ورشکستگی فرهنگی در پیش است
چهارشنبه 09 مهر 1399

ورشکستگی فرهنگی در پیش است

قدیانی: «این هشدار را می‌دهم که اگر تا دو ماه آینده به شرایط عادی بازنگردیم، ورشکستگی سراغ تمام حوزه‌های فرهنگ خواهد رفت.»

نادر قدیانی، مدیر انتشارات قدیانی، دربارۀ وضعیت نشر و نمایشگاه کتاب اظهار کرد: «کرونا یکی از بلایای طبیعی است که دامنگیر جهان شده است. ما باید از این دوره عبور کنیم. در این دوران می‌توانیم فرهنگ کتاب‌خوانی را نهادینه کنیم.»

وی گفت:‌ «در شرایط فعلی، دولت می‌توانست با همان محدودیت‌هایی که برای سوپرمارکت‌ها و نانوایی‌ها در نظر گرفته بود، محدودیت‌هایی را برای کتاب‌فروشی‌ها با شرایط استاندارد در نظر بگیرد.»

هشدار برای ورشکستگی حوزۀ فرهنگ

 این ناشر در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه این روزها شاهدیم حرکت‌های خودجوش مردمی صورت می‌گیرد، گفت: «در بخش نشر و چاپ که زیان‌ دیده است، عملاً از جانب مسئولان اتفاقی نمی‌افتد و این هشدار را می‌دهم که اگر تا دو ماه آینده به شرایط عادی بازنگردیم، ورشکستگی سراغ تمام حوزه‌های فرهنگ خواهد رفت.»

قدیانی با بیان اینکه این ورشکستگی تنها مربوط به اهالی قلم، گرافیست‌ها، کتاب‌فروش‌ها و ناشران نیست، ابراز کرد: «تمام حوزه‌های فرهنگ شرایط نگران‌کننده‌ای دارند؛ ولی خانوادۀ نشر بیشترین زیان را دیده است. ما همچنان به تخصیص امکانات دولتی به فضای نشر امیدواریم.»

قدیانی با ابراز نگرانی از اینکه هنوز تکلیف بیمه و کارگران کارگاه‌های کوچک مشخص نشده، گفت: «در دوران قرنطینه، از طریق رسانه‌ها متوجه شدیم مواد اولیۀ تولید کتاب، یعنی کاغذ و سایر مواد، گران شده است. با رکود کنونی و نبود درآمد، بسیاری از کارگاه‌ها و مؤسسات انتشاراتی دچار خسارت شده‌ و حقوق کارگران با توجه به نبود درآمد، پرداخت نشده است.»

وزارت ارشاد از سال گذشته به ناشران بدهکار است

وی بخش دیگری از سخنان خود را به موضوع نمایشگاه کتاب اختصاص داد و افزود: «برگزاری چنین نمایشگاهی که ۳۲ دوره از آن سپری می‌شود، نشان از جایگاه مهم آن دارد. این برای ناشران عمومی و کودک که اکنون شاهد برگزارنشدن نمایشگاه هستند، آسیب‌های بیشتری نسبت به ناشران آموزشی دارد.»

مدیر نشر قدیانی ادامه داد: «بنابراین، پیشنهاد می‌کنم در صورت برگزارنشدن نمایشگاه،  ۳۵ تا ۴۰میلیارد هزینۀ نمایشگاه به نسبت فروش ناشران تخصیص یابد و ارشاد از آن‌ها کتاب بخرد. هرچند وزارت ارشاد از سال گذشته همچنان در این حوزه به ناشران بدهکار است که امیدواریم در پرداخت تسریع کند.»

 وی دربارۀ نمایشگاه‌های استانی هم گفت: «نگرانی دیگر ما در خصوص برگزاری نمایشگاه کتاب استانی است؛ زیرا مؤسسۀ نمایشگاه فرهنگی اکنون بدون سرپرست و مدیرعامل اداره می‌شود. در کشوری که شاهد مدیران برجسته در آن هستیم، حتماً باید مدیری انتخاب شود که کارآمد و آشنا به حوزۀ خودش باشد.»

حمایت از بخش خصوصی روی کاغذ!

وی با انتقاد از اینکه دولت حمایت از بخش خصوصی را فقط در حرف و روی کاغذ اجرا کرده،‌ گفت: «ما شاهد کارهای اجرایی در این خصوص نبودیم.»

 قدیانی دربارۀ طرح‌های فصلی وزارت ارشاد برای حمایت از ناشران در شرایط کرونایی گفت: «سازوکار این طرح‌ها برای ما روشن نیست. برای همراهی، ابتدا توقع داریم دولت و وزارت ارشاد کمک کنند و از بودجۀ نمایشگاه کتاب، هزینۀ بیمۀ مؤسساتی را که حدود صد نفر پرسنل دارند، پرداخت کنند. یا در صورت برگزارنشدن نمایشگاه، از ناشران کتاب بخرند و در پرداخت بیمه‌ها کمک کنند.»

وی در پایان گفت: «هر زمان شرایط کشور فراهم شد، می‌توان نمایشگاه را برگزار کرد؛ اما پیشنهاد می‌کنم طرحی چهارساله برنامه‌ریزی شود تا نمایشگاه در آبان برگزار شود و پس از گذشت ماه مبارک رمضان، از فصل بهار مجدداً نمایشگاه از پاییز به بهار بازگردد.»

 

نظر بدهید