راهبرد سیما برای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی
سه شنبه 15 تير 1400

راهبرد سیما برای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی

برای اینکه در حوزه کتاب کار بزرگی انجام دهیم، باید در مدت زمانی محدود با برنامه‌هایی پرتکرار کتاب‌ها را معرفی و تبلیغ کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری صداوسیما، معاون سیمای رسانه ملی از راهبرد این معاونت برای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی خبر داد و گفت: برای اینکه در حوزه کتاب کار بزرگی انجام دهیم، باید در مدت زمانی محدود با برنامه‌هایی پرتکرار کتاب‌ها را معرفی و تبلیغ کنیم.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، حمید شاه آبادی در نشست هم اندیشی شورای عالی کتاب سازمان صداوسیما با بیان اینکه این راهبرد در رادیو پیگیری شده است، تأکید کرد: باید در سیما هم به این راهبرد پرداخت. باید در این مسیر حجم وسیعی از کتاب‌ها مورد نظرمان باشد و در سیما حتما این مهم را دنبال خواهیم کرد.
وی با اشاره به گزارش اعضای شورای عالی کتاب گفت: بیان این گزارش و اثر راه‌اندازی پویش‌ها بر میزان تقاضای کتاب‌ها نشان داد که همکاران در این زمینه همت والایی داشته‌اند و در این مدت چند ماهه تلاش کردند و نشان دادند که می‌شود اثر مطلوب و قابل دفاع را در رسانه ترویج کرد و رسانه ملی می‌تواند در این حوزه گام‌های جدی بردارد.
شاه آبادی با اشاره به عملکرد معاونت سیما در زمینه ترویج کتاب گفت: همه بخش‌های معاونت سیما این مأموریت را بر عهده دارند و بیشتر شبکه‌های تلویزیون در این زمینه به فراخور مأموریت و مخاطبانشان در زمینه کتاب برنامه تولید و پخش می‌کنند. البته شبکه چهار سیما در این زمینه مأموریت ویژه دارد.
معاون سیما سپس با بیان اینکه ترویج چند عنوان کتاب و راه‌اندازی پویش برای آن‌ها برای حمایت از این عرصه کافی نیست، گفت: این نگاه بر چند اثر مکتوب متمرکز بود که موجب بالا رفتن شمارگان انتشار آن کتاب‌ها و تقاضای برای آن‌ها شد، اما باید گام‌های جدی‌تری برداشت و کتاب‌ها را در آمار وسیع‌تر و گسترده‌تر با روش‌های ویژه و تبلیغات مطلوب‌تر ترویج کرد.نشست هم‌اندیشی شورای عالی کتاب سازمان صداوسیما با حضور اعضای شورای عالی کتاب صداوسیما، نویسندگان شعرا و ناشران و به مناسبت روز قلم در مرکز همایش ها برگزار شد

کتاب با رسانه نسبت مادری دارد

در این نشست میثم نیلی، عضو ارشد شورای عالی کتاب سازمان صدا و سیما و رئیس مجمع ناشران انقلاب اسلامی‌گفت: حدود آبان ماه سال گذشته بود که شورای عالی کتاب با دستور رئیس سازمان صدا و سیما شکل گرفت و کار خود را آغاز کرد. فعالیت‌های حوزه کتاب در سازمان صدا و سیما بسیار گسترده‌تر بود و در حال رشد کمی و کیفی است.

وی با بیان اینکه در بخش‌های گوناگون سازمان صدا و سیما چه معاونت سیما، چه صدا حتی در بخش‌های خبری شاهد رشد و پیشرفت هستیمگفت: تعامل بین کتاب و رسانه می‌تواند بسیار قوی‌تر از این باشد. تقریبا در اکثر شبکه‌های سیما برنامه‌هایی در حوزه کتاب داریم برخی از برنامه‌ها قوی و موثر برخی متوسط هستند و می‌توان آن‌ها را توسعه و ارتقا داد.

نیلی با تشبیهی درزمینه  نسبت حوزه کتاب و رسانه گفت:  کتاب نسبت مادری با رسانه‌های دیگر از جمله سینما، تئاتر، فکر و دیگر رسانه‌ها دارد وما در این نشست می‌خواهیم با کمک اهالی نشر، قلم و نویسندگان، آنچه در حوزه ادبیات تولید می‌شود را به تولیدات حوزه فکر و ادبیات نزدیک کنیم.

