جریان‌سازی نویسندگان و ناشران انقلابی در ایستگاه سوم
سه شنبه 02 آبان 1402

جریان‌سازی نویسندگان و ناشران انقلابی در ایستگاه سوم

آیین اختتامیۀ سومین دورۀ جایزۀ شهید سید علی اندرزگو با معرفی آثار برتر هر حوزه با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب کشور، شب گذشته در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، آیین اختتامیۀ سومین دورۀ جایزۀ شهید سید علی اندرزگو با معرفی آثار برتر هر حوزه با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب کشور، شب گذشته در تالار وحدت برگزار شد. هدف از تأسیس این جایزه، پرداختن به روایت صحیح از تاریخ انقلاب و مقابله با تحریف تاریخ معاصر و جلوگیری از تطهیر چهرۀ پهلوی‌ها است. این جایزه اسفند سال 1396 طی مراسمی رونمایی و شهریور 1398 هم اولین دورۀ آن برگزار شد. حالا سومین دورۀ جایزۀ شهید اندرزگو به ایستگاه پایانی خود رسیده و در سه بخش «رمان بزرگسال»، «داستان کودک و نوجوان» و «روایت تاریخ و تاریخ شفاهی» آثار منتخب هیئت‌های داوری و نخبگانی معرفی شدند.

آثار منتخب و برگزیدۀ هیئت‌های داوری سومین دورۀ جایزۀ شهید اندرزگو

در بخش داستان بلند و رمان بزرگسال از بین پنج اثر «چینی‌ بندزن»، «داشی»، «فصل بی‌هراسی»، «فصل توت‌های سفید» و «گلولهٔ فیروزه‌ای»، دو کتاب «گلولهٔ فیروزه‌ای» و «فصل توت‌های سفید» توانستند بیشترین آرای هیئت نخبگانی را دریافت کنند. در بخش کودک و نوجوان دو کتاب «چاپید شاه» و «بزرگ شدی ریزه‌میزه» نامزد این دوره بودند که هیئت نخبگانی سومین دورۀ جایزۀ شهید اندرزگو بیشترین آرای خود را به کتاب «چاپید شاه» داد و این اثر منتخب این بخش معرفی شد.داوران بخش روایت تاریخ و تاریخ شفاهی از بین آثار راه‌یافته به دبیرخانه،‌ سه اثر «پردۀ دوم»، ‌«ننگ‌سالی» و «مبارزه به روایت شهید سید اسد‌الله لاجوردی» را به‌عنوان آثار نامزدشده معرفی کردند که در این میان کتاب «مبارزه به روایت شهید سید اسد‌الله لاجوردی» انتخاب نهایی هیئت نخبگان این بخش شد. همچنین در بخش «جایزۀ ویرایش» از سرکار خانم فهیمه پوریا، ویراستار کتاب «گلولۀ فیروزه‌ای»، تقدیر شد.بنابر اعلام دبیرخانۀ جایزۀ شهید اندرزگو در این دوره به نویسندگان آثار منتخب یک لوح تقدیر به همراه 570میلیون ریال جایزۀ نقدی به‌علاوه سفر زیارتی حج عمره و به نویسندگان تمامی آثار نامزدشده یک لوح تقدیر به همراه مبلغ 470میلیون ریال جایزۀ نقدی اهدا شد. همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از تمامی آثار نامزدشده دوهزار نسخه خریداری خواهند کرد.

تقدیر از نوقلمان در جایزۀ شهید اندرزگو

شورای سیاست‌گذاری جایزۀ شهید سید علی اندرزگو در راستای حمایت از نوقلمانی که وارد حوزۀ روایت و داستان انقلاب شدند و دربارۀ تاریخ معاصر در حال تلاش برای روایت صحیح هستند، تصمیم‌ گرفت از شانزده نوقلمی که آثار خود را به دبیرخانۀ دومین دورۀ جایزۀ اندرزگو ارسال کرده‌ بودند نیز تقدیر کند.سمانه داودی، امیرحسین عرب‌زاده، فائزه بقایی، فاطمه بقایی، عفت خادمی‌پور بغداده، اکرم یعقوبی، سمانه آتیه‌دوست، مهناز کوشکی، محمد هادی زرگری، محمد باقر سروستانی، محمد امین رفیعی، جبار امرائی، سارا فرهمند، زینب سالمی‌فر، مریم فهیمی، فاطمه بهبهانی شانزده نوقلمی بودند که از آن‌ها قدردانی شد.

