ویژگی سیاستمدار تراز انقلاب و دیدگاه رهبر
یکشنبه 23 خرداد 1400

ویژگی سیاستمدار تراز انقلاب و دیدگاه رهبر

در کتاب «رجل سیاسی» که مجموعه‌ای از دیدگاه‌های رهبر انقلاب درباره‌ خصوصیات و ویژگی‌های سیاستمدار تراز انقلاب است آمده: تسلیم فشارها نشویم، رضایت به وضع موجود ندهیم، که اگر رضایت به وضع موجود دادیم، نتیجه‌اش عقب‌گرد است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از  خبرگزاری فارس، کتاب «رجل سیاسی» مجموعه‌ای گردآوری شده از نظرات و دیدگاه‌های رهبر انقلاب اسلامی درباره‌ خصوصیات و ویژگی‌های سیاستمدار تراز انقلاب اسلامی است.

کتاب «رجل سیاسی» در هفت فصل به تبیین «باورهای سیاستمدار تراز»، «شناخت‌های لازم برای سیاستمدار تراز»، «شاخص‌های سیاستمدار تراز»، «اهداف سیاستمدار تراز»، «وظایف سیاستمدار تراز»، «الگوهای سیاستمدار تراز» و «جلوه‌هایی از الگوی سیاستمدار تراز» پرداخته است.

مخاطب این کتاب هم مردم عادی و هم سیاستمداران هستند. مسئولان و چهره‌های سیاسی از آن جهت مخاطب اثر محسوب می‌شوند که با معیارهای یک سیاستمدار تراز آشنا شوند و مخاطب عادی هم از آن جهت که با این معیارها آشنا شده و در فرایندهایی مانند انتخابات بتوانند افراد و چهره‌هایی را انتخاب کنند که به معیارهای سیاستمدار تراز اول نزدیک باشد. این مهم در وضعیت فعلی که در آستانه‌ انتخابات ریاست جمهوری به سر می‌بریم اهمیت و ضرورت دوچندانی پیدا می‌کند.

در بخش‌هایی از فصل «شاخص‌های سیاستمدار تراز» چنین می‌خوانیم: «بعضی سعی می‌کنند جامعه را و جوانهای ما را دچار ناامیدی کنند. بگویند آقا فایده‌ای ندارد، نمی‌شود، نمی‌رسیم؛ چه جوری ممکن است با این همه مخالفت و دشمنی! این نقطه‌ی مقابل همت بلند برای رسیدن به آرمانهاست... شما وقتی که در یک راهی می‌روید که دشمنی بر سر راه آن هست، برای شما مناع ایجاد می‌کند [اما] این مانع بایستی مانع نشود از رفتن شما، از ادامه‌ی حرکت شما، تسلیم فشارها نشویم، رضایت به وضع موجود ندهیم، که اگر رضایت به وضع موجود دادیم نتیجه‌اش عقبگرد است.»

این مجموعه توسط «علی محمدی» گردآوری شده است. چاپ اول «رجل سیاسی» در ۲۷۰ صفحه، قطع رقعی و قیمت ۴۰ هزار تومان از سوی انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به موسسه‌ پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی راهی بازار نشر شده است.

در بخشی از کتاب به مناسب ۵ روز مانده تا انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ می‌خوانیم: عدالتی که همراه با معنویت و توجه به آفاق معنوی عالم وجود و کائنات نباشد به ریاکاری و دروغ و انحراف و ظاهرسازی و تصنع تبدیل خواهد شد... عدالت باید با معنویت همراه باشد یعنی باید شما برای خدا و اجر الهی دنبال عدالت باشید؛ در این صورت میتوانید با دشمنان عدالت مواجهه و مقابله کنید.

البته معنویت هم بدون گرایش به عدالت، یک بعدی است. بعضی‌ها اهل معنایند اما هیچ نگاهی به عدالت ندارند. این نمی‌شود. اسلام، معنویت بدون نگاه به مسائل اجتماعی و سرنوشت انسانهان ندارد. آدم معنوی‌ای که با ظلم می‌سازد، با طاغوت می‌سازد، با نظام ظالمانه و سلطه می‌سازد، این چطور معنویتی است؟! اینگونه معنویت را ما نمی‌توانیم بفهمیم. بنابراین معنویت و عدالت درهم تنیده است.

و یا در بخش دیگر آمده: «بعضی سعی می‌کنند جامعه را و جوان‌های ما را دچار ناامیدی کنند. بگویند آقا فایده‌ای ندارد، نمی‌شود، نمی‌رسیم؛ چه جوری ممکن است با این همه مخالفت و دشمنی! این نقطه‌ مقابل همت بلند برای رسیدن به آرمانهاست... شما وقتی که در یک راهی می‌روید که دشمنی بر سر راه آن هست، برای شما مناع ایجاد می‌کند [اما] این مانع بایستی مانع نشود از رفتن شما، از ادامه‌ حرکت شما، تسلیم فشارها نشویم، رضایت به وضع موجود ندهیم، که اگر رضایت به وضع موجود دادیم نتیجه‌اش عقب‌گرد است.»

نظر بدهید