وی از اقتباس به عنوان یکی از این رسانه‌هایاد کرد که باید آن را جدی گرفت.

همه دستگاه‌ها باید مثل صداوسیما به ترویج کتاب بپردازند

محسن پرویز، رئیس انجمن قلم ایران و از اعضای شورای عالی کتاب نیز  با اشاره به اینکه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها چه خصوصی، همه کارکنانی دارند که می توانند در حوزه کتاب و کتابخوانی فعالیت کند، گفت: دغدغه اصلی همه بخش‌های کشور باید رونق کتابخوانی باشد و اینگونه نیست که اگر نهادی خاص در این زمینه گام برداشت نیازی نیست نهادی دیگر در زمینه کتابخوانی فعالیت کند.

وی با تأکید بر اینکه باید برنامه ریزی‌ها در زمینه کتاب در کشور برنامه‌های دراز مدت باشدگفت: نباید برنامه‌های حوزه کتاب با تغییر مدیران تغییر کند و همه چیز از اول شروع شود.

وی با اشاره به عملکرد مطلوب رسانه ملی در زمینه کتاب و تأکید ریاست سازمان بر اینکه وظیفه رسانه ملی فعالیت در این عرصه است گفت: همانطور که سازمان صدا و سیما توجه به کتاب را وظیفه خودش می‌داند، این اتفاق باید در همه دستگاه‌های، کشور رخ دهد.

 

رئیس انجمن قلم ایران افزایش روز به روز عناوین کتاب را ناکافی خواند و گفت: وقتی تیراژ کتاب‌های جدی ما به کمتر از ۳۰۰ می‌رسد، یعنی راه را اشتباه رفته ایم  و در اینجا نقش صدا و سیما و رسانه بسیار برجسته می‌شود.

پرویز با بیان اینکه برخلاف تصور ما میزان مطالعه در جامعه ما کم نیست گفت: همه در فضای اینترنت مطالعه می‌کنند، اما خیلی از مطالب پایه و اساس درستی ندارد. درحالی که کتاب اصالت دارد و اطلاعاتی که منعکس می‌کند ارزشمند است.

تقریظ رهبرمعظم انقلاب مقدمه منظومه سردار

در این مراسم افشین اعلا شاعر با اشاره به اینکه منظومه سردار در مکتب حاج قاسم منتشر شد، بیان کرد: منظومه ام به قدری مورد لطف رهبری قرار گرفت که با بزرگواری تمام اجازه دادند تقریظ خودشان با عنوان مقدمه کتاب چاپ شود.

وی از رهبر فرزانه انقلاب به عنوان تنها کسی یاد کرد که با نگاهی مهندسی شده و هدفمند مانند یک دیده بان قوی عرصه هنر و ادب انقلاب را رصد می‌کنند و نیروهایش را می‌شناسند و به موقع آن‌ها را تشویق و نقد می‌کنند و یا مسیر بهتر جنگیدن را به آن‌ها نشان می دهند. وی در ادامه این توصیف گفت: ایشان با اشراف اعجاب آورشان هم در کلیات هم در مبانی، مصادیق، شناخت اشخاص و نیاتشان، میزان اثرگذاری و ناکارآمدی آن‌ها در کنار همه مشغله‌هایشان در عرصه‌های جهانی و کشوری در جزیی ترین مسائل فرهنگی دغدغه دارند و اولویتشان را در زمینه مباحث فرهنگی به اولویت های دسته چندم تنزل نمی دهند.

 افشین اعلا در این نشست با گله از نوع نگاه مسئولان به مقوله فرهنگ گفت:

گرچه  در حوزه‌های دفاعی و نظامی‌به قدرتی در منطقه تبدیل شدیم، اما در حوزه فرهنگ نقشه راه مهندسی شده و واحد ی که با دیگر مجموعه‌ها همخوانی داشته باشد نداریم.

همچنین در این نشست برخی نویسندگان  و ناشران با قدردانی از دغدغه رسانه ملی در زمینه ترویج کتاب و کتابخوانی و تشکیل شورای عالی کتاب، به مشکلات حوزه کتاب پرداختند و دیدگاه‌هایشان را به طور اجمالی بیان کردند.

نظر بدهید