«راز هستی» در کتابفروشی‌ها برملا شد
دوشنبه 15 شهريور 1400

راز هستی

«راز هستی» در کتابفروشی‌ها برملا شد

کتاب «راز هستی؛ سیری در رستاخیز پایانی جهان و سرنوشت نهایی انسان براساس آیات قرآن و روایات» نوشته ابراهیم کلانتری توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، کتاب «راز هستی؛ سیری در رستاخیز پایانی جهان و سرنوشت نهایی انسان براساس آیات قرآن و روایات» نوشته ابراهیم کلانتری به‌تازگی توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر و راهی بازار نشر شده است.

نویسنده این‌کتاب، پژوهشگر و استاد دانشگاه است و در این‌اثر، تلاش کرده مسیر و گذرگاه‌هایی را که انسان در زندگی طی می‌کند، تبیین کند. او می‌گوید از این‌طریق خواسته مخاطب جستجوگر را بر سرنوشت نهایی‌اش در هستی واقف کند و باعث شود این‌مخاطب به نگاهی بر ایستگاه پایانی جهان در نگاه وحی قرآنی دست پیدا کند. کلانتری معتقد است علی‌رغم همه پیشرفت‌هایی که به مدد دانش و فناوری حاصل شده، موضوع «ایستگاه پایانی جهان» و «سرنوشت نهایی انسان»، همچنان از رازهای سربه‌مهری هستند که ذهن و ضمیر عموم آدمیان را همواره به خود مشغول داشته و علم و دانش پیشرفته انسان مدرن، هنوز نتوانسته حتی روزنه‌ای بر این اسرار بگشاید.

مولف «راز هستی» به برخی یافته‌های علمی دانشمندان فضایی در تشریح بزرگی و عظمت جهان هستی و کهکشان‌ها استناد کرده و یادآور می‌شود هستی تنها در جهان ماده و حواس ما خلاصه نمی‌شود و فراتر از آن موجودات و جهان‌های دیگری نیز وجود دارند که به کلی از قلمرو حواس ما خارج و واقعیت‌هایی فرامادی هستند. او سپس می‌گوید ابزار شناخت و آگاهی ما از جهان و موجودات، حواس و عقل است و فراتر از این، راهی برای شناخت بیشتر جهان وجود ندارد و با محدودیت‌هایی که در استنتاج‌های عقلی وجود دارد نمی‌توانیم به شناخت صحیح و کاملی از جهان فرامادی دست پیدا کنیم.

کلانتری با بیان این‌که خالق هستی راه دیگری را به نام وحی برای شناخت جهان‌های مادی و فرامادی پیش روی انسان قرارداده، وارد بحث اصلی کتاب می‌شود و می‌کوشد با تکیه بر آیات قرآن کریم و روایات رسیده از پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع)، سیر انسان از جهان ماده به سمت جهان آخرت را و گذرگاه‌هایی که او در این مسیر پشت‌سر می‌گذارد تبیین کند.

کتاب پیش‌رو ۳ فصل اصلی دارد که به‌ترتیب عبارت‌اند از: «مقدمات ضروری بحث»، «گذرگاه‌های انسان در مسیر رسیدن به جهان آخرت و زندگی ابدی» و «زندگی جاودانه اُخروی». فصل اول کتاب دربردارنده مباحثی درباره «جایگاه آخرت و معاد در جهان‌شناسی قرآن»، «پیشینه اعتقاد به معاد و جهان آخرت»، «اهمیت شناخت آخرت در زندگی این‌جهانی انسان» و «براهین اثبات ضرورت معاد و زندگی اخروی» است. فصل دوم هم ۶ بحث اصلی با عناوین «گذرگاه دنیا»، «گذرگاه مرگ»، «گذرگاه برزخ»، «صورت‌هایی که همراه انسان وارد برزخ می‌شود»، «آگاه‌شدن اهل برزخ از وضعیت خانواده خود» و «برخوردار شدن اهل برزخ از حسنات دنیا» را شامل می‌شود.

فصل سوم کتاب «راز هستی» هم مباحثی درباره زندگی انسان در دنیای دیگر را شامل می‌شود که برخی از عناوین آن عبارت‌اند از: سیمای جهان در قیامت، توقفگاه‌های قیامت، فلسفه حسابرسی در قیامت، احباط و تکفیر اعمال، شفاعت در قیامت، پایان دنیا و ظهور قیامت، جهنم منزلگاه نهایی گناهکاران، خلود و جاودانگی در آخرت و ...

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

زیارت قبور مومنان موجب انس و شادی آن‌ها در برزخ می‌شود. بنا به نقل کلینی، اسحاق ابن عمار از امام موسی کاظم (ع) این‌گونه روایت می‌کند: «از امام (ع) پرسیدم: آیا مومنی که از دنیا رفته از افرادی که قبرش را زیارت می‌کنند، آگاه می‌شود؟ امام (ع) فرمود: آری، تا آن‌زمان که آنان در کنار قبرش حضور دارند با آن‌ها انس می‌گیرد، اما آن‌گاه که از آن‌جا می‌روند، گرفتار وحشت می‌شود.»

امیرالمومنین علی (ع) می‌فرماید: «مردگان خود را زیارت کنید، آنان با زیارت شما خوشحال می‌شوند. باید هرکدام از شما حاجتش را نزد قبر پدر و مادرش درخواست کند، به همراه دعایی که برای آنان می‌کند.»

در برخی روایات، زیارت اهل قبور در روز جمعه توصیف شده است.

این‌کتاب با ۲۷۲ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۵۴ هزار تومان منتشر شده است.

نظر بدهید