گزارش توزیع و فروش
شنبه 13 شهريور 1400

گزارش توزیع و فروش

مجمع ناشران انقلاب اسلامی در سال 1392، با هدف تأمین مجموعه‌ای نسبتاً کامل و تخصصی از منابع علوم انسانی و فرهنگ و تمدن و سایر محصولات فرهنگی متناسب با موضوعات مورد تأیید جبهۀ فرهنگی انقلاب اسلامی، شرکت پخش کتاب ترنج را تأسیس کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، تا همین چند سال پیش، وقتی می‌خواستی کتاب خوبی تهیه کنی، با دست خالی بسیاری از فروشگاه‌های سطح شهر روبه‌رو می‌شدی. عموماً کتاب‌هایی در موضوعات خاص را داشتند و درصد بالایی از آن کتاب‌ها هم که در کتاب‌فروشی‌ها بود، مشترک بود. حالا اگر به‌دنبال کتاب‌هایی بودی که کمی رنگ‌وبوی ارزشی و انقلابی هم داشتند که باید کفش‌های فولادی به پا می‌کردی! بسیاری از کتاب‌فروشی‌ها بنا به دلایل مختلفی، چه ایئولوژیک، چه اقتصادی و...، از آوردن چنین آثاری ابا داشتند.

در اواخر دهۀ هشتاد و اوایل دهۀ نود بود که فعالان فرهنگی حوزۀ کتاب، به فکر ایجاد شبکه‌های توزیع و فروش افتادند تا دسترسی مردم را به کتاب‌های سالم و خوب راحت کنند. وقتی به چرایی توزیع‌نشدن کتاب‌های خوب می‌پرداختی، مشکل را نه در فروشگاه‌ها، که در شرکت‌های توزیعی و پخش پیدا می‌کردی. شرکت‌های توزیعی حلقۀ وصلی بین صدها و گاهی هزاران ناشر با فروشگاه‌های کتاب هستند که در رساندن کتاب به فروشگاه‌ها و بسترهایی که کتاب در معرض عموم مردم قرار می‌گیرند، نقش مهمی دارند؛ ازاین‌رو، نیاز به یک شرکت توزیعی که خدمات‌دهنده به ناشران انقلابی باشد و آثار خوب و سالم توزیع کند، لازم و حیاتی بود. امروز که به بازار نشر جبهۀ انقلاب نگاه می‌کنیم، چندین موزع فعال و پویا را می‌بینیم؛ اما به جرئت می‌توان گفت شرکت توزیعی ترنج، پیشگام این عرصه بود و در ایجاد اعتمادبه‌نفس در فعالان ارزشی حوزۀ کتاب توانست گام‌های خوبی بردارد.

 

 

پخش کتاب ترنج

 

مجمع ناشران انقلاب اسلامی در سال 1392، با هدف تأمین مجموعه‌ای نسبتاً کامل و تخصصی از منابع علوم انسانی و فرهنگ و تمدن و سایر محصولات فرهنگی متناسب با موضوعات مورد تأیید جبهۀ فرهنگی انقلاب اسلامی، شرکت پخش کتاب ترنج را تأسیس کرد.

ترنج با نگاهی فرهنگی و نه صرفاً اقتصادی و تجاری وارد بازار نشر کشور شد و در نخستین گام، کتاب‌فروشی‌های معتبر در سراسر کشور را شناسایی و برای همکاری و ارتباط با آن‌ها با هدف تأمین کتاب برنامه‌ریزی کرد. برگزاری نمایشگاه‌های عمومی و تخصصی کتاب در مراکز فرهنگی و هنری در سراسر کشور، اقدام دیگر ترنج برای توزیع عادلانۀ محصولات فرهنگی بود که تا به امروز تداوم یافته است.

مشارکت در پویش‌ها و مسابقات کتاب‌خوانی، عرضۀ کتاب در نمازجمعه‌های کشور، تجهیز کتابخانه‌های مدارس و مساجد و توزیع نوشت‌افزار ایرانی‌اسلامی، از دیگر اقدامات شرکت پخش کتاب ترنج بوده است.

 

 

فروشگاه‌های زنجیره‌ای ترنجستان

 

هم‌زمان با آغاز دهۀ نود و ظهور نسل جدید کتاب‌فروشی‌های چندمنظوره که علاوه بر فروش کتاب، فضایی برای ارائۀ پیام و تعامل فکری و مراودات فرهنگی هستند، مجمع ناشران انقلاب اسلامی نیاز به راه‌اندازی چنین فروشگاهی را به‌منظور عرضۀ آثار جبهۀ فرهنگی انقلاب اسلامی احساس نمود و در آبان 1391، با همکاری انشارات سروش، فروشگاه ترنجستان سروش را افتتاح کرد. این فروشگاه در خیابان انقلاب اسلامی واقع شده است و برای نخستین بار، ویترینی هماهنگ با آرمان‌های انقلاب اسلامی را برای مخاطبان فراهم ساخت.

 

 تجربۀ موفق ترنجستان سروش، مشوقی برای راه‌اندازی شعبات بعدی شد و در مهر 1393، ترنجستان بهشت در سه طبقه و در مساحتی بیش از 1400 متر مربع در خیابان شریعتی تهران افتتاح گردید. سومین شعبه از فروشگاه‌های ترنجستان با نام بهشت 2 (رویال) نیز در مرداد 1399 و هم‌زمان با عید سعید غدیر خم، در مجتمع تجاری رویال واقع در سعادت‌آباد تهران راه‌اندازی شد.

 

در مجموعۀ فروشگاه‌های زنجیره‌ای ترنجستان، هشت گروه کالای فرهنگی شامل کتاب، لوح فشرده و محصولات دیجیتال، نوشت‌افزار، اسباب‌بازی، محصولات عفاف و حجاب، پوشاک ایرانی‌اسلامی، غذای سالم (کافه کتاب) و صنایع دستی عرضه می‌شوند.

 

توسعۀ بسترهای فروش الکترونیک

 

مجمع ناشران انقلاب اسلامی به‌منظور ایجاد فرصت برابر در سراسر کشور برای دسترسی به آثار هم‌سو با جبهۀ فرهنگی انقلاب، در سال 1393 سایت کتاب ترنجستان را به نشانی  www.toranjbooks.com افتتاح کرد. همچنین با توسعۀ شبکه‌های اجتماعی در بستر تلفن‌های همراه، در سال 1398 با همکاری اپلیکیشن روبیکا، بخش فروش کتاب در این اپلیکیشن را با عنوان «کتابیکا» ایجاد نمود که هم‌اکنون علاوه بر اپلیکیشن تلفن همراه، به‌صورت مستقل در بستر وب نیز با نشانی www.ketabika.com در حال فعالیت است. ویژگی این اپلیکیشن، عرضۀ هم‌زمان نسخه‌های چاپی و الکترونیک است.

 

 

 

نظر بدهید