آثار نامزدشده ارزشمند و قابل ترویج و توصیه هستند

در ابتدای مراسم اختتامیه، دکتر محسن پرویز، دبیر علمی سومین جایزۀ ادبی شهید سید علی اندرزگو، ضمن تشکر و خیر مقدم سخن خود را با یاد و نام مظلومیت مردم فلسطین آغاز کرد و گفت: «وظیفۀ همۀ ما این است که هرطور می‌توانیم، از این قتل و کشتار رژیم صهیونیستی اعلام انزجار کنیم.» دبیر علمی جایزۀ شهید اندرزگو دربارۀ پیشینۀ این جایزه بیان کرد: «این جایزه با وجود ایام سخت و فشارهای بسیار با همت دوستان راه‌اندازی شد. متأسفانه ما همچنان با کسانی که تلاش می‌کنند تا پیشرفت‌های جمهوری اسلامی را بپوشانند و نادیده بگیرند روبه‌رو هستیم. جوانان و نوجوانانی هم که رژیم ستمگر پهلوی را ندیده‌اند، تحت‌تأثیر حجم بالای تبلیغات قرار می‌گیرند و شک و تردید در ذهنشان ایجاد می‌شود. البته ما هم متأسفانه قصور کردیم و نتوانستیم چرایی انقلاب را به نسل بعد از خودمان منتقل کنیم که اگر همه‌چیز آرام و گل و بلبل بود، چرا مردم باید انقلاب می‌کردند و هزاران کشته می‌دادند. ما در این مسیر کوتاهی کردیم و نتوانستیم اهمیت انقلاب را به جوانان و نوجوانان منتقل و برایشان تبیین کنیم.»

محسن پرویز اظهار داشت: «با وجود رویکرد مثبتی که شاید جایزۀ شهید اندرزگو هم در آن بی‌تأثیر نبوده، گروهی از نویسندگان ما در زمینۀ تاریخ شفاهی و داستان و رمان بزرگسال و نوجوان ورود کرده‌اند. همۀ آثار این عزیزان می‌تواند پایۀ تولیدات سینمایی و هنرهای نمایشی قرار بگیرد. ما در این زمینه کمبودهای بسیار داریم؛ اما آثار خوبی در این جایزه به دست ما رسید و داوران توانستند از بین آن‌ها آثاری را انتخاب کنند و به مرحلۀ نهایی برسند. به تصور من به قدری در این زمینه کم‌کاری کرده‌ایم که هرچقدر تلاش کنیم، باز شاهد نقاط خالی زیادی خواهیم بود.»

وی روال جایزۀ اندرزگو را شرح داد و گفت: «این جایزه دوسالانه است و و هر دو سال یک بار فراخوان داده شده و آثار مرتبط با پهلوی و انقلاب جمع‌آوری می‌شود. سپس سه داور منتخب جایزه در هر گروه آثار را داوری می‌کنند و چند اثر به‌عنوان نامزد‌های بخش‌های مختلف جایزه که شامل بخش روایت تاریخ و تاریخ شفاهی، داستان بلند و رمان بزرگسال و داستان کودک و رمان نوجوان است، معرفی می‌شوند. در مرحلۀ بعدی، گروهی از نخبگان به جمع داوران اضافه می‌شوند و از بین نامزدها آثاری را به‌عنوان برگزیده معرفی می‌کنند. طبیعتاً آثاری که برگزیده می‌شوند، شاید تفاوت مختصری در تکنیک و نکات فنی آن‌ها را متمایز و برگزیده کند؛ اما به عقیدۀ من، همۀ آثاری که به مرحلۀ نهایی می‌رسند، ارزشمندند و شایستگی ترویج و توصیه را دارند.»

