جلد سوم کتاب «ترجمه و شرح نهج البلاغه» منتشر شد
سه شنبه 19 مرداد 1400

ترجمه و شرح نهج البلاغه

جلد سوم کتاب «ترجمه و شرح نهج البلاغه» منتشر شد

جلد سوم کتاب «بر شانه‌های اقیانوس» ترجمه و شرح خطبه‌های ۱۸۱ تا ۲۴۱ نهج البلاغه به کوشش علی رهبر توسط انتشارات جمکران به چاپ رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری تسنیم،  جلد سوم کتاب «بر شانه‌های اقیانوس» ترجمه و شرح خطبه‌های 181 تا 241 نهج البلاغه به کوشش علی رهبر توسط انتشارات جمکران به چاپ رسید.

این مجموعه 5 جلدی که از سال 1397 شروع و تاکنون 3 جلد از آن به چاپ رسیده بر 4 رکن مهم استوار است: فهم درست معارف قرآن، بهره‌گیری از تفاسیر قرآنی مفسرین شیعه، استفاده از دیدگاه بزرگان در مورد نهج البلاغه و تأمل چهل ساله در احادیث شیعه. تلاش نویسنده برای تدوین این کتاب بر اساس این 4 رکن، همچنین قابل درک و استفاده بودن برای نسل جوان امروزی که مخاطبین اصلی این کتاب‌اند از جمله ویژگی های این اثر است، که ترجمه و شرحی دقیق از نهج البلاغه را در کنار ترجمه‌ها و شرح‌های دیگر از آن کتاب قرار داده است.

این کتاب در 263 صفحه و با قیمت 52 هزار تومان در ویترین کتابفروشی‌ها قرار گرفت.

نکته هایی برای روشن تر شدن فرازهای این بخش:

یک. شنیدن ناله دردآلود شیطان در هنگامه وحی بر رسول خدا (ص) گوشی خاص می‌خواهد. این صدای شیطان بود و امّا رسول الله (ص) با صدای رحمانی هم، همه علوم نبوی را به گوش امام انتقال داد. این فضیلت امام علی (ع) غیر از همه فضیلت‌هاست. ابن ابی الحدید می‌نویسد: و اما صدای ناله شیطان که امام علی(ع) شنیدند، براساس نقل ابوعبدالله احمد بن حنبل در مسند اوست. او از قول علی بن ابی طالب(ع) می‌نویسد: در صبحگاه شبی که حضرت به معراج رفتند، من با رسول خدا (ص) در «حِجر» بودم (حجر اسماعیل در کنار کعبه). او در حجر نماز می‌خواند؛ وقتی نماز ایشان و نماز من تمام شد، صدای دردناک شدیدی شنیدم، گفتم: ای رسول خدا! این صدا چیست؟ ایشان فرمودند: «آیا نمی‌دانی که این صدای شیطان است. او فهمید که من در این شب به آسمان برده شدم و از اینکه در زمین مورد اطاعت و پرستش قرار گیرد، ناامید شد.»

نظر بدهید