حجاب، تبلیغ هویت زن ایرانی در فضای بین‌الملل
شنبه 30 ارديبهشت 1402

حجاب، تبلیغ هویت زن ایرانی در فضای بین‌الملل

نشست تخصصی با موضوع «صدور انقلاب اسلامی با روایت زن مسلمان ایرانی» در آخرین روز از نمایشگاه کتاب برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، نشست تخصصی با موضوع «صدور انقلاب اسلامی با روایت زن مسلمان ایرانی» با حضور زینب شریعتمدار، مدرس جامعةالمصطفی و فعال بین‌الملل، سوخی اینو خوساکلین، عضو انجمن اداوردو آنیلی از کشور مکزیک و زهرا صادقی‌فرد، مدیر دفتر روایت زن انقلاب اسلامی، شنبه 30 اردیبهشت در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد. زهرا صادقی‌فرد، مدیر دفتر روایت زن انقلاب اسلامی، در ابتدا گفت: زن مسلمان ایرانی تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان گشود و ثابت کرد که می‌توان زن و عفیف بود و در عین حال در متن و مرکز بود. زنان مسلمان ایرانی در دنیای امروز رسالتی عظیم بر عهده دارند و به عنوان الگوی زنان جهان باید پیام متعالی خود را در عرصه‌های مختلف به گوش جهانیان برسانند. حضرت زهرا به عنوان الگوی مجسم برای زنان امروز در سراسر جهان می‌تواند این انقلاب را به دنیا صادر کند.

زینب شریعتمدار، مدرس جامعةالمصطفی، به عنوان یک زن ایرانی که در عرصه بین‌الملل زیست داشته، تصویر زن ایرانی و مسلمان را به دو بازه زمانی قبل از شبکه‌های اجتماعی و ماهواره و بعد از آن تقسیم کرد و گفت: قبل از آن تصویری وجود نداشته. اگر هم تصویری بوده تصویری دروغین و ضد زن از رفتار اسلام با زن ایرانی و مسلمان است. این تصویر همچنان وجود دارد و عوض نشده است؛ اما با آمدن شبکه‌های اجتماعی و دسترسی فضای مجازی و اینترنت و ماهواره‌ها شاید بتوان گفت نیم درصد جابه‌جا شده است به دو جهت. یکی اینکه فضای مجازی همچنان در اختیار غیرمسلمانان به معنای خوب و دشمن مسلمانان است و دلیل دیگر کم‌کاری ما در ارائه الگوی درست و دقیق و واقعی از زن مسلمان و واقعی است. وی در خصوص تفاوت تصویری که جامعه بین‌الملل درباره زنان قبل و بعد انقلاب داشته گفت: قطعا تاثیر داشته و متفاوت بوده است و این تفاوت نشانگر این است که ما تلاشی نکرده‌ایم یا تلاش مختصری در تعریف دستاوردهای انقلاب اسلامی داشته‌ایم. اما با همین نگاه تصویر قبل و بعد انقلاب برای غیرایرانی‌ها متفاوت است. برای برخی بسیار دردناک‌تر است مخصوصا افرادی که در معرض رسانه‌ها زن را در زندان و تحت فشار و بدون آزادی می‌بینند. او درباره بازتاب زندگی و تصویر خود در فضای بین‌الملل گفت: از اینکه می‌توانم رانندگی کنم و تحصیلات دارم و از مواردی که از حقوق اولیه و در دسترس است بسیاری متعجب می‌شوند. تصویر، تصویر مبهمی است که آن را باید به تصویر دقیق برسانیم. وی در رابطه با سخن مقام معظم رهبری در خصوص الگو گرفتن گفت: ما در عراق با چادر سر کردن افراد مواجه هستیم و در کشورهای آفریقایی و آمریکایی لاتین مواجه شدم با افرادی که می‌خواستند چادر را امتحان کنند.

سوخی اینوخوساکلین اهل مکزیک است که به عنوان یک زن غیرایرانی که هجده سال است که در جمع زنان مسلمان ایرانی رفت و آمد دارد گفت: زمانی که مکزیک بودم، حرف‌های ترسناکی شنیده می‌شد اعم از به‌زورفرستادن بچه‌ها به جبهه. برای ما جنگ تحمیلی اینگونه تعریف می‌شد. بعد از آشنایی با همسرم با حقایق زیادی آشنا شدم؛ اما حقیقت اصلی را بعد از آمدن به ایران و ارتباط با همسران و مادران شهدا دریافتم و تجربه بعدی من در راهیان نور بود. او در توصیف زیست زنان ایرانی و تاثیر آن در خانواده و جامعه گفت: شجاعت زن ایرانی برای من قابل احترام و جالب است. من دو خواهر دارم که بیرون از ایران در آمریکا و ژاپن زندگی می‌کنند. آن‌ها از من بیشتر درباره حجاب می‌پرسند. این بانوی مسلمان بیان کرد: انتخاب من حجاب داشتن بود و این دلایل زیادی دارد؛ اما چند دلیل را خلاصه عرض می‌کنم که آرامش را با حجاب و پوشش اسلامی پیدا کردم و این حجاب برای من بسیار عزیز است. زن بدون پوشش بودن حس خوبی ندارد. چرا که مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرد. شریعت‌مدار، فعال بین‌الملل، در ادامه عنوان کرد: من تجربه بی‌حجابی را نداشتم؛ اما همین که چادرم را در کشور کلمبیا و ونزوئلا برداشتم، با همین مانتوی بلند و مقنعه پوشیده بسیار مورد سوال قرار می‌گرفتم؛ اما آنچه آنجا وجود داشت این بود که به شدت حریم داشتم. ممکن بود حجاب من برایشان عجیب باشد؛ اما محال بود جسارت یا اهانتی کنند. حجاب نه یک لباس امنیت و آرامش، بلکه یک لباس هویتی برای زن مسلمان است. تابلویی دست گرفته‌ایم که تفاوتمان با دیگران را بیان می‌کنیم و حریمی را قائل شده‌ایم که دیگران ندارند. اگر حاضر باشم امنیت و آرامش را کنار بگذارم، هویت را نمی‌توانم کنار بگذارم؛ هویتی که سرشار از کرامت است. این محدودیت برای جلوگیری از نگاه‌های دیگران است. او در پایان گفت: حجاب زن مسلمان ایرانی که به هویت او بستگی دارد، مهم‌ترین شاخصه ظهور و بروز این تصویر در فضای بین‌الملل است. امیدواریم خانم‌ها قدر این نعمت را بدانند و از حجاب برای تبلیغ هویت خود استفاده کنند.

نظر بدهید