«قاره سبز»، سفرنامه‌ای از قاره سبز
پنجشنبه 28 ارديبهشت 1402

«قاره سبز»، سفرنامه‌ای از قاره سبز

نشست رونمایی و بررسی کتاب «قاره سبز»، سفرنامه مریم نقاشان به اروپا، کاری از نشر معارف پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی،  مسعود پیرمرادیان، مدیر نشر معارف، درباره جایگاه سفرنامه در میان مردم گفت: یکی از موضوعاتی که مردم به آن اقبال زیادی نشان می‌دهند، خواندن سفرنامه‌هاست؛ چراکه برای همه مقدور نیست به اقصی نقاط کشور و جهان سفر کنند. در سفرنامه مخاطب روایت و تجربه زیستی یک نویسنده را مطالعه می‌کند تا مثل او محیط را بشناسد و درک کند؛ گویی جای نویسنده است. پیرمرادیان درباره «قاره سبز»، سفرنامه مریم نقاشان گفت: این کتاب خاطرات دوران تحصیل ایشان در قاره اروپاست. برداشت من از این کتاب این است که ایشان به عنوان دانشجوی مقطع دکتری در دوره نسبتا مناسبی در جامعه غربی زیست کرده؛ اما سعی کرده زندگی معمولی نداشته باشد و به اتفاقات پیرامون و فرهنگ مردم آن کشور توجه کند و تا جایی که مقدور است، تاریخ آن کشور را مرور کند و زیست متفکرانه داشته باشد.

مدیر نشر معارف افزود: ایشان دچار خودتحقیری و خودکم‌بینی نبودند و صاحب اعتمادبه‌نفس شخصی بودند. خانم نقاشان سعی کرده آداب و رسوم حاکمیتی و دولتی و فرهنگی را که در آن زیست کرده‌، با آداب و رسوم خودمان مقایسه کند و در این رهیافت باورهای وارونه‌ای را که ما ایرانیان به غرب داریم، برای خواننده ایرانی شفاف کند. گاهی ما باور مثبتی به غرب داریم که حقیقتش آن نیست و بالعکس. نویسنده به این‌ها با نگاه آگاهانه توجه کرده و این روایت‌ها را مکتوب کرده و به عنوان مجموعه خاطرات ایشان به چاپ رسیده است. «قاره سبز» تازه‌ترین اثر نشر معارف است و تقریبا پنج روز است که از چاپش گذشته است. در ادامه مریم نقاشان، نویسنده سفرنامه «قاره سبز» بیان کرد: با توجه به اینکه کتاب در قالب سفرنامه نوشته شده، سعی شده از لحاظ ادبی خیلی تخصصی نباشد. خاطرات در این کتاب بهانه‌ای شده تا مفاهیم عمیق فرهنگی ارائه شود. از افراط و تفریط در کتاب جلوگیری شده و حقایق بدون غرض‌ورزی بیان شده است.

نقاشان بیان کرد:طبق آیه «قل سیرو فی‌الارض» باید بگردیم و نقاط ضعف را واکاوی کنیم. اگر رفتاری دیدم، خواستگاه آن رفتار را بازبینی کردم. سعی کردم این کتاب در قالب آموزش و القای مطالب استفاده شود. او در خصوص نام کتاب گفت: با توجه به اینکه اروپا را قاره سبز می‌نامند، از لحاظ ایهامی برخی آن جا را بهشت فاضله می‌دانند. عنوان کتاب ایهامی بود برای موضوع مخفی در کتاب. با توجه به اینکه خاطرات به صورت مجزاست، اگر مخاطب هر خاطره را جدا بخواند، می‌تواند به موضوع کتاب اشراف پیدا کند. نقاشان ادامه داد: واقعیت‌ها را به عنوان شاهد عینی در کتاب «قاره سبز» مطرح کرده‌ام. نکات مطرح‌شده در کتاب برای بهینه‌سازی مردم نیز کاربرد دارد. خاطرات به نحوی است که تعاملات اجتماعی من در قالب این خاطرات رقم خورده است. یک‌بُعدی به این ماجرا نگاه نشده و همه ابعاد را در نظر گرفته شده و مفاهیم کارآمد را در قالب خاطره مطرح کردم. برخی از ضرورت‌های دین ما در میان رفتارهای افراد وجود داشت. خوب است که آنچه را که داریم را احیا کنیم؛ همان‌گونه که از اول قلم به دست گرفتم تا آموزه‌های اخلاقی در ما متبلور شود و به آن عمل کنیم. من و کتابم در روز دیدار آقا به نمایشگاه رسیدیم. از زمانی که پشت تریبون حسینه امام به مردم قول دادم و وعده داده بودم تا تقدیم شود. شاید این حرکت نمادینی از اوفو بالعقود است و تا زمانی که عهدی بر دوش ما هست نباید بدعهدی کنیم.

نظر بدهید