سه شنبه 23 مرداد 1397
در اردگاه اطفال با دو لبه قیچی (دشمن عراقی و جاسوسان ایرانی) جنگیدیم
احمد یوسف زاده نویسنده کتاب «اردوگاه اطفال» در مراسم رونمایی این کتاب گفت: در اردوگاه اطفال ما شاهد یک جنگ نابرابر بین این 400 نوجوان اسیر و دو لبه قیچی، دشمن عراقی و جاسوسان ایرانی بودیم که متفاوت از ماجرای «آن بیست و سه نفر» است.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از پایگاه خبری سوره مهر، مراسم معرفی و بازخوانی کتاب «اردوگاه اطفال» خاطرات خودنوشت احمد یوسف زاده که در ادامه کتاب «آن بیست و سه نفر» نگاشته شده، با حضور سعید اوحدی، رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، محمد حمزه زاده، قائم مقام رییس حوزه هنری، عبدالحمید قره داغی، مدیرعامل انتشارات سوره مهر، مهدی طحانیان، راوی کتاب همه سیزده سالگیام و با اجرای حامد عسگری شاعر کشورمان در فرهنگسرای مهر برگزار شد.
در ابتدای این مراسم احمد یوسف زاده، در این مراسم گفت: این کتاب ماجرای 400 اسیر نوجوانی است که در اردوگاه رمادی 2 که از سوی عراقی به اردوگاه اطفال اطلاق می شد پرداخته است. برخلاف کتاب «آن بیست و سه نفر» که همه ما یک دست و همدل بودیم در این کتاب، علاوه بر دشمن عراقی یک دشمن نانجیب ایرانی هم داشتیم که متاسفانه در بین ما به وجود آمده بود و یک جنگ نابرابر بین این 400 نوجوان اسیر و دو لبه قیچی دشمن عراقی و جاسوسان ایرانی وجود داشت.
سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران هم در این مراسم اظهار داشت: همان موقعی که این بزرگواران در اردوگاه رمادی دو بودند ما هم در کنار اینها در اردوگاه رمادی یک بودیم، برای همین تمام خاطراتی که در این کتاب آمده برای ما هم قابل لمس است.
اوحدی افزود: معمولا دو قرائت از دنیای اسارت وجود دارد. یک قرائت ظاهری که بر اساس این قرائت یک رزمنده به دست دشمن اسیر میشود و از خانه و کاشانه و خانواده و دوستان و هموطنانش جدا میشود و دوران سختی را در کشور بیگانه و در بند دشمن سپری میکند.
وی اضافه کرد: اما برای فهمیدن اینکه این 400 نوجوان اسیر همچون احمد یوسف زاده و مهدی طحانیان در طی این دوران چیکار کردهاند که تا این حد مغضوب رژیم بعث شدند، باید به یک قرائت باطنی از اسارت هم توجه داشته باشیم. اینکه چطور میشود که یک نوجوان سیزده ساله مثل مهدی طحانیان یا احمد یوسف زاده و سایر اسرای نوجوان در مقابل تمام سختیها و مرارتها اسارت مقاومت میکنند و تمام هجمهها را تحمل میکند و سر خم نمیکند و دشمن را مایوس میکنند نیازمند یک قرائت باطنی است.
رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران اظهار داشت: معمولا در کشورهای دیگر افرادی که اسیر میشود افرادی توسری خورده، بدبخت، و دست و پا بسته تعبیر میشوند که از دست رفتهاند و حتی زمانی هم که از اسارت برمیگردند مردم این کشورها دنبال این هستند که بدانند اینها چه اطلاعاتی را به دشمن دادهاند، اما اسرای جنگ تحمیلی ما کسانی بودند که مقام معظم رهبری درباره اینها فرمودند اسرا ذخایر بزرگ و عظیم انقلاب اسلامی هستند. این خیلی حرف است که ایشان اسرا را با یک نگاه عظیم میبینند.
وی افزود: آن سر و راز مگو چه بود که مقام معظم رهبری درباره اسرا اینگونه فرمودهاند؟ به اعتقاد من آن چیزی که باعث سرافرازی اسرای ما و علیالخصوص اسرای نوجوان ما شد توجه ویژه ایشان به اخلاق و ایمان به باورهای مذهبیمان بود که باعث این روحیه مقاومت و ایثار شد.
در ابتدای این مراسم احمد یوسف زاده، در این مراسم گفت: این کتاب ماجرای 400 اسیر نوجوانی است که در اردوگاه رمادی 2 که از سوی عراقی به اردوگاه اطفال اطلاق می شد پرداخته است. برخلاف کتاب «آن بیست و سه نفر» که همه ما یک دست و همدل بودیم در این کتاب، علاوه بر دشمن عراقی یک دشمن نانجیب ایرانی هم داشتیم که متاسفانه در بین ما به وجود آمده بود و یک جنگ نابرابر بین این 400 نوجوان اسیر و دو لبه قیچی دشمن عراقی و جاسوسان ایرانی وجود داشت.
سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران هم در این مراسم اظهار داشت: همان موقعی که این بزرگواران در اردوگاه رمادی دو بودند ما هم در کنار اینها در اردوگاه رمادی یک بودیم، برای همین تمام خاطراتی که در این کتاب آمده برای ما هم قابل لمس است.
اوحدی افزود: معمولا دو قرائت از دنیای اسارت وجود دارد. یک قرائت ظاهری که بر اساس این قرائت یک رزمنده به دست دشمن اسیر میشود و از خانه و کاشانه و خانواده و دوستان و هموطنانش جدا میشود و دوران سختی را در کشور بیگانه و در بند دشمن سپری میکند.
وی اضافه کرد: اما برای فهمیدن اینکه این 400 نوجوان اسیر همچون احمد یوسف زاده و مهدی طحانیان در طی این دوران چیکار کردهاند که تا این حد مغضوب رژیم بعث شدند، باید به یک قرائت باطنی از اسارت هم توجه داشته باشیم. اینکه چطور میشود که یک نوجوان سیزده ساله مثل مهدی طحانیان یا احمد یوسف زاده و سایر اسرای نوجوان در مقابل تمام سختیها و مرارتها اسارت مقاومت میکنند و تمام هجمهها را تحمل میکند و سر خم نمیکند و دشمن را مایوس میکنند نیازمند یک قرائت باطنی است.
رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران اظهار داشت: معمولا در کشورهای دیگر افرادی که اسیر میشود افرادی توسری خورده، بدبخت، و دست و پا بسته تعبیر میشوند که از دست رفتهاند و حتی زمانی هم که از اسارت برمیگردند مردم این کشورها دنبال این هستند که بدانند اینها چه اطلاعاتی را به دشمن دادهاند، اما اسرای جنگ تحمیلی ما کسانی بودند که مقام معظم رهبری درباره اینها فرمودند اسرا ذخایر بزرگ و عظیم انقلاب اسلامی هستند. این خیلی حرف است که ایشان اسرا را با یک نگاه عظیم میبینند.
وی افزود: آن سر و راز مگو چه بود که مقام معظم رهبری درباره اسرا اینگونه فرمودهاند؟ به اعتقاد من آن چیزی که باعث سرافرازی اسرای ما و علیالخصوص اسرای نوجوان ما شد توجه ویژه ایشان به اخلاق و ایمان به باورهای مذهبیمان بود که باعث این روحیه مقاومت و ایثار شد.
https://mananashr.ir/news/26466/
برای ذخیره در کلیپ برد کلیک کنید
نظر بدهید