برخی ناشران با تغییر ترجمه بعضی از آثار، کتاب‌سازی می‌کنند
چهارشنبه 12 دي 1397

برخی ناشران با تغییر ترجمه بعضی از آثار، کتاب‌سازی می‌کنند

عابدینی: ناشرانی که به‌طور تخصصی وارد حوزه نشر نشده‌اند و به‌فکر گذران امور خود از این طریق هستند، با تخفیف‌های با درصد بالا باعث به‌وجود آمدن رقابت ناسالم میان ناشران شدند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر،انتشارات آفرینه از جمله ناشرانی است که با بیش از بیست سال سابقه در صنعت نشر از جمله فعالان این عرصه به‌شمار می‌رود. کاظم عابدینی، مدیرعامل این انتشارات، با اشاره به حضور فعال «آفرینه» در چاپ کتب عمومی به تشریح مشکلات ناشران پرداخت که در ادامه می‌خوانید.
 
عابدینی با اشاره به سابقه بیست‌ساله انتشارات آفرینه به تشریح موقعیت این انتشارات پرداخت و گفت: انتشارات آفرینه از سال ۷۵ شروع به‌کار کرده و تا‌به‌حال حدود ۴۰۰ کتاب به چاپ رسانده است. موضوع بیشتر کتاب‌ها عمومی، شامل کتب ادبی، مذهبی و روان‌شناسی است. امسال فقط یک یا دو کتاب توانستیم به چاپ برسانیم. چهار کتاب هم در دست اقدام داریم که در دو سه ماه آینده چاپ خواهیم کرد.
 
مدیرعامل انتشارات آفرینه در ادامه به معرفی کتب در دست چاپ این انتشارات پرداخت افزود: کتاب ویل دورانت را در چهار جلد از عربی به زبان فارسی ترجمه کرده‌ایم و در حال آماده‌کردن آن هستیم و ان‌شاءالله تا یکی دوماه آینده منتشر می‌شود. کتب دیگری در دست چاپ داریم به نام «اسرار ذکر خفی»، «نماز و انفاق» و «کمند مهر» که ظرف یکی دو ماه آینده چاپ خواهند شد.
کتاب «خاطرات مستر همفر»، «لطفاً مرغ نباشید» (کتاب روان‌شناسی مربوط به زنان)، «خاطرات فرح» که پاورقی و توضیحات دارد و «فیلسوف چیست» از جمله کتب پرفروش انتشارات آفرینه هستند.
وی با توضیحاتی درخصوص آخرین کتاب چاپ‌شده این انتشارات گفت: «تاریخ محله» توضیحاتی در خصوص فلسفه محلات در شهرها و در ایران یا اروپا و بررسی جامعه‌شناختی هر محله است و یکی از مشکلات نظام شهرنشینی را بی‌توجهی به محله‌نشینی می‌داند. در مجموع این کتاب به ابعاد تقویت این موضوع و ارائه راهکارهایی به مسئولین شهری و کشوری می‌پردازد و آن را آقای حمید ناصری کرمانشاهی تالیف کرده است.
 
این فعال حوزه نشر و کتاب در پایان به مشکلات عمده ناشران اشاره و تصریح کرد: مشکلات نشر ابعاد مختلفی دارد. بیشترین مشکل ناشی از کمبود مطالعه سطح جامعه است و اینکه کتاب‌فروشی‌ها در سطح کشور حامی ندارند و نمی‌توانند در توزیع کتاب نقش خود را به‌درستی ایفا کنند. همین مسائل، مشکلات فروش کتاب را تشدید می‌کند. از طرفی دیگر، به‌لحاظ مشکلات اقتصادی، ناشرانی که به‌طور تخصصی وارد حوزه نشر نشده‌اند و به‌فکر گذران امور خود از این طریق هستند، با تخفیف‌های با درصد بالا باعث به‌وجود آمدن رقابت ناسالم میان ناشران شدند و در نتیجه نفسی برای ناشران قدیمی‌تر و باکیفیت‌تر باقی نمی‌ماند. البته رقابت ناسالم‌تری ایجاد شده؛ به این ترتیب که کتاب‌سازی می‌کنند و کتاب‌های ترجمه را با تغییرات اندکی به نام خودشان چاپ می‌کنند. تمام این عوامل از استقبال‌نکردن مردم از کتاب، درصدهای کلانی که برخی ناشرنما به بازار تحمیل می‌کنند، قاچاق کتاب تا نبود کتاب‌فروشی‌ و منابع توزیع کتاب، باعث تنگ‌تر شدن عرصه برای ناشران می‌شود. از لحاظ اقتصادی هم افزایش هزینه‌ها اعم از هزینه مکان و حمل و نقل و خرید کاغذ باعث فشار مضاعف به کتاب‌فروشان و ناشران می‌شود. دولت باید به شکلی مشخص و مردمی‌تر از ناشران حمایت کند و موضوع ناشرنماها را پیگیری کند؛ چون به‌شدت فضای فروش کتاب را برای ناشران سخت کرده‌اند.
نظر بدهید