به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، انتشارات امیرالمؤمنین از جمله فعالان عرصۀ نشر و کتاب است که از سال 1367 تا به امروز در حال چاپ کتب و مطالعات پژوهشی بوده است. این مؤسسه با انتشار نود عنوان کتاب مذهبی از سیرۀ اهل‌بیت، در این حوزه فعال بوده است.
 
حجت‌الاسلام محمدمهدی دشتی، مدیرعامل انتشارات امیرالمؤمنین، با تشریح وضعیت این انتشارات گفت:
مؤسسۀ امیرالمؤمنین از سال ۶۷ شروع به فعالیت کرده است، این مؤسسه شامل مرکز پژوهشی و تحقیقاتی و انتشارات است. در طی این سال‌ها حدود ۸۰ الی ۹۰ عنوان کتاب چاپ کرده‌ایم. در حال حاضر، در سه‌چهار محور مشغول به تحقیقات هستیم و هر تحقیقاتی که به نتیجه برسد، در مرکز خودمان به چاپ می‌رسانیم. هرچند در چند سال اخیر به دلیل وخامت اوضاع اقتصادی، تیراژ بسیاری از کتاب‌ها کاهش پیدا کرده.
محورهایی که در آن مشغول به فعالیت هستیم، سیرۀ اهل‌بیت شامل سبک زندگی در روایات اهل‌بیت، نهج‌البلاغه و تحلیل سیاسی زندگی و زمان‌ۀ اهل‌بیت(ع) است.
 
وی با معرفی تازه‌های نشر این انتشارات افزود: ما در دوسه محور تازه‌های نشر داشته‌ایم. محور اول فرهنگ سخنان اهل‌بیت(ع) است که از پیامبران الهی شروع شده و تا بیانات امام‌زمان(عج) ادامه دارد. پانزده جلد دارد که نه جلد آن به چاپ رسیده است. بیشتر هم به روایات اهل‌بیت در خصوص سبک زندگی اختصاص دارد. امسال فرهنگ سخنان امام علی و امام سجاد علیهم‌السلام را چاپ کردیم. چهار جلد دیگر شامل فرهنگ سخنان امام صادق، امام هادی، امام جواد و امام حسن عسگری علیهم‌السلام است که در دست چاپ هستند و ان‌شاءالله تا اوایل سال ۹۸ وارد بازار می‌کنیم.
کتاب دیگر «دستورات حکومتی امیرالمؤمنین(ع)» است که به مقایسۀ حکومت ایشان و مدیریت فعلی جوامع جهانی می‌پردازد. این کتاب می‌تواند یک راهنما برای مسئولان در جهت مدیریت اسلامی حکومت باشد.
 
دشتی با توجه به رکود وضعیت نشر و کاهش قدرت خرید مردم، کتب پرفروش این انتشارات را انگشت‌شمار توصیف کرد و افزود: کتاب پرفروش کمتر داشته‌ایم؛ اما شرح نهج‌البلاغۀ استاد دشتی از کتب پرفروش انتشارات است. کتاب فرهنگ سخنان اهل‌بیت خصوصاً حضرت فاطمۀ زهرا سلام‌الله‌علیها و کتاب «دستورات حکومتی امیرالمؤمنین» از دیگر کتب پرفروش بوده است.
این فعال حوزۀ نشر به مشکلات همگانی ناشران در تولید و پخش کتاب اشاره کرد و گفت: اولین مشکل حوزۀ نشر تولید گرانی است که در چند سال اخیر به همه تحمیل شده است و این باعث شده است که به چاپ دیجیتال روی بیاوریم. کتاب‌هایی در حد پنجاه یا صد جلد را به‌صورت دیجیتال عرضه می‌کنیم. در حالی‌که این کتاب‌ها قبلاً تا سه‌چهار هزار جلد چاپ می‌شدند؛ اما در حال حاضر به‌علت گرانی کاغذ و لوازم چاپ سراغ این شیوه رفتیم و اگر کتابی متقاضی داشت، دوباره آن را به این شیوه چاپ می‌کنیم.
 
دشتی خاطر‌نشان کرد: از دیگر مشکلات، پخش کتاب‌ها هست؛ مسئله‌ای که همیشه مطرح بوده. در این شرایط برای برخی کتاب‌ها مانند رمان یا کتب کمک‌آموزشی انحصار پخش وجود دارد؛ اما برای کتب مذهبی پخش خوبی صورت نمی‌گیرد. حتی تلاش‌هایی که دوستان برای بهبود این وضعیت انجام دادند، نتیجۀ لازم را نداشت.
این دو مشکل عمده، گران تمام شدن کتاب‌ها و مشکلات پخش که ناشران در تمام کشور با آن مواجه هستند، صنعت نشر را با اختلالاتی روبه‌رو کرده است.
 
مدیرعامل انتشارات امیرالمؤمنین با اشاره به همکاری‌نکردن مسئولان در بهبود شرایط نشر و پخش کتاب تصریح کرد: مسئولان کار خاصی برای رفع مشکلات انجام ندادند. فقط در دولت نهم برای خرید کتاب از کتابخانه‌ها مقداری کمک کردند؛ اما باز هم یک پای نشر می‌لنگید. یا وقتی که نمایشگاه کتابی برگزار می‌شود، با شروطی که در چند سال اخیر مطرح شده، در شرایط فعلی نشر فقط چند ناشر معروف و اسم‌ورسم‌دار که مشکلات مالی ندارند، توانایی عرض اندام دارند. با این شرایطی هم که برای نمایشگاه‌ کتاب گذاشته‌اند، بقیۀ ناشران که وضعیت مناسبی ندارند، عملاً در معرض حذف قرار می‌گیرند.
 
وی در پایان ضمن ابراز امیدواری برای اتحاد و انسجام ناشران فعال، با توصیه‌ای به مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت: انتظاری که ما از مجمع ناشران انقلاب اسلامی داریم، ایجاد انسجام میان نیروهای ارزشی حاضر در این صحنه است. همان طور هم که می‌دانیم، مافیای پخش کتاب دست ما نیست و دست افرادی است که رسانه و دولت را در اختیار دارند. آن اتفاقی که باید رخ دهد، این است که بچه‌های نشر انقلاب اسلامی یکدیگر را بشناسند و برای چاپ کتب ارزشی به یکدیگر کمک کنند. چون این کتاب‌ها مخاطب خاص خودش را دارد. امیدواریم با این اقدامات، ان‌شاءالله کرختی فضای نشر از بین برود و وارد فضای تعاملی جدیدی شویم.