بزرگ‌ترین منکر، بدحجابی نیست
شنبه 30 ارديبهشت 1402

بزرگ‌ترین منکر، بدحجابی نیست

دیدار صمیمانه با دکتر علی غلامی، مولف کتاب‌های «مسئله حجاب در غرب» و «مسئله حجاب در جمهوری اسلامی» با ارائه سخنانی درباره مسئله حجاب، جمعه ۲۹ اردیبهشت در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، علی غلامی در خصوص معرفی یکی از آثارش گفت: «مسئله حجاب در غرب» را در سال ۸۹ به سفارش پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات نوشتم. این کتاب چهارفصلی در فصل اول، تاریخ پوشش را روایت و سیر حجاب در غرب را مطرح می‌کند. در فصل بعدی دلایل روبرگردانی زنان از پوشش و عفاف بررسی می‌شود. در فصل سوم دلایل اقبال زنان به پوشش را مطرح می‌کند و در فصل چهارم درباره ورود قانونی به پوشش بیان مطلب شده است. بعد از این کتاب و طی مطالعاتی که داشتم، تصمیم گرفتم کتاب جدیدی را در پنج فصل از چرایی و مبانی و دلایل بدحجابی و بی‌حجابی و راهکارها و دلایل ورود حکومت و شبهات موضوع حجاب بنویسم.

او در خصوص اصرارش درباره نگارش و گفتمان درباره حجاب گفت: در جمهوری اسلامی گفتگو بسیار نحیف است و افراد با یکدیگر کم حرف می‌زنند و همین موجب ادا نشدن حق مطلب شده است. افراد با ظواهر متفاوت در مباحث یکدیگر شرکت نمی‌کنند و حرف نزدن و تبیین نکردن یک حلقه مفقوده است. ما در حوزه حجاب به میزانی که باید، گفتگوی شناختی نکرده‌ایم. فرد به جهت ذهنی، خود را صاحب حق می‌داند. وقتی فردی برای رفتار خودش توجیه داشته باشد، از حرفش کوتاه نمی‌آید. وقتی گفتگو انجام می‌شود، زمینه فکر برای فرد ایجاد و متوجه می‌شود که همه حرف‌های او درست نیست.

غلامی با اشاره به نظر نسل جدید درباره قانون حجاب گفت: امروزه حرف‌ها متفاوت‌تر شده؛ مثلا برخی نوجوانان می‌گویند ما یک بار زندگی می‌کنیم و می‌خواهیم لذت ببریم و کیف کنیم. حرف ما را متوجه نمی‌شوند. وقتی به نوجوانی می‌گویید حجاب قانون است، می‌گوید برده‌داری هم قانون است. باید توضیح داده شود که زمان وضع قانون برده‌‌داری هیچ علتی وجود نداشت؛ اما وضع قانون حجاب مبانی دارد. وی افزود: در موضع حجاب و پوشش سوالاتی مطرح است که با وجود مسائل اقتصادی چه کاری به حجاب دارید و ... این نشان می‌دهد موضوع حجاب هنوز در حوزه شناخت به بلوغ خود نرسیده است. او درباره راهی برای ایجاد شناخت در دیگران بیان کرد: راه شناخت برای دیگران لزوما حرف زدن نیست. خودتان عامل باشید. گاهی برای فهم مشکل فرد، باید از پوسته وجود خودتان بیرون بیایید و در پوسته او قرار بگیرید. شما می‌توانید عامل باشید. استاد صفایی حائری که هزار تهمت به او زده می‌شد گفته است آخوند حمام است. مردم کثیف می‌آیند به او مراجعه می‌کنند تا تمیز شوند و بروند.

غلامی درباره ارتباط بین فطرت و حجاب توضیح داد: فطرت یعنی استعدادهایی در وجود انسان‌ها قرار گرفته که باید بالفعل شود. استعدادی در بچه‌ها وجود دارد به نام حقیقت‌جویی که به دنبال چرایی هستند. امیال فطری نیازمند ایجاد شدن نیست؛ نیازمند تبدیل شدن از قوه به فعل است. فطرت در وجود انسان است؛ چون اختیار دارد می‌تواند بالفعل کند یا بالعکس. مانند مسئله حجاب و پوشش... اصل حجاب و پوشش فطری است؛ اما انسان باید بخواهد تا بالقوه شود. او در پایان گفت: بدحجابی منکر است؛ اما تنها و بزرگ‌ترین منکر بدحجابی نیست. در برابر افرادی که نمی‌شناسید چرا اصرار دارید از بی‌حجابی‌شان شروع کنید؟ بگذارید اول نمازش درست شود. مردم را تا نماز بیاور و مابقی راه را به دست خدا بسپار.

نظر بدهید