تاریخچه مکاتب تفسیری و هرمنوتیکی کتاب مقدس
سه شنبه 21 دي 1395

تاریخچه مکاتب تفسیری و هرمنوتیکی کتاب مقدس

این کتاب، بیان سرگذشت فراز و فرودهای فهم کتاب مقدس و روند شکل‌گیری روش‌های عمده تفسیری آن‌هاست و نشان می‌دهد که چه شرایطی مفسران این متون مقدس را به اتخاذ روش‌های گوناگون وا‌داشته است.
کتاب حاضر شامل سه بخش است. در بخش نخست، رابرت گرنت تاریخ تفسیر کتاب مقدس را بیان می‌کند و گزارشی از مهم‌ترین روش‌های تفسیری کتاب مقدس از گذشته تا به امروز ارائه می‌دهد و بیش از همه به شرح مکتب تفسیری اسکندریه و انطاکیه طی قرون وسطی و رویکرد مصلحان دینی در دوران رنسانس و عصر روشنگری و بسط مدرنیسم در کلیسای کاتولیک رم و ظهور تفاسیر پروتستان مدرن می‌پردازد و به این ترتیب، سیر تحول تاریخی و میزان تغییرات تدریجی این روش‌های تفسیری را آشکار می‌سازد.
در بخش دوم، دیوید تریسی نخست به تعریف هرمنوتیک و تبیین جایگاه هرمنوتیک فلسفی گادامر می‌پردازد و به دفاع از برخی از دستاوردها و انتقاد از برخی دیگر از دستاوردهای هرمنوتیک مدرن می‌پردازد و سپس با مدد‌گرفتن از آنچه در بخش اول گفته شد، تأثیراتی را که این هرمنوتیک بر تفسیر کتاب مقدس مباحث اعتقادی و کلامی گذاشته و خواهد گذاشت، بررسی می‌کند. هدف تریسی آن است که از یک سو نشان دهد چرخش‌های معاصر به سوی هرمنوتیک در مطالعه کتاب مقدس به‌راستی بازتاب نظریه روشنی از تاریخ تفسیر است و از سوی دیگر نشان دهد که چگونه می‌توان هرمنوتیک را در فهم کتاب مقدس به کار بست.
بخش سوم این کتاب که افزوده مترجم است، متکفل نقد دو بخش پیشین و مقایسه رویکردهای تفسیری کتاب مقدس و قرآن و امکان‌سنجی کاربست هرمنوتیک در فهم کلام‌الله است و با برشمردن تفاوت مبانی تفسیر قرآن و عهدین و تفاوت وحی و تجربه دینی به پایان می‌رسد.
برچسب‌ها:
نظر بدهید