روایت رویکرد چهارم به توسعه فناوری در کتاب «خروج از خیابان سئول»
جمعه 29 آذر 1398

روایت رویکرد چهارم به توسعه فناوری در کتاب «خروج از خیابان سئول»

نشست رونمایی کتاب «خروج از خیابان سئول» در خیابان سئول برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، نشست رونمایی کتاب «خروج از خیابان سئول» در حاشیه نمایشگاه مواد و تجهیزات ساخت داخل با حضور آقایان دکتر رضا اسدی‌فر، مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی کشور و دبیر نمایشگاه، دکتر عبدالرضا مجدالدین، مدیرکل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و قائم مقام نمایشگاه و سیدمجتبی قافله‌باشی و حامد حاجی‌پور، نویسندگان کتاب برگزار شد.
در ابتدای نشست، دکتر اسدی‌فر با بیان اینکه قوام ملت‌ها به تاریخ و فرهنگشان است، گفت: تاریخ ملت‌ها با وجود تلخی‌ها و شیرینی‌هایی که دارد، تجارب گران‌بهایی در دل خود جای داده که لازم است از آن‌ها درس گرفته شود.
اسدی‌فر ادامه داد: شاید تاریخ صد سال پیش ایران بیشتر تلخی داشته تا شیرینی؛ اما در همین دوران، اتفاقات مثبت و امیدبخشی رخ داده که به خوبی ثبت و مستندسازی نشده است.
دکتر اسدی‌فر گفت: برای محکم کردن ریشه‌های ملی باید تجربیات موفق مستند و با قالب هنر به دست مردم برسد.
وی افزود: دلیل دیگر اهمیت مستندسازی تجربیات این است که نسل‌های بعدی برای شروع فعالیت‌ها و اقدامات خود نیاز به طراحی مجدد و شروع از نقطه صفر نداشته باشند.
دکتر اسدی‌فر با بیان اینکه کتاب اولین قالب مستندسازی و رساندن هنرمندانه تجربیات به نسل‌های آتی است، گفت: تجربه نمایشگاه با وجود اینکه که عاری از اشکال نبود، اما شیوه‌ای جدید از حکمرانی و حمایت از محصولات دانش‌بنیان محسوب می‌شد.
دبیر نمایشگاه ساخت ایران با بیان اینکه نمایشگاه تجربه‌ای کاملاً بومی است، گفت: مزیت دیگر نمایشگاه این است که بر خلاف تجربه‌های اجرایی دیگر در کشور، در ابتدا به صورت پایلوت و در اندازه کوچک آغاز شد و در ادامه مشکلات اجرایی آن رفع شد و گسترش یافت.
ایشان ادامه داد: این نمایشگاه پس از هفت سال به فضایی برای بروز و ظهور شرکت‌های توانمند و آدم‌های توانمند تبدیل شده و عاملی شده است که ایران از نظر تنوع و کیفیت تجهیزات آزمایشگاهی جزو کشورهای برتر دنیا باشد.
مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی کشور گفت: تمام این عوامل باعث شد مجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و نمایشگاه ساخت ایران به دنبال ثبت تجربه نمایشگاه باشند و آن را در دستور کار قرار دهند.
در ادامه نشست، سیدمجتبی قافله‌باشی یکی از نویسندگان کتاب، با اشاره به فرایند پژوهش و نگارش کتاب گفت: این کتاب پس از سه سال پژوهش و مصاحبه با افراد مختلف به رشته تحریر درآمد.
ایشان ادامه داد: نمایشگاه ساخت ایران با توجه به بومی بودن و موفقیت در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در اولویت نگارش و مستندسازی قرار گرفت.
قافله‌باشی با بیان اینکه نمایشگاه سبک جدیدی از حمایت از شرکت‌های ایرانی بود، گفت: پس از احصای این شیوه و محور حمایتی جدید، حمایت‌های صورت‌گرفته در پنج صنعت دیگر را مطالعه کردیم و در نهایت، صنعت خودرو و صنعت نفت به عنوان دو صنعت مهم کشور که تحت حمایت همیشگی در کشور بودند، به طور کامل بررسی شدند.
نویسنده کتاب ادامه داد: پس از اتمام این بررسی‌ها، به فضل الهی توانستیم به یک نظریه بومی برای حمایت از کالاهای داخلی دست پیدا کنیم.
قافله‌باشی گفت: خدا را شکر کتاب «خروج از خیابان سئول» کتابی خوش‌خوان از کار درآمده است.
در ادامه نشست، دکتر مجدالدین با بیان اینکه امسال هفتمین سال برگزاری نمایشگاه است، گفت: زمانی که ما نگارش کتاب را در دستور قرار دادیم، سال سوم یا چهارم نمایشگاه در حال برگزاری بود.
مجدالدین گفت: خوشحالم تجربه نمایشگاه در قالب کتاب «خروج از خیابان سئول» به رشته تحریر درآمده است. امیدوارم جلد دوم کتاب «ورود به شهر سئول» باشد.
وی بیان کرد: آن روز به نظرم دیر نیست؛ چرا که با زحماتی که شرکت‌های دانش‌بنیان، مسئولان معاونت علمی و مسئولان نمایشگاه کشیده‌اند، محصولات فناورانه ایرانی به کشورهای دیگر شناسانده شده و اکنون به کشورهای مختلف از جمله چین، روسیه، عراق، عمان و برخی کشورهای اروپایی، آفریقایی و آمریکای لاتین صادر می‌شود.
مجدالدین افزود: محصولات ایرانی در سالیان اخیر با نصف قیمت با کیفیت مشابه و حتی بالاتر از محصولات مشابه خارجی رسیده‌اند.
مدیرکل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار با اشاره به مزیت ارتباط‌گیری در نمایشگاه گفت: در نمایشگاه فناوران با یکدیگر و با مسئولان ارتباط می‌گیرند که امر مهمی است؛ زیرا از دل این ارتباطات همکاری‌های مختلفی شکل می‌گیرد و توانمندی‌ها به خوبی شناسانده می‌شود.
ایشان در انتها به تجربه حضور افراد خارجی در نمایشگاه اشاره کرد و افزود: هیئتی از جامعة‌المصطفی و ریاست جمهوری سوریه برای بازدید از نمایشگاه آمده بودند. وقتی ما دستاوردها و توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی را به آن‌ها نشان می‌دادیم، تعجب می‌کردند و بعضاً باورشان نمی‌شد که ایران توانسته باشد به چنین سطحی از دانش و فناوری دست یافته باشد.
گفتنی است کتاب «خروج از خیابان سئول» توسط انتشارات الگونگار پیشرفت و به قلم سیدمجتبی قافله‌باشی، سعید حسین رفیعی و حامد حاجی‌پور در قالب روایی داستانی به رشته تحریر درآمده و با مقدمه مهندس صابر میرزایی، با مشارکت پژوهشکده سیاست‌گذاری دانشگاه صنعتی شریف و با حمایت صندوق توسعه فناوری نانو، روانه بازار کتاب شده است.
نظر بدهید