عفاف و حجاب و نقش آن در تحکیم خانواده
جمعه 29 ارديبهشت 1402

عفاف و حجاب و نقش آن در تحکیم خانواده

نشست علمی با موضوع «عفاف و حجاب و نقش آن در تحکیم خانواده» با حضور حجت‌الاسلام دکتر مهدی شجریان، از محققین مرکز پژوهشی مبنا، جمعه ۲۹ اردیبهشت در سالن یاس برگزار شد.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، دکتر مهدی شجریان در مسئله حجاب و عفاف و تأثیر آن در تحکیم نظام خانواده و سلامت جامعه گفت: برخی بر این تصور هستند زنانی که حجاب ندارند، عفاف هم ندارند یا کسانی که حجاب‌دار هستند، به مراتب دارای عفاف هستند. این طور نیست و این مسئله یک غلط است. بین حجاب و عفاف رابطه وجود دارد؛ ولی هیچکدام از این دو یکسان نیستند. وی افزود: مسلم آن است بین این دو مولفه تفاوت‌هایی جاری و ساری است که بر مبنای اقتضائات فرهنگی، گوناگونی آن بالا می‌رود. برای حل این اشتباهات نیاز است که تعاریف چهارچوب‌دار و درستی از حجاب و عفاف داشته باشیم. حجاب مربوط به تکالیف بیرونی انسان است. حجاب یک امر و مسئله فقهی است و باید با قاعده فقهی به آن نگریست؛ اما عفاف یک مسئله اخلاقی است و به درون انسان بستگی دارد. حجاب یک رفتار بیرونی کمی مشخص است. اینکه گفته می‌شود کسی که حجاب ندارد بی‌عفت است اشتباه است. عفاف یک فضیلت درونی است. مهدی شجریان با طرح مسئله خویشتن‌داری در مسائل جنسی خاطر نشان کرد: عمده صحبت‌ در زمینه عفاف مربوط به خویشتن‌داری جنسی می‌شود. شما ببینید برخی در غرب به دنبال آزادی در روابط جنسی هستند و گروه و سمن‌هایی هم برای این نوع تفکر ایجاد شده است. این گروه‌ها به دنبال طرفداری از آموزش مسائل جنسی در سطح اجتماع است. این مسائل است که بی‌عفتی را در سطح فرهنگ یک جامعه بالا می‌برد.

شجریان با اشاره به شاخص تشخیص حجاب در جامعه گفت: شاخص تشخیص عفاف به‌شدت وابسته به فرهنگ است. برای مثال هر انسانی به اعتبار فرهنگی که در آن زندگی می‌کند حجاب را رعایت می‌کند. یک بانو در شهر قم موظف است که حجاب را در قاعده فقهی و قوی رعایت کند؛ اما بانوان شالیزار شمالی که سر زمین‌ها کار می‌کنند، طبق فرهنگشان از حجاب کمتری برخوردار هستند اما از عفاف بالایی برخوردارند و عفیفه هستند. این زنانی که به مسئله حجاب اعتراض دارند، این‌ها بی‌عفت نیستند. این اشتباه است. این محقق ادامه داد: سوالی که مطرح است این است که حجاب را چگونه تعریف کنیم. اول باید بین حجاب و عفاف مرزبندی داشته باشیم. دوم در مسئله حجاب باید به تقویت قوه تعبد برویم. همین مسائل فقهی که در دین آمده برای این آمده که خدا می‌خواهد درجه عبودیت را بسنجد. وی همچنین افزود: تمام تکالیف شرعی محدودیت است. نماز و روزه و حجاب و... برای انسان محدودیت می‌آورد. اما این به ما بستگی دارد که زاویه دید مخاطب را نسبت به حجاب تقویت کنیم. این مسائلی هم که ما مطرح کردیم در نقض یا تضعیف حجاب نیست. پوشش چه برای زن و چه برای مرد برای تقویت حجاب به کار می‌رود و این تقویت حجاب بانی تحکیم نظلم خانواده است. مهدی شجریان در پایان با اشاره به سلامت جنسی جامعه و نقش حجاب در این امر مهم افزود: مسئله آستانه رضایت جنسی در جامعه بسیار مهم است. شما ببینید وقتی مردی با دیدن‌های مکرر بانوان بی حجاب چشمش پر شود و در مقابل زن هم همینطور، این باعث پرشدن آستانه رضایت جنسی طرفین می‌شود و دیگر همسران نسبت به هم تمایلی ندارند. وقتی آستانه رضایت جنسی بالا برود، آرام آرام بیماری‌های جنسی و روانی در جامعه رشد می‌کند. در غرب ببینید چطور شده که دیگر با اشیاء و حیوانات ارتباط برقرار می‌کنند. حجاب روابط جنسی را بین زن و مرد تقویت می‌کند و رضایت جنسی را تعادل می‌بخشد.

نظر بدهید