قطع همکاری ناشران پرفروش به دلیل کشف حجاب کارکنان «طاقچه»
چهارشنبه 04 مرداد 1402

قطع همکاری ناشران پرفروش به دلیل کشف حجاب کارکنان «طاقچه»

به‌نشر، خط‌مقدم، شهید کاظمی، راه‌یار و ... ناشرانی هستند که پس از کشف حجاب کارکنان طاقچه، با این پلتفرم توزیع کتاب‌های صوتی و الکترونیکی قطع همکاری کردند. بعضی از آن‌ها از طاقچه بابت بدهی‌های گذشته طلبکار هم هستند.

روز گذشته تصاویر کشف حجاب کارکنان طاقچه (پلتفرم دسترسی به نسخه دیجیتال و صوتی کتاب‌ها) در فضای مجازی منتشر شد که قطع همکاری جمعی از ناشران آثار پرفروش را به دنبال داشت.

به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) ساعتی بعد از انتشار تصاویر نامه‌ای مبنی بر قطع همکاری‌ برای طاقچه منتشر کرد.

متن نامه انتشارات شهید کاظمی هم به شرح زیر است که در آن به تعویق هفت ماهه تسویه حساب با ناشر نیز اشاره شده که مصداق روشن تخلف است:

با توجه به تصویر منتشر شده در فضای مجازی از خانواده و کارگزاران شرکت طاقچه که خانم‌ها بدون حجاب قانونی ظاهر شده‌اند و این عمل تخلف از قانون جمهوری اسلامی است، در حالی که این انتشارات پایبند به قوانین کشور است و بر اساس همین قوانین با شرکت طاقچه قرارداد منعقد کرده است، ضمن اینکه این عمل خلاف شرع و اسلام و عفت عمومی بوده آن هم در پلتفرمی که محتوای آن متعلق به ناشران و نویسندگان است این انتشارات دیگر وجاهت قانونی و شرعی برای ادامه همکاری را نمی‌بیند و قرارداد فی مابین را فسخ می‌کند و بدیهی است در سریع‌ترین زمان ممکن کتاب‌ها از این پلت فرم خارج شوند که در صورت انجام نشدن این اقدام پیگیری قانونی و حقوقی برای انتشارات شهید کاظمی محفوظ است.

ناشران دیگری چون «تمدن نوین»، «ستاره‌ها»، «راه‌یار»، «خط مقدم» و «شهید هادی» از این رفتار طاقچه اعلام انزجار و قطع همکاری خود را اعلام کرده‌اند.

نشر شهید هادی: منتظر عذرخواهی هستیم

احتراماً تصویری در روزهای اخیر از کارکنان آن مجموعه در فضای مجازی منتشر شد که تعجب ما را برانگیخت. از مجموعه‌ای که قانون‌گرایی را سرلوحه کار خود قرار داده، پخش چنین تصویری که با قانون کشور منافات دارد، جای بسی تعجب است. اگر به مقوله حجاب، به عنوان اصل ضروری دین هم نگاه نکنیم، آیا قانون کشورمان نیست؟ در این چند روز منتظر عذرخواهی یا توضیح حضرتعالی در مورد این تصویر بودیم، اما خبری نشد، لذا با اینکه به اقرار دوستانتان، کتاب‌های نشر شهید هادی، از محصولات پرفروش طاقچه در سال‌های اخیر بوده است و همکاری ما روزبه‌روز گسترده شده بود، اما از امروز ارتباط نشر شهید هادی را با آن مجموعه قطع کرده و با دیگر شبکه‌های مجازی پخش کتاب ادامه خواهیم داد. امیدواریم با کسانی که در آن مجموعه بی‌قانونی کردند، برخورد کنید.

نشر تمدن نوین اسلامی: پیامد قطع همکاری متوجه شما خواهد بود

با توجه به حرمت‌شکنی و دهن‌کجی بعضی از اعضای اپلیکیشن طاقچه نسبت به حکم الهی حجاب و قانون‌شکنی آن‌ها و انتشار تصاویر آن، نشر تمدن نوین اسلامی طی نامه‌ای به این مؤسسه، که در زیر سایه قوانین کشور رشد و نمو کرده‌اند، قطع همکاری خود را اعلام می‌کند. این نامه که فردا منتشر خواهد شد تبعات قطع همکاری را متوجه قانون‌شکنان می‌داند. بسیاری از ناشران که دل در گرو اولیای دین و احکام الهی آن دارند با صدور نامه‌های جداگانه به مدیرعامل طاقچه، اعلام قطع همکاری کرده‌اند. ضمن تقدیر از ناشران متعهد، اعتراض ناشران، مسئولیت وزارت ارشاد و قوه قضائیه در برخورد با آنان را سنگین‌تر می‌کند.

