نگارش ۱۷۰۰۰ کتاب در حوزۀ دفاع مقدس از ابتدای جنگ تحمیلی تاکنون
دوشنبه 13 آذر 1396

رئیس هیئت‌مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس اعلام کرد

نگارش ۱۷۰۰۰ کتاب در حوزۀ دفاع مقدس از ابتدای جنگ تحمیلی تاکنون

رئیس هیئت‌مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس گفت: از ابتدای شروع جنگ تحمیلی تاکنون، ۱۶ تا ۱۷ هزار کتاب در حوزه دفاع مقدس نگارش شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، سردار علی ناظری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس در حاشیه حضور در غرفه خبرگزاری تسنیم خراسان‌رضوی در نمایشگاه ناشران جهان اسلام اظهار داشت: توفیق یافتیم به مناسبت هشتمین نمایشگاه ملی دفاع مقدس در محضر امام هشتم(ع) باشیم، هفت دوره گذشته در مراکز استان‌ها برگزار شده و دوره سوم هم در مشهد بودیم و کلمه هشتم سبب شد تا بار دیگر به مشهد مقدس سفر کنیم.
دبیر ستاد هشتمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس بیان کرد: این نمایشگاه به صورت کاروانی حرکت می‌کند و معنای ملی بودن را این می‌دانیم که صرفاً در تهران نباشیم و به همه استان‌ها سر بزنیم و سعی کردیم همه ناشران دفاع مقدس را دور یکدیگر جمع کنیم.
سردار ناظری خاطرنشان کرد: از سوی دیگر تمام ناشران دفاع مقدس را جمع کردیم و هدف ما نیز مشخص شد و رسالت ما این است که پیام شهدای بزرگوار را منتقل کنیم و شعار ما این است: "دفاع مقدس، الگوی حماسه‌ساز؛" دفاع مقدس حماسه‌ای است که می‌تواند الگویی قابل برداشت برای فرهنگ و اقتصاد ارائه کند.
رئیس هیئت‌مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس بیان کرد: در دفاع مقدس به بعد نظامی خوب توجه کردیم و به همین خاطر امروز ارتش و بسیج قوی و نیروی دفاعی قوی و سلاح و تجهیزات خوب داریم؛ در حالی که همین الگو برای اقتصاد نیز نهفته است و باید این گنج را استخراج کنیم و نویسندگان ما به ابعاد مختلف دفاع مقدس بپردازند و اجازه ندهیم این گنج با مرور زمان به فراموشی سپرده شود.
سردار ناظری ادامه داد: قهرمانان ما صرفاً کسانی نیستند که در جنگ حضور داشتند و باید به ملت سایر قهرمانان را نشان داد تا ابعاد مختلف بالندگی خود را به بروز و ظهور بگذارند و حرف فرهنگ دفاع مقدس نیز همین است.
وی در مورد کتب منتشر شده در حوزه دفاع مقدس گفت: ما از ابتدای جنگ تاکنون بین 16 تا 17 هزار عنوان کتاب داشته‌ایم و اگر بخواهیم تقسیم‌بندی کنیم 5 نهاد دولتی داریم که در حوزه کتاب دفاع مقدس فعال هستند؛ این پنج نهاد شامل سپاه و ارتش و بنیاد شهید و حفظ آثار و حوزه هنری انقلاب اسلامی هستند و بقیه ناشر خصوصی هستند. 60 تا 70 درصد این کتب توسط این ارگان‌های دولتی و بقیه توسط بخش خصوصی منتشر شدند.
سردار ناظری عنوان کرد: علاقه‌ای که ارگان‌ها دارند این است که عمدتاً به سمت مستندهای جنگ در قالب زندگی‌نامه و تاریخ شفاهی و خاطره می‌روند و بخش دیگر این است که قصه‌های جنگ را نگارش کنند اما هنوز نتوانسته‌ایم اتفاقات را به‌درستی شناسایی کنیم در حالی که از زمان وقوع این حوادث دور می‌شویم و مقداری کاهلی در این حوزه صورت گرفته و بسیاری از واقعیات جنگ را که سوژه‌اش مورد نیاز جوانان و مملکت ما است در حال فراموشی هستیم و بسیاری از مسائل جنگ خودمان را نتوانستیم استخراج کنیم؛ برخی از این‌ها بسیار پیچیده و عجیب و غریب است زیرا تنها متکی به قدرت الهی بوده است.
 
نظر بدهید