محسن پرویز در ادامه با بیان اینکه این جایزه در این مسیر حرکت کوچکی است افزود: «در آخرین جلسۀ شورای سیاست‌گذاری جایزه هم صحبت از این بود که از مسیرها و روش‌های دیگر، تولیدات دیگری هم به این مجموعه اضافه و تلاش کنیم خوراک کافی برای نسل‌های جوان و نوجوان و کودکمان فراهم شود و آن‌ها را با حقایق آشنا کنیم. به همان میزان حقایقی را که در رژیم پهلوی وجود داشته، برای جوانان تبیین کرده و چشم آن‌ها را به حقایق باز کنیم تا آن‌ها بدانند انقلاب اسلامی چه اتفاق پربرکتی بود و چه نعمتی به آن‌ها رسیده است.»

دبیر علمی این جایزه صحبت‌های خود را با تأکید بر همراهی و کمک به مسیر آشنایی نسل بعد با حقایق و واقعیات انقلاب خاتمه داد و شرح آثار ارسالی به دبیرخانه را به این صورت بیان کرد: «۳۰۵ اثر به دبیرخانه ارسال شدند که ۲۹۲ عنوان به مرحلۀ داوری رسیدند. در این میان ۴۵ اثر در بخش داستان بلند و رمان بزرگسال و ۴۴ اثر در بخش داستان کودک و رمان نوجوان و ۲۰۳ اثر در بخش روایت تاریخ و تاریخ شفاهی قرار گرفت.»

باید تولید سریال و صنعت پویانمایی را تقویت کنیم

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در آیین اختتامیۀ سومین دورۀ جایزۀ ادبی شهید اندرزگو ضمن عرض خیر مقدم و تبریک میلاد با سعادت امام حسن عسکری(ع) گفت: «یاد و خاطرۀ شهدای مقاومت غزه را گرامی می‌داریم. این روزها در حال تجربۀ روزهای خاصی در جهان اسلام هستیم. صهیونیست‌ها سیلی سختی خوردند و این میزان ددمنشی و خشونتی که شاهدش هستیم، در واقع کینه‌هایی است که از این اتفاق برای آن‌ها به وجود آمده و در حال عقده‌گشایی هستند. هیچ چیزی نمی‌تواند جای این پیروزی بزرگ را بگیرد؛ اما غصۀ ما دیدن این تصاویر از مظلومان و کودکان و تعداد شهدای این روزهاست که به ۱۸۰۰ کودک رسیده و این یک نسل‌کشی آشکار است. امروز فضای رسانهۀ دنیا پشت فلسطین ایستاده و مظلوم‌نمایی‌هایی که رژیم غاصب در روزهای اول داشت،‌ رنگ باخته است. همۀ اهالی فرهنگ و هنر اجتماعات اخیر را که به‌خوبی گرد هم آمدند، باید تداوم ببخشند و حداقل به‌صورت لسانی نباید کوتاهی کنیم. امیدوارم خداوند اضمحلال رژیم صهیونیستی را برای ما هرچه سریع‌تر عیان کند تا به‌زودی نماز وحدت را به امامت رهبر در مسجد الاقصی برپا کنیم.»

اسماعیلی در راستای شخصیت این شهید مجاهد و مظلوم و غریب گفت: «بچه‌های غیرتمند انقلابی با نفس امام تربیت شده بودند. اندرزگو بسیجی پیشگام نهضت است؛ صفاتی که این روزها در روزهای جنگ دربارۀ بسیج می‌گفتیم و در ایام اشغال سوریه و عراق بحث مدافعین حرم بود. شهید اندرزگو پیشکسوت جهاد و شهادت است و این شخصیت بزرگ نقش مهمی را ایفا کرده است. شهید اندرزگو در چند کلمه مجاهد فی سبیل‌اللهی بود که فقط برای خدا کار می‌کرد و جز خدا چیزی را نمی‌دید و کسی که با خدا معامله کند، نصرت الهی برایش نازل می‌شود. شهید اندرزگو چنین مجاهد بزرگی بود. ما و نهضت امام(ره) ایشان را زود از دست دادیم؛ اما ثمرات خون پاک و مقدس او را در پیروزی انقلاب و تداوم نهضت و شکوه و جلال فعلی نهضت امام در حال مشاهده هستیم. ان‌شاءالله یاد ایشان گرامی و درجاتشان متعالی شود.»

