کتاب «چگونه نگاه کنیم» دریچه‌ای به سوی لمس اسرار هستی
یکشنبه 31 مرداد 1395

چگونه نگاه کنیم

کتاب «چگونه نگاه کنیم» دریچه‌ای به سوی لمس اسرار هستی

چاپ نخست کتاب «چگونه نگاه کنیم» تألیف جیمز الکینز با ترجمۀ نصرالله رنگویی از سوی انتشارات سروش وارد بازار نشر شد.

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از روابط عمومی انتشارات سروش؛ انتشارات سروش از ناشران صاحب‌نام در عرصۀ کتب هنری بوده است و کتاب حاضر را باید در زمرۀ بخش کلیات هنر و مقدمه‌ای برای هنرهای تجسمی قرارداد؛ هنرهایی که با حس بینایی انسان سرکار دارند.

اما ارزش کار نویسندۀ کتاب در این است که خواننده را به‌دقت در بهره‌گیری از حس بینایی در تلفیق تنگاتنگ با میل طبیعی پرسشگری از هستی چیزها توجه می‌دهد، تلنگری به او می زند تا دیگر حواس خداداد را هم با همین دقت درگیر محیط طبیعی و مصنوعی بشری کند. شنیدن انواع اصوات پیرامونی که با رفتار ذهنی هنرمندان موسیقی و آواز را شکل می دهد و تغذیه می کند؛ شنیدن انواع بوها و طعم‌های محیط با حاسه‎های عصبی پیشرفته انسانی که هنر عطرسازی و آشپزی و صنایع وابسته را پشتیبانی می‌کند و بساوایی که هر چند کمتر به طور مستقل پایه‌ای برای دنیای هنر منظور شده لکن یاور دیگر هنرها و دیگر حواس طبیعی و مکمل آن‌ها بوده است. در حقیقت می‌توانیم با حرکتی که الکینز در این کتاب کوشیده است در خواننده ایجاد کند، هزاران «چیز» دیگر را بنگریم، گوش بسپاریم، لمس کنیم، ببوییم و بچشیم و هستیمان را غنی ببخشیم.
این کتاب وسیله‌ای مرجع نیست بلکه کتابی است دربارۀ آموزش دیدن هر چیزی، آموزش استفاده ملموس‌تر از چشم‌هایتان، با صبر و حوصله‌ای بیش از آنچه معمولاً به خرج می‌دهید. این کتاب دربارۀ ایستادن و وقت صرف کردن، صرفاً برای دیدن و مداوم دیدن است تا جزئیات عالم به آرامی خود را آشکار کنند.

کتاب حاضر در دو فصل کلی تدوین شده است. در فصل اول با عنوان چیزهایی که انسان ساخته است، نویسنده چگونگی نگریستن به یک تمبر پستی، آبگذر، یک نقاشی رنگ روغن و غیره را آموزش می‌دهد و در فصل دوم چگونگی نگریستن به چیزهایی را آموزش می‌دهد که خود طبیعت ساخته است.

چاپ نخست کتاب «چگونه نگاه کنیم» در 384 صفحۀ مصور رنگی و با قیمت 35 هزار تومان از سوی انتشارات سروش منتشر و در اختیار علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی قرار گرفته است.

علاقه‌مندان برای تهیۀ کتاب به‌صورت تک جلدی و کلی به فروشگاه شهید مطهری سروش به نشانی خیابان شهید مطهری، نرسیده به خیابان شهید مفتح، جنب ساختمان سروش، تلفن ۸۸۳۱۰۶۱۰-۰۲۱ و یا به فروشگاه مرکزی سروش (ترنجستان سروش) به نشانی: خیابان انقلاب، بعد از تقاطع ابوریحان، بین خیابان وصال و فلسطین، فروشگاه ترنجستان سروش، تلفن ۶۶۴۹۳۶۲۰-۰۲۱ تماس حاصل نمایند.

فروش اینترنتی کتاب نیز از طریق سایت انتشارات سروش به نشانی: http://soroushpublishingco.ir  امکان پذیر است.

نظر بدهید