مقتل
سه شنبه 19 بهمن 1395

مقتل

متن تقریظ مقام معظم رهبری:‌
«جزوه‏ای به نام مقتل دیدم، که آن لحظه‏های حساس و تعیین‏کننده را شکافته بود؛ نقاطی که اصلاً مفاهیم اسلامی در آنجا خودش را نشان می‏دهد. در لشکرکشی، به عنوان کلان کار، چیزی از مفاهیم اسلامی دیده نمی‏شود. همه دنیا لشکرکشی می‏کنند. همه دنیا می‏جنگند. همه دنیا یک روز می‏برند و یک روز می‏بازند. همه گریز دارند. همه هم حمله و فداکاری دارند. اما آن جایی که به‏خصوص تفکر و روحیه و منش اسلامی خودش را مشخص می‏کند، جاهای خاصی است.
آنجاها را جستن و روی آنها تکیه کردن و آنها را خوب بیان کردن، حقیقتاً کار بسیار برجسته و مهمی است. خوشبختانه کارهای شما از همین قبیل است.»
معرفی کتاب:
این کتاب حاوی ۷ داستان جنگی است:
زیباترین شعر، داستان سید مجتبی؛ ‌رزمنده‌ی شاعری است که با رزمنده‌ی دیگری برای حفر گودالِ کمین به نزدیکی دشمن می‌رود و به شهادت می‌رسد. مقتل؛ ماجرای محاصره شدنِ عده‌ای رزمنده، کتک خوردن، شهادت و اسارت است و مقایسه‌ی آن با وقایع کربلاست.
تنِ خیس قمیش؛ داستان رزمنده‌ای با جثه‌ی نحیف و کم‏طاقت در برابر سرماست و رشادت وی در برابر تانک دشمن و انهدام آن و سرانجام، شهادت. آن سوی آب؛ داستان شهادت یاران یک فرمانده در منطقه‌ی هور است. تپه‌ی ۶۹۴؛ ماجرای محاصره‌شدن رزمندگان در تپه‌ی۶۹۴ است و مقاومت و شهادت عده‌ای از آنها و رسیدن نیروهای کمکی و عقب‌نشینی دشمن. پاهای گلی؛ درباره‌ی عملیات شلمچه، ذکر رشادت‌های شهیدی به نام عباس در مناطق نهر جاسم، نهرِ دوئیجی و کانال پرورش ماهی و شرح رشادت‏ها و شهادت‌های رزمندگان است.
عزیز، رزمنده‌ای شوخ‏طبع ولی تعمیرکاری ماهر است که وقتی برای کاری به خط مقدم می‌رود، همه ـ از فرمانده تا رزمندگان عادی ـ جای خالی او را حس می‌کنند. این مجموعه داستان در سال ۱۳۶۹ برنده‌ی جایزه‌ی اولین دوره‌ی کتاب سال دفاع مقدس شد.
برچسب‌ها:
نظر بدهید