تازه‌ترین اثر بهجت‌پور با موضوع «سیر فرهنگ‌سازی پوشش اسلامی» منتشر شد
چهارشنبه 18 بهمن 1396

سیر فرهنگ‌سازی پوشش اسلامی با رویکرد تفسیر تنزیلی

تازه‌ترین اثر بهجت‌پور با موضوع «سیر فرهنگ‌سازی پوشش اسلامی» منتشر شد

معاون پژوهشی مؤسسه تمهید از چاپ جدیدترین اثر حجت‌الاسلام بهجت‌پور با موضوع «سیر فرهنگ‌سازی پوشش اسلامی با رویکرد تفسیر تنزیلی» خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام حامد معرفت، معاون پژوهشی مؤسسه تمهید در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا با اعلام انتشار جدیدترین اثر حجت‌الاسلام بهجت‌پور در باب حجاب و عفاف گفت: کتاب «سیر فرهنگ‌سازی پوشش با رویکرد تفسیر تنزیلی» اثر جدید حجت‌الاسلام بهجت‌پور، مفسر قرآن کریم و مدیر جدید حوزه علمیه خواهران است که امسال توسط مؤسسه تمهید منتشر شد. این کتاب با انگیزه به دست آوردن روشی کارامد جهت ترویج فرهنگ پوشش در جامعه تدوین شده است.
وی درباره امتیاز این کتاب نسبت به سایر تألیفات گفت: امتیازی که این اثر نسبت به آثار مشابه خود دارد، به کارگیری روش تفسیر موضوعی تنزیلی است. مؤلف در این روش آیات مربوط به یک موضوع در سیر نزول را بررسی  و فرآیند جامعه‌پذیر شدن موضوع پوشش را استخراج و تحلیل کرده است.  مؤلف نشان می‌دهد که حکم پوشش اسلامی با شخصیت ایمانی زن مؤمنه گره خورده است و مادامی که جامعه به حد نصابی از تراز ایمانی نرسیده باشد، حکم پوشش فراگیر نخواهد شد. مؤلف این اثر معتقد است علت تأخیر بیان حکم پوشش در قرآن به همین دلیل بوده است. لازم به توضیح است که حکم پوشش (آیه جلابیت) در نودمین سوره در ترتیب نزول قرار دارد که از لحاظ تاریخی به حدود نیمه دوم حضور پیامبر(ص) در مدینه باز می‌گردد که بیش از سه چهارم سوره‌های قرآن نازل شده است. در این آیه از سوره احزاب خداوند می‌فرماید:‌ «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا؛ اى پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوشش‌هاى خود را بر خود فروتر گیرند این براى آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند [به احتیاط] نزدیک‌تر است و خدا آمرزنده مهربان است».
حجت‌الاسلام معرفت درباره روش‌شناسی کتاب مذکور گفت: مؤلف در این کتاب ابتدا پوشش و تفاوت آن با حجاب و عفاف را مطرح می‌کند سپس به تفسیر گزیده‌ای از آیات سوره احزاب میپردازد تا ارتباط پوشش با شخصیت ایمانی جامعه را نشان دهد. مؤلف در ادامه 10شاخصه لازم جهت پذیرش حکم پوشش از جانب جامعه را تبیین و به اختصار به چگونگی ترویج آنها در جامعه اشاره می‌کند. کتاب «سیر فرهنگ‌سازی پوشش با رویکرد تفسیر تنزیلی» به طور ضمنی نقدی بر تلاشهای انجام شده در جهت ترویج حجاب در جامعه داشته و علت ناکارآمدی آنها را بی توجهی به روشهای موثر قرآنی معرفی می‌کند.
نظر بدهید