وزیر فرهنگ و ارشاد ضمن تشکر از همت مسئولان اجرایی و هیئت داوری و علمی بیان کرد: «ایده و هدف اولیۀ این جایزه که در سال 1395 مطرح شد، بحث مقابله با تطهیر پهلوی بود. در این میان میثم نیلی میدان‌داری کرد و این ماجرا را جلو برد و امروز در این نقطه ایستاده‌ایم که با یک مجموعه رویداد مواجه هستیم. ما در این جایزۀ دوسالانه باید رویدادهای مهمی را تعریف کنیم. الحمدلله امسال با لطف خدا توانستیم ۲۷ دی‌ماه را به مناسبت صدور پیام تاریخی امام(ره) خطاب به سید حمید روحانی، به‌عنوان روز تاریخ‌نگاری اسلامی در تقویم ثبت کنیم. از پیشکسوتان انقلاب اسلامی همچون آقای روحانی که تاریخ‌نگار پیشکسوت به حساب می‌آیند، باید تقدیر کنیم. تاریخ‌نگارهای برجسته‌ای همچون حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینیان را که با همۀ زحماتی که در گمنامی کشیده بودند و ما از دستشان دادیم، باید تکریم و تجلیل کنیم.»

وی در ادامه افزود: «الحمدلله مجموعه تحولاتی که رخ داد، به یک نهضت علمی تبدیل شد. عددهایی که در این شش‌هفت سال اخیر منتشر شد، عددهای بسیار خوبی است و باید از ناشران انقلابی که پای این کار آمدند و این پرچم را برداشتند، تشکر کنیم. در حوزۀ کودک و نوجوان تولیدات خوبی داشتیم؛ اما نیاز به کار جدی در این حوزه داریم. هرچقدر از دوران سیاه پهلوی فاصله می‌گیریم، روایت‌های دیگری بالا می‌آید؛ همان طور که شبکه‌های خودفروختۀ بهایی و صهیونیستی رسالت خود را در تطهیر پهلوی قرار دادند. ما بایستی کار میدانی و عملیاتی کنیم. کار تولید محتوا و تبدیل به آثار هنری ماندگار مهم‌ترین کار است. دربارۀ شهید اندرزگو همان فیلم اوایل دهۀ شصت را داریم که آقای مجیدی نقش شهید را بازی می‌کرد و برکاتی که ایشان در حوزۀ فیلم‌سازی دارند، به‌خاطر ایفای نقش این سید عزیز است. ما تولید سریال و پویانمایی می‌خواهیم که این صعنت بحمدلله تقویت شده و باید بیشتر به این فضا بها داده شود و باید در راه ترویج آرمان‌های انقلاب قرار بگیرد. این روایت‌ها و داستان‌های تولیدشده باید جنبۀ نمایشی نیز پیدا کند. ما نیز در مجموعۀ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خدمت هستیم. امروز همۀ نهادهای فرهنگی در کنار هم هستند و ما هیچ فاصله‌ای نداریم و همه به‌عنوان سربازان نظام و رهبری در خدمت هستیم و باید کار کنیم. اگر نتوانیم امروزه اتفاقات مهم را رقم بزنیم، معلوم نیست چنین توفیقی چه زمانی به دست خواهد آمد. الحمدلله با حضور رئیس‌جمهور انقلابی و مکتبی و عالم و مبارز همچون آقای رئیسی، توان ایجاد تحولات را در کشور داریم و این مسیر را با قوت ادامه خواهیم داد.»

حضور نورانی همسر شهید اندرزگو در آیین اختتامیه

در ادامۀ این مراسم میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، مراسم اختتامیۀ جایزۀ شهید اندرزگو را پربرکت دانست و گفت: «ان‌شاءالله این جلسه انگیزه‌بخش حرکت‌های آینده همۀ ما در این حوزه خواهد بود. امسال در سومین دورۀ جایزۀ ادبی شهید اندرزگو ما برای اولین بار توفیق داریم در کنار همسر مجاهد و باکرامت شهید سید علی اندرزگو باشیم. ایشان معمولاً در مراسمات شرکت نمی‌کنند؛ اما امسال به واسطۀ این کار و زحماتی که نویسندگان و ناشران و فعالان حوزۀ انقلاب برای این جایزه کشیدند، به جمع ما آمدند و این برای ما توفیقی است که از نورانیت ایشان استفاده کنیم. ان‌شاءالله ما هم از برکات روح بلند شهید اندرزگو بهره‌مند شویم و این مسیر امتداد پیدا کند.»