راه‌یار: نهادهای قضایی ورود کنند

با توجه به تصاویر منتشر شده از کارکنان شرکت طاقچه در فضای مجازی و زیر پا گذاشتن علنی حکم شرعی حجاب و نیز مقررات و قوانین رسمی کشور و همچنین عدم پاسخگویی و بی‌توجهی به اعتراضات وارده، انتشارات «راه‌یار» (وابسته به دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی) قطع همکاری خود را با این شرکت اعلام می‌کند. بدیهی است با توجه به اقدام تخلف‌آمیز و حرمت‌شکنانه صورت گرفته، تبعات این قطع همکاری، برعهده طاقچه خواهد بود. از مجموعه‌هایی که دغدغه فرهنگ و فعالیت فرهنگی دارند انتظار می‌رود حداقل به قانون و ارزش‌های جامعه و عقاید دینی مردم احترام بگذارند و با فرهنگ و تاریخ چند هزار ساله کشور آشنا باشند که حتی در سنگ‌نگاری‌های آن، حجاب و پوشش مردمان آن مشهود و آشکار است. انتظار می‌رود نهادهای قضایی و مسئول، با جدیت و قاطعیت در برخورد قانونی با این اقدام خلاف قانون و شرع عمل نمایند.

بیانیه نشر هاجر ناشر تخصصی زن و خانواده در راستای هنجارشکنی طاقچه:

نظر به انتشار تصاویر خانم های کارمند کتابخوان طاقچه، بدون رعایت موازین شرعی و قانونی و عدم واکنش از سوی مسئولین طاقچه، مبنی بر توضیح و یا برخورد با افراد مربوطه، مرکز نشر هاجر وابسته به مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران به صورت رسمی این رفتار را محکوم می نماید و انتظار دارد نهادهای قضایی و مسئول، با جدیت و قاطعیت در برخورد قانونی با این اقدام خلاف قانون و شرع عمل نمایند. بی گمان، رفتارهای هنجارشکنانه در حوزه حجاب و عفاف به ویژه از سوی موسسه ای فرهنگی آن هم در ایام ماه محرم حسینی، سوال برانگیز است و شایسته موضع گیری مناسب از سوی مسئولین این پلتفرم می باشد. بانوی مسلمان ایرانی با اتکا به الگوهای شایسته از سبک زندگی فاطمی و زینبی خود به قله های علم و فرهنگ دست یافته و این راه مقدس را با توانی مضاعف ادامه خواهد داد. این انتشارات پایبند به قوانین کشور است و بر اساس همین قوانین با شرکت طاقچه قرارداد منعقد کرده است، این عمل خلاف شرع و عفت عمومی مرکز نشر هاجر را بر آن داشت ، آثار خود را در این پلتفرم قرار ندهد.

بیانیه مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس نسبت به رواج بی‌حجابی در طاقچه:

ضمن تسلیت ایام شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) و یاران با وفایش و گرامیداشت تاسوعا و عاشورای حسینی به‌ استحضار اهالی نشر و فرهیختگان ارجمند می‌رساند، فلسفه وجودی مراکزی چون انتشارات مرکز اسناد دفاع مقدس و انتشارات مرز‌و‌بوم پایبندی به ارزش‌ها و احکام الهی از مسیر ترویج و انتقال فرهنگ جهاد، مقاومت، ایثار و شهادت می‌باشد. متأسفانه امروز مسئله حجاب به‌ عنوان یک ارزش والای دینی و هویت ملی و سفارش و وصیت شهیدان والامقام مورد هجمه همه‌جانبه واقع ‌شده است و با نهایت تأسف تعدادی از کارکنان یکی از مراکز فعال در حوزه نشر و فروش آثار فرهنگی، همراستا با این تهاجم همه‌جانبه دشمنان علیه حجاب، اقدامی به‌دوراز انتظار داشته و آن را علنی تبلیغ کرده است. انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و انتشارات مرزوبوم ضمن تقبیح و محکومیت این اقدام هنجارشکنانه، تمام فعالیت‌های خود را با موسسه طاقچه قطع می‌نماید، چراکه ترویج فرهنگ جهاد و شهادت بدون التزام به عناصر هویت‌بخش فرهنگ دینی و ملی نه‌تنها تأثیرگذار نیست بلکه روح والای شهیدان گرانقدر را آزرده خواهد ساخت. بنابراین فروشگاه اینترنتی کتاب طاقچه جایی برای خرید آنلاین کتاب‌های مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و انتشارات مرزوبوم نمی‌باشد.

