جشنواره کتاب دفاع مقدس دیده‌بانی است که نشر را از ابتلا به آسیب‌ها نجات می‌دهد
سه شنبه 15 تير 1400

جشنواره کتاب دفاع مقدس دیده‌بانی است که نشر را از ابتلا به آسیب‌ها نجات می‌دهد

مدیر «نشر پراکنده» درباره اهمیت معرفی بهترین کتاب دفاع مقدس گفت: جشنواره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس دیده‌بانی است که نشر را از ابتلا به آسیب‌ها نجات می‌دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس ، محمد تقی عزیزیان مدیر «نشر پراکنده» و ناشر برگزیده شهرستانی دوره هجدهم انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس در آستانه نوزدهمین دوره در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس به سؤالاتی پاسخ داد.

جشنواره  انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس دیده‌بانی است که نشر را از ابتلا به آسیب‌ها نجات می‌دهد

* انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس چه کارآیی در حوزه کتاب دفاع مقدس و روند نشر در کشور دارد؟   

برگزاری جشنواره‌ها و جایزه‌ها در هر موضوع و محور ، یکی از راهکارهای تجلیل از صاحبان آثار و پدیدآورندگان است، در حوزه کتاب دفاع مقدس نیز همین امر صادق است، نویسندگان، ناشران، پژوهشگران و حامیان نشر و کتاب، با حضور در این جشنواره که تنها جایزه در موضوع کتاب دفاع مقدس است، می‌توانند کیفیت و توان خود را محک بزنند، نکات ضعف و قوت آثار خود را بشناسند، در جهت تقویت مؤلفه‌های مثبت کتب خود تلاش کنند و از کاستی‌ها و ضعف‌هایشان بکاهند، همچنین ناشران با حضور در این جشنواره و تأمل در نتایج آن که توسط داوران و کارشناسان خبره ارائه می‌شود، می‌آموزند که به نشر دفاع مقدس نگاه تخصصی داشته باشند، دفاع مقدس را از موضوعات اصلی کار خود بدانند، برای آن برنامه داشته باشند، بانک سوژه و نویسنده تشکیل بدهند و خودشان هم در بخش خصوصی نوآوری داشته باشند.

از کتابسازی و تولید آثار ضعیف پرهیز کنند و تجارب نشر سایر کشورها را در حوزه جنگ مدنظر داشته باشند. مثلاً ادبیات جنگ آلمان پس از رمبو سازی‌ها و اتفاقات غیرکارشناسی در زمینه کتب جنگ، به پدیده کتاب‌سازی و کتاب‌سوزی دچار شد، جشنواره دیده‌بانی است که نشر را از ابتلا به این آسیب‌ها نجات می‌دهد.

* آیا انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس در ارتقاء کمی و کیفی تولید کتاب نقشی را ایفاء کرده است؟ 

قطعاً پدیدآورندگانی که آثارشان داوری می‌شود، این فرصت را دارند که محاسن و معایب آثار خود را ببییند و این نکات را در فضای سالم رقابتی با آثار دیگران مقایسه کنند، در نهایت هم در حوزه فرم و گرافیک و صفحه‌آرایی و دیزاین به استانداردهایی می‌رسند و هم در مبحث صحت و سقم محتوا و مطابقت و عدم مطابقت مطالب با واقعیت دفاع مقدس، کتب مرجع را می‌شناسند، البته این منوط به کارشناسی درست و استفاده از تمام سلیقه‌ها و صداهای نشر دفاع مقدس در حوزه داوری آثار است؛ زیرا بهره‌گیری از یک سلیقه و یک صدای خاص در امر کارشناسی، یک نتیجه واحد را در برخواهد داشت و ما شاهد خواهیم بود که هر سال آثاری از یک طیف فکری، جریان ادبی و یک صدای خاص، برگزیده خواهند شد.  

جریان‌سازی موثر در جوایز ادبی زمانی اتفاق می‌افتد که ما کتاب‌های متنوع، قلم‌های فاخر و نگاه‌های تازه را در کنار هم بار بیاوریم

* ناشران، پدیدآورندگان و فعالان نشر دفاع مقدس چگونه می‌توانند در جریان انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس تأثیرگذار و همراه باشند؟ 

ناشران و فعالان در طول سال با حضور در عرصه تولید بخشی از نقش خود را ایفا می‌کنند؛ اما کتاب یک محصول فرهنگی است که باید در چرخه توزیع و مصرف و نقد هم قرار بگیرد، ناشران می‌توانند با عضویت در شبکه‌های توزیع، مصرف‌کننده‌ها و سلایق آنها را بشناسند و بر این اساس سیاست‌های تألیف و نشر خود را تنظیم کنند تا در نهایت با بحران مخاطب مواجه نشوند. 

* آیا انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس توانسته جریان‌سازی مطلوب داشته باشد و ناشران و نویسندگان را به سمت و سوی کارهای بهتر و متنوع‌تر سوق دهد؟

جوایز ادبی و فرهنگی، خواه ناخواه یک جریانی را خواهند ساخت و طیفی را به دنبال خود خواهند کشاند؛ اما جریان‌سازی مؤثر زمانی اتفاق می‌افتد که ما کتاب‌های متنوع، قلم‌های فاخر و نگاه‌های تازه را در کنار هم بار بیاوریم، در کنار آن به آموزش و پرورش نسل‌های بعدی در حوزه قلم و نشر هم فکر کنیم، زیرا دفاع مقدس یک واقعیت و یک اتفاق طلایی است که گوشه تا گوشه آن می‌تواند موضوع و سوژه خلق آثار باشد چه در فضای مستندنگاری و چه در حوزه جریان‌های سیال ذهن و ادبیات خلاق، اگر با این نگاه و بر اساس کیفیت آثار دیده شوند، بدون تردید شاهد موفقیت‌ها و پویایی این عرصه خواهیم بود.

* انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس چه سازوکارهایی می‌تواند برای ناشران داشته باشد.

برگزاری این جایزه می‌تواند ناشران را به تأمل وادارد، ناشران از طریق حضور در این دست برنامه‌ها و مطالعه و مشاهده آثار همدیگر به تبادل فکر و تعامل کاری می‌رسند، اینجاست که جایزه کتاب سال به خودی خود، اقدام یه یک شبکه‌سازی کرده است، در این بستر همگرایی و هم‌افزایی شکل می‌گیرد، ناشران از توانمندی‌های هم استفاده می‌کنند، نشست‌های نقد و بررسی برگزار کنند و راهکارهای دیده شدن، خوانده شدن و برگزیده شدن آثار خود را به مشورت بگذارند.

نظر بدهید