هجده روایت از سختی‌های شیرین مادری چاپ شد
چهارشنبه 11 اسفند 1400

هجده روایت از سختی‌های شیرین مادری چاپ شد

کتاب «سخت شیرین» با روایت برش‌هایی از خاطرات 18 مادر به تحلیل جمع کردن نقش مادری با هویت مستقل اجتماعی مادران توسط انتشارات سوره مهر منتشر و راهی بازار نشر شد.

کتاب «سخت شیرین: روایت زندگی‌های پویای مادرانه» به همت مجموعه‌ای از نویسندگان با گردآوری مریم خادمی و عاطفه نادری، و تنظیم نهایی زهرا اردکانی به تازگی توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

در این کتاب ۱۸ مادر به روایت ۱۸ برش از چالش‌های مادری کردن خود در تلاقی با مسائل اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی روز پرداخته‌اند. اگرچه روایت‌ها، کوتاه و در قالب خاطره‌نویسی به رشته تحریر درآمده‌اند اما فضای برخی از آن‌ها به داستان کوتاه نزدیک می‌شود و در لابه‌لای روایت، خواننده به تحلیلی از نسبت مادرانگی نویسندگان با مسائل جاری روز جامعه دست می‌یابد.

لحن و شیوه اغلب فصول کتاب از ارائه توصیه و راهکار به مادران اجتناب کرده و صرفاً دریافت و تحلیل نویسندگان از مادری کردن خود را در نسبت با دغدغه‌های شخصی برای نقش‌آفرینی به عنوان یک شهروند در جامعه، مستقل از نقش مادری‌شان روایت می‌کنند. این شبه‌داستان‌های کوتاه، هرچند بسیار شخصی و از زاویه متکلم وحده نوشته شده‌اند اما پیوستگی محتوایی در آن‌ها مشهود است و نویسندگان تلاش کرده‌اند تا ابعاد مختلف حضور اجتماعی از قبیل اشتغال و تحصیل و تفریح را در گوشه و کنار روایت‌های خود پوشش دهند و به این کتاب به عنوان یک کل واحد و منسجم، هویت ببخشند.

بنیاین کتاب «سخت شیرین» بر چگونگی عبور از انزوای پس از مادر شدن و بازگشتن به صحنه اجتماعی برای مادران است. همان طور که در پیشگفتار این کتاب نیز می‌خوانیم: «کتاب سخت شیرین روایت تلاقی نقش مادری با رشد فردی و کنشگری اجتماعی است؛ روایتی از فراز و نشیب‌های این تلاقی و روایتی از سختی‌ها و شیرینی‌های این راه. این کتاب در یک کلمه روایت مقاومت است؛ مقاومت مادران در برابر رنج‌ها، نگرانی‌ها، تنهایی‌ها و شکست‌ها. مادرانی که به مادری خود افتخار می‌کنند و آن را موهبتی بی‌نظیر می‌دانند اما دریافته‌اند که خوب مادری کردن در گرو تنها مادری کردن نیست. مادرانی که دریافته‌اند مادری برای فرزندان‌شان از مسیر جامعه می‌گذرد پس برای جامعه نیز چون فرزندان‌شان مادری می‌کنند.»

این کتاب در ۲۹۲ صفحه با قیمت ۷۰ هزار تومان به بازار نشر عرضه شده است.

نظر بدهید