همپای صاعقه
سه شنبه 19 بهمن 1395

همپای صاعقه

متن تقریظ مقام معظم رهبری:‌
«بسم الله الرحمن الرحیم ـ این یک کتاب منبع بسیار غنی و ارزشمند است که از آن می‎توان دهها کتاب و فیلمنامه و زندگینامه استخراج کرد. لحظات و حالات ثبت شده در سراسر این کتاب، همان ظرافت‎های حیرت‎انگیزی است که از مجموع آن، تابلوی پرشکوه و با عظمت عملیاتی چون فتح‏المبین و بیت‏المقدس پدید آمده و برترین‎های هنر جهاد و ایثار و شجاعت و ابتکار را در مجموعه‌ نمایشگاه بی‌نظیر هنرهای انقلاب اسلامی، نشان می‎دهد. این مردان بزرگی که نام آنها بسی آسان بر زبان و دل غافل ما می‎گذرد از جنس همان اِخوان صفا و فرسان هیجائند که سید شهیدان سلام الله علیه آنها را با عظمت و سوز و مهر، مخاطب ساخت و از فقدان آنان غمگین بود. سلام خدا و بندگان برگزیده و فرشتگان و رسولان او نثار روح مطهر آنان باد. در روز و شب‏هایی از آبان و آذر ۸۶ صفحه به صفحه و سطر به سطر مطالعه و نیوشیده شد.»
معرفی کتاب:
«همپای صاعقه» کارنامه‌ای تاریخی و مستند از شکل‌گیری لشکر ۲۷ محمد رسول‏الله(ص) است. روایتی از یک مقطع زمانی شش ماهه از جنگ تحمیلی. از ابتدای دی‏ماه ۱۳۶۰ تا اواخر تیرماه گرم سال ۶۱. موضوع اصلی کتاب شرح مستند مراحل آغازین تأسیس تیپ نظامی محمد رسول‏الله است و نقش این تیپ را در دو عملیات بزرگ فتح‌المبین، بیت‌المقدس و لبنان بیان می‌کند.
نویسندگان کتاب که خود از رزمندگان لشکر بیست و هفتم محمد رسول‏الله (ص) بوده و هستند بی‏آنکه خود به روایت ماجرا بپردازند، از زبان و بیان فرماندهان مفقود و شهید تیپ به روایتگری قصه‌ی جنگ پرداخته‌اند. بهزاد و ‌بابایی در یک تلاش مشترک چهار ساله نخستین کتاب از مجموعه پژوهشی ـ تاریخی خود، با عنوان اصلی «حماسه ۲۷» را به بازشناسی دوران فرماندهی زنده‌یاد حاج احمد متوسلیان اختصاص داده‌اند. فارغ از وجود مصاحبه و ثبت خاطرات کم‌تر شنیده شده‌ی رزمندگان، متن مکالمات رودروی فرماندهان و خواندن متن مکالمه شهید همت با حاج احمد متوسلیان، متن مذاکرات و تماس‌های مخابراتی و بیسیم که جذابیت درخوری برای مخاطب رقم زده است. متن روایی و داستانی کتاب و کنار هم قرار گرفتن اسناد در دل حوادث، مخاطب را مشتاقانه به صفحات بعد راهنمایی می‌کند. «همپای صاعقه» در ۱۴ فصل غیر از موارد پیش‌گفته اسناد و عکس‌هایی را هم به ضمیمه خود دارد.
برچسب‌ها:
نظر بدهید