه 25 ارديبهشت 1402

نشست بررسی کتاب «طعمه هتل هیلتون» برگزار شد

نشست تحلیل و بررسی کتاب «طعمه هتل هیلتون» با حضور یعقوب توکلی و رضا مختاری اصفهانی به عنوان منتقدان اثر و محمد کفاش، نویسنده کتاب، دوشنبه ۲۵ اردیبهشت در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی،  رضا مختاری، منتقد، در این نشست نظر خود را درباره کتاب «طعمه هتل هیلتون» بیان کرد و گفت: معتقدم این کتاب تاریخ‌نگاری با مفهومی که ما می‌شناسیم نیست؛ بلکه یک کتاب و گزارش سیاسی با اهداف سیاسی است. نوعی تاریخ‌نگاری ناتمام است به این دلیل که نقص‌هایی از لحاظ اسناد دارد. در گزارش نوعی لاپوشانی و ملاحظاتی وجود دارد و نمی‌شود به آنچه ما می‌شناسیم شناخت؛ چرا که سند ممکن است با آن وقایع متفاوت باشد. مختاری ادامه داد: در این کتاب یک نگاه سیاه و سفید وجود دارد و مشخص است آقای کفاش می‌خواهد قضاوت کند و بر اساس این قانون افرادی متهم هستند که محکوم خواهند شد. پشت این اثر مقاصد سیاسی وجود دارد که نمی‌تواند به عنوان یک پژوهش آکادمیک و علمی شناخته شود. بخشی از این کتاب مربوط به مسئله جنگ و کمبود تسلیحاتی ایران است و کژراهه‌ای است که به سمت خطا می‌رود. بخشی از منابع نویسنده ژورنالیستی است و حتی مصاحبه‌هایی که از آقای کنگرلو‌ با خبرگزاری‌ها و نشریات و مستندسازهای مختلف داشتند. بخشی از فعالیت‌های پژوهشی نویسنده باید بر این اساس می‌شد که به سراغ آدم‌ها می‌رفتند و به این مقدار بسنده نمی‌کردند. پشت فعالیت ژورنالیستی مقصد سیاسی بود.

وی افزود: هرچه افراد از قطار انقلاب پیاده می‌شوند، این ماجرا متفاوت می‌شود و به این نمی‌شود تاریخ‌نگاری گفت؛ بلکه می‌توان متهم‌سازی افراد جدید نام گذاشت. احساسم این است این کتاب یک پژوهش تاریخی نیست؛ بلکه یک گزارش سیاسی با مقاصد سیاسی است. وقایع و پدیده‌هایی که بر اساس حب و بغض وجود دارد، موجب می‌شود تاریخ‌نگاری ما بر اساس پژوهش نباشد. مختاری در پایان گفت: ادبیات نوشتاری و پژوهشی این کتاب نشان می‌دهد که با ادبیات خاصی به سراغ موضوع رفته است که صراحت و صداقت در آن وجود ندارد. ما به استناداتی نیاز داریم که از لحاظ پژوهشی محکم‌تر باشد. در بخشی از کتاب تخفیف و تحقیر نهفته است. در حالی که ادبیات و روح پژوهش باید فارغ از مقاصد سیاسی باشد. در این کار، توازن از این منظر که تحلیل و نقل‌قول وجود دارد دیده نمی‌شود.

در ادامه نشست، محمد کفاش، نویسنده اثر گفت: در این کتاب و امثال آن بحث امنیتی مطرح می‌شود و مشکل پژوهشگر این است که سند ندارد و مناقشات در این موضوع بالاست. سندهای دست اول وجود ندارد و سندهای دست دوم نیز سانسور دارد. ژورنالی هم به راحتی پیدا نمی‌شود. چراکه ملاحظات و مشکلاتی برای ارائه اسناد موجود است. وقتی اسناد تاریخی موجود نباشد، نباید توقع کتاب تاریخی معتبری داشته باشیم. کفاش بیان کرد: من به دنبال کشاندن تاریخ به امروز هستم. تاریخ عیناً تکرار نمی‌شود؛ اما سنخا تکرار می‌شود.

نظر بدهید