کتاب «خروج از بن بست» به نقد و بررسی رسید
پنجشنبه 28 ارديبهشت 1402

کتاب «خروج از بن بست» به نقد و بررسی رسید

کتاب «خروج از بن بست» نوشته یحیی نیازی، در هشتمین روز نمایشگاه کتاب تهران باحضور جمعی از اهالی کتاب، در سالن یاس به نقد و بررسی رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی،  نشست نقد و بررسی کتاب «خروج از بن بست» با حضور یحیی نیازی، نویسنده اثر و محمدعلی صمدی، پژوهشگر و منتقد، پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت در سالن یاس نقد و بررسی شد.

در این مراسم نویسنده کتاب «خروج از بن بست» با اشاره به سه مقطع متفاوت در تفسیر جنگ در دوران دفاع مقدس گفت: ما برای پژوهش در زمینه جنگ دوران دفاع مقدس با سه بخش مواجهیم. بخش اول زمینه‌سازی و عوامل وقوع جنگ است. بخش دوم مربوط است به تهاجم، اشغال و مقاومت و ایجاد گروه‌های مقاومت های مردمی برای مقابله با دشمن. بخش سوم هم مربوط است به آزادی‌سازی سرزمین‌های اشغالی و وفاق بین نیروهای نظامی ارتش و سپاه. این جریان بعداز فرار بنی صدر ایجاد می‌شود. نیازی با اشاره به موفقیت در عملیات‌های سال ۶۰ تا ۶۱ از وفاق نیروهای نظامی خبر داد و گفت: ما از مهر ۶۰ تا شهریور ۶۱ چهار عملیات موفق داشتیم که اساس کار وحدت بین نیروهای نظامی بود. ما زمانی که در این عملیات‌ها موفق شدیم تمام دنیا انگشت تعجب به دهان گرفته بودند که چطور ایران در حال پیشروی است. بسیاری از سران کشورها سقوط صدام را حتمی دانستند.

وی با مهم خواندن استراتژی فتح قدس و گذشتن از راه کربلا گفت: ما با تهاجم توانستیم سرزمین‌های اشغال شده خودمان را پس بگیریم. در جریان فتوحات ایران در سال ۶۱ اسرائیل به جنوب لبنان حمله کرد و برخی یگان‌های لشکر محمد رسول الله به لبنان رفتند. صمدی در نقد کتاب «خروج از بن‌بست»، کتاب را جزئی‌نگر خواند و گفت: «خروج از بن بست» از جمله کتب تخصصی است. این دست کتاب‌ها مخاطبین خودش را دارد. مخاطبین عادی کاری به جزئیات ندارند، در صورتی که این دست کتاب‌ها وارد جزئیات می‌شوند. کار تخصصی برای پژوهشگر است. کتاب «خروج از بن بست» بیشتر جنبه منبع برای تحقیقات دارد.

صمدی با اشاره به کتاب‌های «ضربت متقابل»، «هم‌پای صاعقه» و «زمین‌های مسلح» که کارنامه عملیاتی لشکر 27 محمد رسول الله(ص) را تشکیل می‌دهد گفت: کارنامه عملیاتی لشکر ۲۷ نزدیک دو دهه است در حال جمع‌آوری اطلاعات است. آقای نیازی با کتاب «خروج از بن بست» در تسریع این روند کمک بسیار زیادی کردند. سبک نگارش این کتاب با «ضربت متقابل» و «هم‌پای صاعقه» و «زمین‌های مسلح» متفاوت است. صمدی خاطرنشان کرد: نگارش و سبک آقای نیازی بیشتر به صورت آکادمیک است و با عناوین دانشگاهی نگاشته شده. در صورتی کارهای آقای بابایی و بهزاد در قالب سینمایی نوشته شده است. در پایان یحیی نیازی کتاب‌هایی همانند «خروج از بن‌بست» را کتاب‌های کارنامه‌ای خواند و گفت: کتاب‌های کارنامه‌ای پایه و اساس تاریخی دارند. چنین کتاب‌هایی حالت کتاب‌های مرجع را به خود می‌گیرند که بیشتر مورد استفاده فیلم‌نامه‌نویسان و نمایش‌نامه‌نویسان است.

نظر بدهید