بیانیه نشر لیله‌القدر در راستای قانون‌شکنی طاقچه:

مدیریت محترم سامانه کتاب‌خوانی الکترونیکی طاقچه؛ سلام‌علیکم، ضمن تسلیت شهادت سید‌ و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین و یاران با وفایش، در پی انتشار عکس کارمندان آن مرکز که بعضی پوشش اسلامی را رعایت نکردند، نکاتی را به عرض می‌رساند:۱- استاد صفایی در کتاب "حجاب و آزادی روابط" اشاره می‌کنند که حجاب قطعا یک واجب شرعی است که وظیفه همگان از جمله حکومت، پاسداشت از این واجب شرعی خواهد بود. ایشان تاکید می‌کنند نمی توان قبل از این که فکرها را عوض کرد، پوشش‌ها را عوض نمود. لذا چنانچه غالب بزرگان دین فرموده‌اندراهکار اصلی برای ترویج این واجب شرعی، قطعا راهکار تبیینی خواهد بود.۲- از طرف دیگر امر به معروف و نهی از منکر نیز یک واجب دینی است که در نگاه استاد از عوامل پاسداری و حفاظت از جامعه اسلامی است. این راهبرد دینی همگان را فرا می خواند که با حساسیت در برخورد با کج‌روی‌هایی که در جامعه پیش می‌آید، در برابر این انحرافات که موجب رکود و انحطاط جامعه می‌شود، برخورد بازدارنده و اصلاحی داشته باشند.۳- از آنجا که سامانه طاقچه در خانواده انتشارات بوده، احساس مسئولیت برادرانه بیشتری نسبت به عزیزان این مرکز داشتیم و ما را بر آن داشت که نسبت به اتفاق اخیر عکس‌العمل داشته باشیم. لازمه اظهارنظر پیرامون وقایع این‌چنینی تحقیق کافی پیرامون موضوع است.با تحقیقات ابتدایی انجام شده، معلوم گشته این عکس مربوط به خداحافظی یکی از کارمندان آن مرکز، در فضای شخصی و دوستانه، حدود یک ماه قبل بوده و در نتیجه انتشار در ایام سوگواری امام حسین را متوجه آن مرکز نمی دانیم.بر این اساس اولا کارشناسان انتشارات لیله‌القدر وظیفه خود می‌دانند آمادگی خود را بر گفتگوی صمیمانه با کارمندان آن مرکز برای تبادل اندیشه پیرامون جایگاه حجاب خصوصا در اندیشه استاد صفایی، اعلام دارند. ثانیا چنانچه گفتیم هرچند مسئولیت گرفتن آن عکس و انتشار آن را برعهده مدیریت طاقچه نمی‌دانیم، ولی این بدان معنا نیست که این حرکت را منکر ندانسته و انتشار آن را که موجب عادی‌سازی زیر پا گذاشتن حریم‌های الهی هست محکوم نکنیم.از این رو اعتراض خود را به سمع و نظر مدیریت محترم طاقچه رسانده و از این سامانه فرهنگی خواستاریم در راستای جبران این واقعه کوشش لازم را مبذول فرمایید.

 

بیانیه مهم انتشارات روایت فتح در پی هتک حرمت ایام عزاداری سید و سالارشهیدان و کشف حجاب کارکنان اپلیکیشن طاقچه

