معاون وزارت فرهنگ و ارشاد: هنر انقلاب در تمام سال جریان داشته باشد
دوشنبه 26 فروردين 1398

معاون وزارت فرهنگ و ارشاد: هنر انقلاب در تمام سال جریان داشته باشد

سیدمحمد مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد، با حضور در حوزه هنری گفت: نام‌گذاری روزها و هفته‌ها به معنای جدایی و آسودگی اذهان و دیده‌ها از این موضوع در بقیه سال نیست، بلکه بهانه مبارکی است تا سعی‌مان برای امتداد روشنی این چراغی که در ابتدای هرسال افروخته‌ایم برای ایام باقی مانده سال امتداد یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، سیدمحمد مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد، با حضور در حوزه هنری انقلاب اسلامی از برخی ویژه‌برنامه‌های این سازمان به مناسبت هفته هنر انقلاب و نمایشگاه‌ها و گنجینه آثار هنرهای تجسمی دیدن کرد. حسینی در این دیدار که به تماشای نمایش «نامدار» به کارگردانی سعید خیرالهی، تماشای آثار نمایشگاه «سیل مهربانی» و گنجینه آثار مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری نشست، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری در مورد همراهی و همدلی هنرمندان برای یاری سیل‌زدگان این روزهای کشور گفت: هنرمندان در تمام تاریخ ثابت کرده‌اند که به عنوان حساس‌ترین اعضای جامعه در مواقع گوناگون شادی، غم یا مصیبت می‌توانند زیباترین عکس‌العمل‌ها را نشان دهند. همان‌طور که آثاری در شادمانه‌های تاریخی ایران و همچنین اتفاقات ناگوار کشور در رشته‌های مختلف هنری آفریده‌اند. هنرمندان همواره اولین گروه‌هایی هستند که همراهی و دلبستگی خود را به هموطنان خود نشان داده و این همراهی را با نهایت عشق و علاقه توأم کردند.
حسینی با تاکید بر نقش موثر هنر تئاتر در نشر ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس گفت: نمایش«نامدار» به کارگردانی سعید خیراللهی را که در تماشاخانه ماه حوزه هنری به تماشای آن نشستیم اثری پاکیزه با داستانی جذاب از یک رویداد تاریخی بود. رویدادی که بسیاری از مردم ایران در دوران هشت سال دفاع مقدس و روزهای پس از آن سال‌ها به اشکال مختلف با آن مواجه شدند. نمایش«نامدار» خاطرات روزهای دشواری از دفاع مقدس را زنده کرد که امروزه بسیار شیرین و دلپذیر است؛ چرا که این دوران جلوه‌گر شجاعت‌ها و دلاوری‌های مردم ایران بود که در این نمایش روی صحنه تماشاخانه ماه اجرا شد.
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد که با تماشای آثار گنجینه مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری خاطرات بسیاری برایش زنده شد، گفت: بسیاری از آثار موجود در گنجینه مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری برای من خاطره‌انگیز است. چرا که آثاری هستند که در دهه‌های 60 و 70 در قالب‌های گوناگون هنرهای تجسمی آن‌ها را مشاهده کرده‌ بودم و خاطرات متعدیدی از آن‌ها در ذهن دارم. این آثار متعلق به هنرمندانی هستند که امروزه از مایه فخر ما هستند. مرور این آثار مرور خاطرات من و دلبستگی‌های من به هنرهای تجسمی بود. اما آنچه بیش از هر مطلبی در آثار این گنجینه دیده می‌شود این است که چگونه هنرمندان در سرانگشتان خود به جای قلمو و قلم دل‌هایشان را به نقش واداشته و آثاری را خلق کرده که از رهگذر این رفتار کاملا باطنی و باورمند عبور کرده است. این آثار اهمیت بسیاری در هنر معاصر کشور دارد؛ چرا که بخش مهمی از تاریخ معاصر کشور را در بر می‌گیرد.
وی افزود: نظایر این آثار را در گنجینه موزه هنرهای معاصر، موزه آثار بنیاد جانبازان و ایثارگران و سایر نهادهایی که به جمع‌آوری این آثار پرداخته‌اند مشاهده می‌کنیم. ان‌شاءالله با دستیاری همدیگر به خاطر یک کل بزرگ، تاریخ باشکوه کشور و عزتمندی ایران اسلامی دست در دست هم نهیم و این آثار را در قالب یک گنجینه و نمایشگاه دائمی برای تماشای عموم مردم به نمایشگاه بگذاریم.
حسینی در مورد برپایی جشن هفته هنر انقلاب گفت: انقلاب اسلامی متعلق به تمامی مردم ایران است. با اینکه فعالیت‌های حوزه هنری انقلاب اسلامی متمرکز بر گونه‌ای از هنر است که مفاهیم انقلابی را انعکاس بیشتری بدهد. اما این موضوع به معنای فراغت دیگر نهادهای دست‌اندرکار هنر از این موضوع نیست. چرا که ما همه اعضای یک پیکر هستیم و آثار هنری مرتبت با ارزش‌ها و مفاهیم ناب کشومرمان به همراه استقلال و آزادی ایران اسلامی برایمان اهمیت بسیاری دارد آنچنان‌که در جای جای آثار هنری کشور جلوه‌گر می‌شود.
وی در پایان با تاکید بر ادامه فعالیت‌های هنر انقلاب در طول سال گفت: نام‌گذاری روزها و هفته‌ها به معنای جدایی و آسودگی اذهان و دیده‌ها از این موضوع در بقیه سال نیست. اما بهانه مبارکی است که در این مقاطع فعالیت‌های خود را بیشتر کنیم و شاهد تعداد آثار بیشتری در زمینه‌های گوناگون هنری باشیم. به این ترتیب سعی کنیم تا این چراغی که در ابتدای هرسال روشن می‌کنیم برای ایام باقی مانده سال امتداد دهیم.
پنجمین هفته هنر انقلاب با معرفی چهره هنر انقلاب در سال 97 روز دوشنبه 26 فروردین‌ماه از ساعت 17:30 در تالار سوره حوزه هنری به کار خود پایان می‌دهد.
نظر بدهید