حدود 2700 اثر به دبیرخانه جایزه ادبی جلال رسید
چهارشنبه 11 آبان 1401

سامانی:

حدود 2700 اثر به دبیرخانه جایزه ادبی جلال رسید

به دبیرخانه پانزدهمین جایزه جلال یک هزار و ۵۰۸ اثر داستان بلند و رمان، ۴۰۱ اثر داستان کوتاه، ۶۹۰ اثر مستندنگاری، ۷۷ اثر نقد ادبی و در مجموع ۲ هزار و ۶۷۶ اثر از ۸۵۸ ناشر رسیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، جایزه ادبی جلال امسال ۱۵ ساله می‌شود و دبیر علمی و اعضاء هیأت علمی این دوره در این هفته از سوی وزیر ارشاد حکم گرفته‌اند. در همین راستا با وجیه سامانی دبیر علمی این دوره گفت‌وگویی داشتیم که به قرار زیر است.

دبیر علمی پانزدهمین جایزه ادبی جلال در خصوص بخش‌های جانبی این جایزه در این دوره و دبیر اجرایی گفت: این موضوع در دست بررسی است. طبیعتاً با توجه به موضوعات روز جامعه، هر سال بخش‌هایی به عنوان بخش جنبی یا ویژه پیش بینی می‌شود و همچنین کار اجرایی این دوره را خانه کتاب و ادبیات ایران انجام می‌دهد و دبیرخانه در معاونت شعر و ادبیات داستانی مستقر است. 

وی در پاسخ به این پرسش که جایزه جلال در سال گذشته با ۶۰ روز تأخیر برگزار شد و امسال به چه صورتی خواهد بود، بیان کرد: مسأله مهم این است که داوری‌ها با دقت و توجه بالایی انجام و اختتامیه در زمان مناسبی برگزار شود. تلاش دبیرخانه و داوران و اعضا هیأت علمی بر این است که این کار با دقت و ظرافت و البته سرعت بالایی انجام شود. البته با توجه به حجم بالای آثار وارده که زمان زیادی در داوری می‌طلبد، باید فرصت مناسب برای بررسی و قضاوت آثار در نظر گرفت. هر زمان که به نتایج خوب و دقیقی از جشنواره برسیم، اختتامیه برگزار خواهد شد. 

دبیر علمی جایزه ادبی جلال در خصوص آثار رسیده به دبیرخانه گفت: به دبیرخانه پانزدهمین جایزه جلال یک هزار و ۵۰۸ اثر داستان بلند و رمان، ۴۰۱ داستان کوتاه، ۶۹۰ اثر مستندنگاری، ۷۷ اثر نقد ادبی و در مجموع ۲ هزار و ۶۷۶ اثر از ۸۵۸ ناشر رسیده است.

سامانی درباره حواشی طیف‌بندی آثار برگزیده که در دوره‌های قبل ایجاد می‌شده است، گفت: ملاک ما در ارزیابی تمام آثار، توجه به شاخصه‌های تخصصی و فنی، مضمونی و محتوایی است و هر آنچه شایسته جایزه جلال است. چون آثار برگزیده نماینده بهترین و برترین آثار یک ساله بخش ادبیات ماست و باید شایستگی این نمایندگی و معرفی شدن به جامعه ادبی را از هر حیث داشته باشد. تلاش ما این است که بهترین و فاخرترین اثر ادبی یک سال گذشته که از هر حیث قابل دفاع باشد، به جامعه معرفی شود. 

وی در پاسخ به این پرسش که در این دوره سعی دارید به چه ویژگی‌های ادبی و سوژه‌ای در انتخاب آثار برتر ترتیب اثر بدهید، اظهار داشت: جایزه جلال یکی از معتبرترین و تخصصی‌ترین جایزه‌های ادبی کشور است که همواره به تکنیک و محتوای آثار توامان توجه داشته و دارد. طبعاً امسال هم آثاری که هم به لحاظ شاخصه‌های ادبی و حرفه‌ای و هم از لحاظ توجه به تولید محتوا غنی و بدیع باشند، انتخاب خواهند شد. در جایزه جلال فن و تکنیک در کنار مضمون و محتوا به یک اندازه حائز اهمیت است.

 

انتهای پیام/

نظر بدهید