باسمه تعالی عفت، پاکدامنی و خویشتن‌داری از بالاترین شرافت‌ها و نتیجه عقل انسانی است که حفظ آن در همه زمان‌ها مورد احترام بوده و است و اسلام عزیز هماره آن‌ها را برای مصونیت زن و صلاح و خیر جامعه لازم شمرده است. انتشار تصاویر هنجارشکنانه و خلاف شرع و قانون برخی از بانوان شاغل در مجموعۀ طاقچه، آن هم در ایام عزاداری سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین‌(علیه‌السلام) که موجبات آزردگی‌خاطر بخشی از مردم شریف و اهالی فرهنگ را به همراه داشت و سکوت مجموعه‌ای که تاکنون آن را تابع شرعیات و قوانین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می‌دانستیم‌، ما را بر آن داشت اعتراض رسمی و علنی خود را نسبت به این اتفاق اعلام داریم. لذا انتشارات روایت فتح به عنوان مجموعه‌ای پیرو مکتب شهدا، خصوصاً سیدشهیدان اهل قلم، سیدمرتضی آوینی، حمایت قاطع از سیره آن بزرگواران را رسالت حتمی خود می‌داند و خدشه به آن را در هر اندازه‌ای ‌برنمی‌تابد و ضمن محکوم کردن این عمل خلاف شرع و قانون و به لحاظ تکلیف و دِینی که به گردن خود می‌داند، به صراحت اعلام می‌دارد تا روشن شدن تمام ابعاد این ماجرا و پاسخگویی مدیران مؤسسه طاقچه، از ادامه همکاری با این مجموعه خودداری می‌کند.

پایان همکاری بنیاد سینمایی فارابی و طاقچه:
 بنیاد سینمایی فارابی  پایان همکاری خود با طاقچه را اعلام کرد. در بخشی از نامۀ منتشر شده آمده است: ضمن ابراز تأسف از اقدام هنجارشکنانه، غیر قانونی و خلاف شرع تعدادی از همکاران و بانوان شاغل آن مجموعه در عدم پایبندى به احکام دینى، قوانین رسمی و شئونات اسلامی حجاب در ایام سوگواری شهادت حضرت سیدالشهدا اباعبدالله الحسین (ع) و یاران مظلومش در کربلا، بدینوسیله تا اصلاح مواضع اخلاقی و قانونی آن مجموعه، پایان همکاری بنیاد سینمایى فارابى در خصوص فعالیت‌های مربوط به مرکز پژوهش و انتشارات‌ کتب و فصلنامه‌های سینمایی فارابی با سامانه «طاقچه» را اعلام می‌نماید. همچنین بایسته است نسبت به حذف محصولات این بنیاد از سامانه «طاقچه» اقدام نمایید. بدیهی است تمامی تبعات مادی و معنوی این اقدام طبق قرارداد بر عهده آن شرکت  است

ایمان ماندگار: قراردادمان را با موسسه قانون‌شکن فسخ می‌کنیم

اخیراً تصاویری در فضای مجازی منتشر شده که حاوی عکس بی‌حجاب بعضی از کارمندان این شرکت بوده و متأسفانه تاکنون هیچ واکنشی از جانب آن شرکت بابت این اقدام خلاف شرع دیده نشده است. نظر به اینکه رعایت قوانین جمهوری اسلامی و پایبندی به احکام شرعی اسلام جزو بدیهیات همکاری «موسسه ایمان ماندگار» با هر طرف قراردادی است، لازم می‌دانیم مراتب اعتراض خود را به این اقدام هنجارشکنانه اعلام کرده و علیرغم همکاری مثبت این چند سال است در حوزه کتاب الکترونیک با آن شرکت، خواهان فسخ قرارداد فی مابین بوده و از این تاریخ عدم همکاری خود با آن شرکت را اعلام می‌داریم. لازم به ذکر است کلیه تبعات مادی و معنوی این اقدام طبق قرارداد به عهده شرکت طاقچه است. خواهشمند است هرچه سریع‌تر کلیه کتاب‌های این انتشارات از اپلیکیشن طاقچه حذف شود و نسبت به تسویه حساب نیز اقدام شود.

گفتنی است تا به حال شرکت خدمات هوشمند ایده طلایی هاتف معاصر (طاقچه) واکنشی نسبت به این عمل که بر خلاف اسلام و قانون جمهوری اسلامی است، نداشته است. طاقچه پلتفرمی است برای دسترسی به نسخه دیجیتال و صوتی کتاب‌ها. پس از آنکه ناشر برای کتاب یا مجله‌ خود مجوز انتشار و شابک بگیرد، می‌تواند نسخه الکترونیکی یا صوتی آن را از طریق طاقچه به دست مخاطبان خود برساند. در روزهای گذشته دیجی‌کالا، یکی از فروشگاه‌های مجازی کشور نیز مرتکب همین عمل ضدقانونی شده بود که دستگاه قضایی با پلمب ساختمان اداری این فروشنده با قانون‌شکنی آن به شدت برخورد کرد.

 

 

 

 

نظر بدهید