پرفروش‌های کودک و نوجوان سورۀ مهر در سال 96
دوشنبه 28 اسفند 1396

پرفروش‌های کودک و نوجوان سورۀ مهر در سال 96

«رفاقت به سبک تانک»، «روایتی ساده از ماجرایی پیچیده»، «نرگس»، مجموعۀ «آن‌مان، نباران»، «اسم من چفیه است»، «اسم من پلاک است»، «اسم من خاکریز است» و مجموعۀ «یه باغ سبز کوچولو» آثار پرمخاطب کودک و نوجوان سوره مهر در سال 96 است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از پایگاه خبری سورۀ مهر، «رفاقت به سبک تانک» اثر داستانی طنز داوود امیریان برای کودکان و نوجوانان است که در این کتاب 47 داستان طنز پیرامون وقایع جنگ را برای کودکان و نوجوانان به نگارش در آمده است.
«روایتی ساده از ماجرایی پیچیده»، تازه‌ترین اثر ابراهیم‌ حسن‌بیگی، نویسنده نام‌آشناست. این اثر که در قالب رمان نوشته شده، داستان پسری به نام «الیاس» را برای گروه سنی نوجوان روایت می‌کند.
کار جدید حسن‌بیگی داستانی روان و خوشخوان از اتفاقاتی است که در دوره ارباب رعیتی در ترکمن صحرا رخ می‌دهد. کتاب در 18 روایت نوشته شده و تلاش دارد تا در خلال داستان الیاس و خانواده‌اش، مفاهیم بزرگ‌تر و عمیق‌تری مانند عدالت‌خواهی را برای نسل امروز روایت کند.
براساس خوانش این کتاب، پویش کتابخوانی کتاب شارژ از 18 بهمن ماه 96 تا 15 خرداد 97 همراه با جوایز ویژه و بخش ویژه دانش آموزی ترتیب داده شده است.
مخدومی در رمان «نرگس» ماجرای فردی به نام اسماعیل را شرح می‌دهد که خواهرش نرگس به دلیل محجبه بودن از مدرسه اخراج شده است.
مخدومی دربارۀ حال و هوای کتاب گفت: «این کتاب برداشت‌های من از حال و هوای سال 56، 57 است. ورود یک نوجوان 12ساله به انقلابی که برای این حوزه و این سن تعریف می‌شود، نوجوانی که دارد تحول اساسی و بزرگی را در جامعه مشاهده می‌کند و به تبع هر کسی وقتی یک اتفاق شگرفی را مشاهده می‌کند، سعی می‌کند آن را در حد و اندازۀ کوچک برای خودش فضاسازی کند و آن نقشی را که در مخیّله یک نوجوان 11، 12 ساله می گنجد و می تواند این را نمادسازی و در حد و اندازه خودش این را عملیاتی بکند.
«آن، مان، نباران»، مجموعه هفت جلدی نمایشنامه‌های مصطفی رحماندوست برای کودکان است که توسط سوره مهر روانه بازار نشر شده است.
مجموعه «آن‌، مان، نباران» شامل این آثار است: جلد اول (یک بابا و یک مامان)، جلد دوم (یک مسواک و یک دندان)، جلد سوم (یک اخمو و یک خندان)، جلد چهارم (بهار بود و زمستان)، جلد پنجم (قصه گرگ و چوپان)، جلد ششم (قصه باغ و باغبان) و جلد هفتم (قصه ابر و باران) است.
رحماندوست درباره این مجموعه گفت: مجموعه هفت جلدی «آن،‌مان، نباران» برای گروه سنی الف و ب است. این نمایشنامه‌ها کوتاه و آهنگین هستند و با دو یا سه شخصیت اجرا می‌شوند.
وی افزود: هدفی که از نوشتن این مجموعه داشتم این است که بچه‌ها سر مسائل کم‌اهمیت بگو مگو و دعوا نکنند و خودشان را برتر و مثبت‌تر از دیگران ندانند. در واقع هر موجودی یک سری ویژگی‌های مثبت دارد و یک سری ویژگی‌های منفی. ولی آن چیزی که مهم است در کنار هم بودن است. در این مجموعه آورده‌ام که کودک هم ابر باشد و هم باران. هم پدرباشد و هم مادر و...
سه مجموعه از کتاب‌های مرتضی سرهنگی نویسنده و پژوهشگر، با نام‌های «اسم من چفیه است»، «اسم من پلاک است» و «اسم من خاکریز است» پس از ۱۶ سال با طرح جلد جدید برای نوجوانان منتشر شده‌اند. همچنین کتاب «روزهای خرمشهر» نیز برای این گروه سنی (نوجوان) به چاپ دوم رسیده است.
این سه اثر «اسم من چفیه است»، «اسم من پلاک است» و «اسم من خاکریز است» آخرین‌بار در سال 80 منتشر شده‌اند. در این سه عنوان، مخاطب با کاربردهای خاکریز، پلاک و چفیه آشنا می‌شود. داستان این عناوین با زبانی ساده و روان روایت شده و قصد دارد تا عناصر مختلف جبهه و جنگ را برای گروه سنی کودک و نوجوان بازشناسی کند.
مجموعه چهار جلدی «یه باغ سبز کوچولو» سرودهای شاهین رهنما برای گروه سنی خردسال است که به تازگی توسط سوره مهر منتشر شده است. «کاکل به سر»، «کلاغ سیاه»، «گاو کوچولو»، «هویجوری» عناوین این مجموعه چهار جلدی را تشکیل داده‌اند.
رهنما درباره این مجموعه اظهار داشت: این مجموعه چهار جلدی شامل چهار کاراکتر حیوانی هستند که شعرها در هر مجموعه حول این شخصیت‌ها سروده شده است. وی ادامه داد: تلاش کردم شعرها در قالب تکرای چهارپاره نباشند، لذا تمامی این چهار مجموعه را در قالب نیمایی سروده‌ام. در اصل شعرها داستان‌های منظومی هستند که در خود هر مجموعه یک ارتباط موضوعی بین شعرها وجود دارد.
رهنما افزود: در این چهار مجلد اهتمامم بر این بود که بچه‌های جامعه شهری با طبیعت و محیط روستایی آشنا شوند و بتوانند فضای آن محیط را درک کنند. همچنین سعی کرده‌ام اشعاری انتخاب کنم که برای کودکان قابلیت حفظ کردن و بازیگونه داشته باشد.
نظر بدهید