اجازۀ عزاداری برای شهید اندرزگو را نداشتیم!

کبری‏ سیل‌سه‌پور، همسر مجاهد و مبارز شهید سید علی اندرزگو، سخنان خود را ضمن تشکر از حضور همۀ افراد حاضر در جمع آغاز کرد و گفت: «من هرچه از شهید خواسته‌ام، به من داده‌اند. شما هم اگر برایتان گرفتاری پیش آمد، به شهید بگویید یا صلواتی برایش نذر کنید؛ حتماً حاجت‌روا می‌شوید؛ چراکه شهید اندرزگو با شهدای دیگر متفاوت است. شهید اندرزگو را ساواک در زمان پهلوی به شهادت رساند. او با لباس به خاک سپرده شد و به ما حتی اجازۀ عزاداری و برگزاری مراسم را هم ندادند. شهید خیلی غریب بود.»

کبری سیل‏‌سه‌‏پور با شرح زندگی مشترک خود با شهید بیان کرد: «من با شهید ۹ سال زندگی کردم و ثمرۀ زندگی ما چهار پسر است که زمان شهادت پدر شش، پنج، دوونیم‌ساله و هفت‌ماهه بودند. ساواک پس از شهید کردن ایشان در تاریخ نوزدهم ماه رمضان به خانۀ ما آمد و هرچه وسیله داشتیم، برد و سه روز در منزل ما نشستند. پس از آن من و چهار فرزندم را به اسارت گرفتند و مشهد به زندان آمل و زندان اوین بردند.»

وی دربارۀ فقر و سختی زندگی خود افزود: «ما در فقر کامل بودیم. حتی من خیلی چیزها را به فرزندانم نگفته بودم؛ اما سه‌چهار سال پیش که حضرت آقا به منزل ما آمدند، با توجه به اینکه ایشان شناخت کاملی از زندگی ما داشتند، گفتند: "این‌ها خیلی سخت زندگی می‌کردند و ماهم دستمان نمی‌رسید که کمکشان کنیم." ما هفت سال از نه سال زندگی مشترکمان را در حال فرار و پنهان شدن بودیم؛ تا جایی که شهید تصمیم گرفت به افغانستان برویم. با چه سختی به افغانستان رفتیم و مدتی آنجا زندگی کردیم تا برای ما گذرنامۀ افغانی درست کنند و بتوانیم از مرز خارج شویم که البته درست نشد و مجبور شدیم به ایران برگردیم. من باردار بودم و اسلحه‌ها را قایم می‌کردم و از پاسگاه‌ها رد می‌شدیم. می‌ترسیدم و استرس داشتم؛ اما زمانی که به شهید گفتم، ایشان گفتند که من با مادرم حضرت زهرا(س) درد دل کردم و از ایشان خواستم که ما اینجا لو نرویم و نرفتیم. ایشان در طول زندگی خود زجر زیادی کشید. چهره عوض می‌کرد. ما در یک سال هفت بار جا عوض کردیم برای اینکه ساواک ایشان را شناسایی نکند.»

همسر شهید ادامه داد: «من می‌یبینم که کمی ناشکری می‌شود و این خیلی بد است. ناشکری باعث می‌شود بلا به سرمان بیاید. شهید معتقد بود همۀ کارهایمان را باید برای خدا انجام بدهیم. برای اسلام کار کردن این شکلی است. حتی لباس تن ایشان را هم به او بخشیده بودند و در فقر واقعی بود و مدام تغییر چهره می‌داد که توسط ساواک شناسایی نشود. عمرش به چهل رسیده بود که در روز نوزدهم ماه مبارک رمضان به شهادت رسید. با کاغذها و یادداشت‌های رفقایش روزۀ خود را افطار نمود تا آن‌ها گیر نیفتند. غربت بسیاری کشیدیم تا الحمدلله جمهوری اسلامی شکل گرفت و پهلوی از بین رفت. شکرگزار باشید. هرکه بدِ این نظام را بخواهد، خدا او را نخواهد بخشید. برای هرچیز بهانه‌گیری نکنید. برای اسلام کار کردن این‌گونه است.»

نظر بدهید